melle 7 Postad 7 Augusti , 2006 Det som verkar vara svårast nu är att hitta ett lån att finansiera ett båtköp med. Då båten jag kikat på säljs av en privatperson kan ej banken ge ett vanligt båtlån (lån med båten som säkerhet). Och ett vanligt blankolån kan jag inte få så det räcker till. Finns det möjlighet att göra ngn sorts mellanhand med en båtfirma? Någon som vet hur mkt dem ungefär skulle ta i arvode isf? VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 7 Augusti , 2006 Det här är en svårförståelig historia. Jag skulle höra vad banken förväntar sig av en firma som säljer, jämfört med en privatperson. I princip kan du köpa vad skit som helst av en firma och använda det som säkerhet. Så fort det gäller privata säljare, spelar det ingen roll om båten är i kanonskick. Kanske nöjer sig banken med ett besiktningsprotokoll som anger båtens värde i det skick den är när du köper den. De flesta bankmän har ingen aning om vad de lånar ut pengar till, utan det har bestämts en gång för alla hur det är från centralt håll. Vidare tycker jag det är konstigt att banken inte följer upp hur man förvaltar sin båt. Den kan ju stå och ruttna på land och då förlora massor i värde. Men som sagt, det är en svårförståelig historia. Rådet blir att höra vad de kräver för att kunna använda båten som säkerhet. Det borde ju rimligen vara annat än att en firma säljer. Vidare har jag förstått att ALLT är förhandlingsbart när det kommer till lån etc. Så stå på dig! Skriv gärna om dina erfarenheter. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 7 Augusti , 2006 En besiktning och värdering av båten kanske räcker? Man får då anlita en oberoende besiktningsman för typ 6000:-, och hoppas att han tycker att värdet på båten är det du vill att den ska vara. Tycker besiktningsmannen att båten bara är värd 200 000:- och du vill låna till hela priset (kanske 300 000:-) så kanske du kan få båtlån upp till 200 000:- och ett vanligt lån på resten? Alla summor är givetvis bara tagna ur luften... Leta på Google efter båtbesiktning och kolla med banken om det är ett alternativ, besiktningsmannen ska väl vara godkänd och medlem i någon båtbesiktnings-grej så att det är en officiell båtbesiktning, och inte grannen du anlitar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 7 Augusti , 2006 BRB SKA DU SÖKA PÅ DÄR FINNS EN LISTA PÅ ALLA BESIKTIGSMÄN I SVERIGE. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 7 Augusti , 2006 Kan förklara varför bankerna ej lånar ut i ovan skrivna fall. Bakgrunden är den lagändring som försvagar köparens rätt att ha handlat i god tro. Skulle båten vara stulen kan den riktiga ägare i princip ta tillbaks båten utan att ersättning till den nya ägaren sker. VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 7 Augusti , 2006 Vet precis vad du pratar om. Jag har också snackat med alla förekommande banker här i sverige om detta. JAg ska köpa en båt av en privatperson men det är tvärnej. Jag kan dock få blankolån med en ränta från 5.14 till hela 9.15!! (baseras på inkomst och dylikt) helt sjukt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 7 Augusti , 2006 Har fått tag på ett par båtmäklare och det verkar inte omöjligt att gå via dem. Självklart mot en ersättning. Dock ej så hög som via ett tradionellt köp genom båtfirma. VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_F 0 Postad 7 Augusti , 2006 Hehehe... Det är en strålande idé med besiktningsmannen, men lite av vitsen med honom (/henne?) skulle ju vara just värderingen. Om han värderar båten till en tvåhundring så kanske man inte ska betala tre hundra :-) Jag vet, du sa att siffrorna var tagna ur luften, men ändå... Mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_F 0 Postad 7 Augusti , 2006 Ditt förslag låter ju rimligt, Andreas. När det gäller bilar så ser man ju ibland företag som säljer bilar för kunds räkning och något liknande borde man kunna ordna för båtar. Kan väl tänkas att firman lägger på något tiotal procent (kanske fem) och således försvinner ju därmed en stor del av vitsen med att handla privat. Ett tips är ju att köpa en billigare båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 8 Augusti , 2006 Inget svar på någons fråga men glöm inte att man kan pruta på räntan precis som man kan pruta på båten! Bankerna lånar i grunden gärna ut pengar (om man uppfyller alla krav) Det är det dem lever av... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 8 Augusti , 2006 Handelsbanken har båtlån där man kan köpa av privatperson. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 19 Augusti , 2006 Trots mkt god ekonomi så gänller bankerna när man ska låna till ett båtköp av en privatperson. Har pratat med Nordea och dom beviljar 200 men då måste jag betala av det på 5år (dom sa först 12 men ändrade sig efter några dagar till 5år- vilket jag tycker är lågt) Det verkar näst intill omöjligt att låna för att köpa av en privatperson. Har iofs inte kollat med Handelsbanken- men dom är bra mycket trevligare att prata med än vissa andra banker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser