Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
BoBest

Hyundai eller BMW

Rekommendera Poster

Jag är helt ny i rollen som båtägare. Jag har avncerade planer på att under vintern/våren införskaffa en båt, modell DC.

Jag har tittat på en mängd amerikanare (Bayliner, Mariah, SeaRay m.fl.) några nordiska (Örnvik, Uttern, Askeladden & Ryds) en del europeiska, t.ex. Drago.

De flesta av dessa har någon modell som jag mycket väl skulle kunna tänka mig. Motorn passar, funktionaliteten finns där och utseendemässigt fungerar de bra.

Jag läser tester och omdömen av de modeller som passerar coh jag skapar mig en bild av vad som kan vara ett lämpligt köp med hänysn till pris och funktionalitet.

Mitt problem är att jag har inte mnsta aning om hur ett visst märke ser ut i andras ögon. Jag kanske slår till med en Örnvik, som ligger bra till i pris.

Vad ger då en Örnvik för intryck? Vilka signaler sänder den ut till omgivningen. Är det som att komma inglidande med en Hyundai till ett sportbilsmöte? Man tror att man har världens coolaste bil, men det är bara man själv som tror det.

Visst kan har synpunkter som att det skall inte ha någon betydelse vad andra tycker, och det kommer kanske i slutändan inte att påverka mitt båtval, men det känns tryggt att veta. Är det en BMW, en Volvo eller en Hyundai som jag väljer?

Jag är tacksam för alla eras synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

väx upp! du handlar väl inte båt för att glänsa i andras ögon. Båt ägande ska vara kul avkoppling ingen presige jakt så köp det du trivs med och som passar vattnet där du åker och det du tänker använda den till.

Har själv fulaste båten i sjön men när man kör ända upp på standen och folk ser att ungar hoppar ur som kan leka fritt medans man kör då får de flesta en tankeställare, eller när man tidigt på morgonen glider runt med solbadande damer på soldäck.  Så det är nog inte utseendet på båten som gör det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska luddigt det där med märkena... Jo din båt är väl som en Volvo... Jahadu... och vad innebär det...? Som grannen som har sin XC70 på verkstad hela tiden och byter hjullager för de rasar efter hand och tätar om framrutan för det är fullt med vatten i den hela tiden... Hmm... Jag vet inte vilket av märkena du har nämnt som skulle vara det bättre eller sämre. Välj din båt av andra egenskaper än vad andra ska tycka om den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker trådförfattarens tar upp en mycket intressant diskussion! Det är stor skillnad mellan varumärken som Mercedes, Hyundai, Fiat, BMW och Ferrari. Båtbranschens varumärkesprofiler är inte alls lika allmänt kända. Jag har således också dålig koll på t ex olika båtars status. Har man mindre märkesprofilering i båtbranschen?

PS. Den här diskussionen kan föras oavsett vilken båt man äger. Många har åsikter om Porsche, få äger en. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vad ger då en Örnvik för intryck? Vilka signaler sänder den ut till omgivningen. Är det som att komma inglidande med en Hyundai till ett sportbilsmöte? Man tror att man har världens coolaste bil, men det är bara man själv som tror det.    det var detta som fick mig till att reagera.

Köpte en gång dalhems gamla race healey dvs ganska cool fyrhjuling den valsade sen runt på utställningar, möten  mm men jag tyckte den var så fruktansvärt ful att alla emblem åkte bort ny göts upp i samma textsnitt kermit i mina ögon liknade den mest en groda, så tycke, smak och varumärke är inget att häng upp sig på, ska du impa på damer så är det nog deras färgsinne säkraste kortet-köp en röd båt. Eller välj en du själv faller för då blir du själv nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

I bilbranschen brukar de ju tala om premiummärken (t ex Volvo) och lågprismärken (t ex Kia) och nåt däremellan (t ex Ford).

På båtsidan kanske vissa båttillverkare själva vill profilera sig åt nåt håll vad vet jag.

Några märken som jag uppfattar att de försöker profilera sig:

Premiummärken:

1. Nimbus

2. Windy

3. Aquador?

4. Hydrolift

5. Anytec?

6. Princess

7. Fjord?

8. Targa

9. Nord West

10. Forbina?

11. Ibiza Boats?

Mittimellanmärken:

1. Ryds

2. Uttern

3. Askeladden

4. Flipper

5. Bella

6. Yamarin

7. Finnmaster

8. TG-Boats

9. MV-marin

10. Buster

11. Silver

12. Crescent

13 Örnvik (förr och nu)?

Lågprismärken:

1. Atol

2. Galeon

3. Bayliner?

4. Bavaria?

Observera att ett lågprismärke kan vara lika bra kvalitetsmässigt som t ex ett mittimellanmärke och ett premiummärke behöver inte nödvändigtvis vara bland de bättre kvalitetsmässigt. Det jag är ute efter är hur tillverkaren försöker profilera sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktiskt ett intressant och tabubelagt ämne. Sånt här får svensken liksom aldrig tillfälle att diskutera.

Folk säger oftast att de inte bryr sig om vad andra tycker.

Hur många menar det egentligen?

Jag skulle personligen hellre sitta i en båt som andra uppskattar än en båt som folk skrattar åt, ytligt eller ej.

Däremot skulle jag aldrig välja en båt enbart på den premissen. Det är skillnad. Något bra svar på din fråga har jag dock inte då jag själv är ganska ny i båtvärlden. Däremot skulle jag vilja kasta om lite i Bossees lista och tillägga att kategorirankingen borde vara

1. Lyxbåtar

2. Premium

3.Fordklassen (sorry till många) =)

4. Skoda osv.

Idag räknas Saab och Volvo till Premiumklassen men är inga lyxbilar i min mening...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja Lyxklassen tänkte jag inte på.

Lyxklass:

1. Lürssen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... Enligt denna undersökning kör jag en Skoda på havet. Ja pengarna räckte ju inte till Audi (Nimbus)smiley-cry.gif\... På land kör jag Peugeot och tycker d funkar bra... Tja vad ska man säga man väljer väll Båt efter behov.. Jag bryr mig inte om att det står Bayliner på sidan, jag åker ju minst lika bra för det..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

å min var inte med ens..........så då blir det väl Trabant då....smiley-cry.gif\

(Lugn Bossee, jag förstår mycket väl vad Du menar och håller med, kände bara att jag var tvungen att kommentera)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Va, inte stridvagnsklassen med? Min är nog en typ S

post-15930-1394234745,7444_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart!!! Men bägge märkena saknar det vissa är så förtjusta i Nämligen Hög status... Volvo och Saab som för några årsedan var Svensson åk har nu blivigt lyxmärken med safftiga prislappar...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja...det är lite sjukt även fast jag får erkänna att jag är likadan.

Förresten så var din båt den fetaste Skoda jag sett! Riktigt fin båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bosse för att du försöker svara på den fråga trådskaparen ställer.

Jag håller nog med om de flesta omdömen om hur båttillverkarna VILL profilera sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...