Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Svamp-bob

Katamaraner, breda och otympliga? Hur och var får man båtplats?

Rekommendera Poster

Jag kikade lite på kul på stora katamaraner, vore kul att som pensionär flytta in på en segelbåt och sälja hus och bil och allt. Så slipper man fastighetsskatten ochså.

En katamaran vore snygg och häftig, och så får man rätt mycket utrymme ochså. Men hur och var kan man förtöja en stor katamaran? Jag kikade på några monster som var typ 16 meter långa och 8 meter breda...

8 meter breda! Hur och var man kan få båtplats till en så bred båt? Går det ens? 

Nu lär det inte bli aktuellt inom den närmaste tiden, men det är kul att kunna planera lite i bakhuvudet, och något som stör mig i bakhuvudet är just hur man ska få en båtplats till en 8 meter bred båt... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Du får väl hyra 3 platser i bredd och kapa av pålarna under vattenytan??9.gif\

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he he, det är ju en lösning. Fram med motorsågen och kapa till sig utrymme!

Det finns riktigt läckra katamaraner, har du kollat på de olika Lagoon modellerna? Fast en sådan skulle man inte ha råd med om man ska ha ett hus och bil samtidigt... Men en dröm vore väl att ha en Lagoon 470 eller något, sälja hus och bil och bara bo i båten.

Går ju inte om man måste jobba... Men man blir väl pensionär någon gång. ;)

Finns det någon som har haft en stor katamaran som kikar här i forumet? Hur går det att ordna båtplatser (utan motorsåg då, det är nog inte så populärt hos hamnkaptener...) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får förmodligen hyra en båtplats där du ligger med sidan till. Så ligger ju dem större båtarna typ Princess 25M osv. Men det kostar säkert en del. Men har man råd med stora båtar så har man säkert råd med båtplats. Finns en del sådana här i Helsingborg, norra hamnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar vad en sådan båtplats kan kosta?

Tja, råd och råd... Sättet man kan få råd med en stor lyxig katamaran vore väl att sälja allt annat man äger. Hus, bil och allt. Så flyttar man in på Katamaranen istället, de är ju redigt stora så tillräckligt med utrymmen skulle man ha i alla fall.

Man kan hitta 14m långa och 7m breda begagnade katamaraner för inte så våldsamt mycket pengar (om man tänker sig att det ska motsvara ett huspris, dessutom slipper man fastighetsskatten som landar på ett par tusen i månaden för mitt nuvarande hus). Men kostar båtplatsen en förmögenhet sedan så är det ju rätt värdelöst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, det är alltid något som kullkastar den fina idén, va? Jag har själv funderat mycket på kattor ( även om jag nu söker en stålbåt för längre seglingar... ) Förstår väl vad du menar, jag fick inte ha min Iroquois, bredd 3,9 vid vår föreningsbrygga - då vet jag det, kan alltså inte köpa en modern 38fotare, de är nästan 4 m. Hur lösa ditt problem? Tips; En vän hade en Prout 37:a och var orolig för att inte få plats på båtklubben... men gick och blev hamnkapten. Han var då den som fördelade platserna... smart! En annan idé är att utnyttja kattans låga djupgående, det finns säkert platser där ingen vill ligga pga att det är grunt - där kan du reka en bra plats kanske? Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det går att få plats, men dyrt blir det då du betalar per meter brygga du nyttjar. Ring runt och kolla lite hos marinorna i din närhet. T ex tar Pampas i Solna 12 kr/cm för tilläggning längsmed brygga. Man lägger till 2 meter på beräningen, så din båt skulle bara kosta

1 800 x 12 = 21 600 kr / år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt dyrt! Men så ska ju Pampas höra till de dyrare alternativen som finns. ;)

Pampas tar alltså 21 600:- per år. Om vi lite spontant räknar att man kan få ner det till typ 12.000:- per år (om man väljer en marina utanför Stockholm) så blir det en månadshyra på 1000:- vilket inte är fy skam.

Om man har tänkt bo i båten alltså, ska man bara ha det som en fritids/nöjesbåt så känns 1000:- per månad mycket saftigare såklart...

Det är bara en nyfiken tanke än så länge, tackar för info!
Nu vet man lite mer. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är Pampas dyrt, men det är den enda marinan som tillåter boende i båten också, eller finns det fler? Södermälarstrands båtförening eller vad den heter tillåter visst också, men jag tror att det inte är lätt att få plats där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, tänkte inte på att man kanske inte får bo i båten överallt...

Bra att tänka på så att det inte kommer som en kalldush, men det är väl rätt logiskt att man inte får bo i båtarna hursomhelst.

Undrar hur det går för Pampas pampiga husbåtar? De som är byggda med betongskrov och inte går att förflytta för egen maskin, de är nu att klassas som byggnader enligt ett rätt nytt beslut. vilket leder till att de måste betala fastighetsskatt på sina husbåtar. ;)

Fast det är väl egentligen rätt, för det ÄR ju hus, hus som råkar vara byggda på en enorm flytande betongplatta istället för på en betongplatta på marken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag mötte under semestern nu här på västkusten en norrman med en gigantisk katta, han hade nog lite problem med soppaförbrukningen då han endast gick med en motor, den var dessutom på 40 hk utombordare i varje skrov. Båten var uppskattningsvis på ca, 15 meters längd.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knasigt med bensinmotorer på stora båtar alltså...
Men ska inte katamaraner vara mer lättdrivna än vanliga båtar i motsvarande storlek? Så om han hade haft lika mycket utrymme på en vanlig båt och kört med bensinmotorer så hade han förbrukat ännu mer soppa.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag ligger det en Lagoon 440 I Norra hamnen i Helsingborg. Damen på båten berättade för en annan förbipasserande att dem skulle visa båten på Öppet Varv den 25-27 Aug. Tänkte nog ta mig dit och kolla lite på olika båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla denna Lagoon 67:a! Någon som vet vad en sådan kostar?

post-15276-1394234746,1354_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagoon 67 är sjukt stort... en sådan går loss på Current Price: US$ 1,550,000 en sådan är för dyr att ens drömma om. :( (och nästan onödigt stor)

Då är en Lagoon 440 helt perfekt i storlek istället, lagom stor för att den inte ska kännas trång att bo i, och inte för stor för att bli alldeles alldeles för tokdyr, de kostar nämligen bara Current Price: EUR  460,000 Tax Paid

(US$ 588,294)

Ellet, tja, det är ju ett par miljoner för mycket... men de blir väl begagnade någon gång...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, hade man haft hus och bil redan och sedan haft 4-5 miljoner över så skulle en 440:a vara något. Dessvärre saknar man dessa miljoner samt hus. Men som sagt om man skulle vinna lite pengar så skulle det ju smakat med en sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl bara att börja spara nu. Om jag tjongar in 8000:- per månad tills min pension så har jag råd med en 440. Kanske tidigare med (beror väl på hur mycket de sjunker i pris). Och säljer jag huset med så blir det pengar över dessutom. Men det är några årtionden dit...

Kan tänka mig att så här stora, dyra och lyxiga båtar sjunker mer i pris än genomsnittet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
 Rätt ska väl vara rätt. SeaCart 30 är en kul och snabb båt men ej ihopfällbar i vattnet. Dragonfly 920 är visserligen ihopfällbar men ett skämt som båt. Min drömbåt är en Farrier F9 eller Corsair 31, hopfällbar, snabb, snygg och sjövärdig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Det finns nästan bara fördelar med en katamaran, då menar jag kryssningsmodell och inte dagseglare och Formel-1 båtar och små Hobby-cats. (Jo de är jättekul alla de också, kul alltså) Räkna upp vilken nackdel som helst på en vanlig segelbåt så svarar jag att katamaran löser just det problemet.
Men det finns nackdelar med kattor också. Fast andra än på en enkölare.

Priset, allting måste vara kraftigare, och två skrov och mera plast=dyrare, många är ganska osnygga eller för futuristiska i utseendet. Äldre konstruktioner seglar dåligt. Det gnälls för mycket vid tillägg fast man går in på grunt vatten där inte ens motorbåtarna gärna trivs och man kan oftast lägga till långsides på bryggnocken. Där är det nästan alltid ledigt! Hemma hamn? Lägg henne på svaj i nästan knädjupt vatten och ro ut med gummijollen.

Massor med myter som är svåra att avliva. Läste en bok i USA  som bara tog upp rent sakligt för och nackdelar om kattor versus kölbåtar och antalet rapporterade olyckor och haverier samt händelser i hårt väder till havs. Jisses vad myterna florerar än i dag. En sak som nämndes i boken var: i många länder i Europa, främst i Norden och speciellt i Sweden ser man mycket illa på katamaraner och gnäller om dem när de skall förtöja. Detta är inte markant i USa eller i tropikerna för där har nästan alla breda båtar, med ett eller flera skrov.
För att avliva en gammal myt, visst kan kattor välta. Frågan är vill jag ute på Atlanten bo ganska drägligt i en upp och nedvänd katta och kanske t.o.m. segla den till hamn i det läget, jo det finns de som har gjort det, eller vill jag sjunka till botten tillsammans med min båt om den tappar kölen eller slår hål i skrovet när den träffar en container eller en trädstock? För mig är svaret enkelt! Kattan flyter även om den är upp och ner!Det är nämligen så att det är nästan uteslutande felaktig manöver som får en katta att välta och det endast i kombination med mycket stora vågor som endast förekommer till havs, ej i Östersjön. Nu pratar jag kryssarkattor igen. Enbart vind och eller våg har inte vält någon katta.
Personligen ser jag som största nackdel att man måste nästan slå knut på hjärnan och lära sig segla på nytt så man reagerar rätt rent instinktivt. För de skall seglas och hanteras olika. Den som säger annat ljuger eller vet inte om det själv å då kan det gå illa. Det går att välta en 9 meter katta på Mysingen i bara 5m vind, fast då bryter man mot alla regler och sunt förnuft. Det är centrifugalkraften och levande kraften som får dem att snurra runt, vinden gör bara det där lilla sista.... För mig var det alltså rena hjärntvätten innan jag fick in den rätta känslan. Kanske ligger största motviljan där? Vem vet?

Ser gärna emot och svarar på frågor om någon är intresserad. Största nackedelen är som sagt priset, därefter folket fördomsfulla åsikter och miner därtill. Men OK, visst ser en gammal skärgårdskryssare i trä vackrare ut, men det är fortfarande ett tycke och smak och framför allt en vana.
Hälsningar,
Skalman. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...