haknor 0 Postad 7 Augusti , 2006 Jag har problem med att växeln går ur när jag ger full gas. Någon som har förslag på lösning. Jag har en Volvo Penta MD2B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 7 Augusti , 2006 Hej Håkan Du beskriver problemet med att växel går ur vid full gas,ser man att växelväljaren på backslaget flyttar på sig fysiskt eller ligger den kvar i rätt läge men backslaget slirar invändigt? Vilken typ av backslag har du? RB=Reduktionsbackslag=lång växelväljare direkt på backslaget. MS=Mono Shift=kort växelväljare på backslaget ansluten till en regagewire och reglage vid förar platsen. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
haknor 0 Postad 9 Augusti , 2006 växelväljaren ligger kvar i rätt läge och jag har RB. Lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 10 Augusti , 2006 Hej Håkan Volvo Penta reduktionsbackslag (RB). Dålig drivning ”slirar” på ett RB kan bero på felaktig olja. VP rekommenderar att man använder en sk singelgradeolja till MD2 med RB, backslaget har ingen egen olje påfyllning utan detta sker genom motorn. -10C till 20C SAE 10 W 20C och varmare SAE 20 Inkopplingen ”fram” eller ”back” sker via självjusterande konor som hålls kvar i inkopplat läge med hjälp av propellertrycket. Det kan även bero på att friktionsbelägget som konan ligger i ingrepp mot börjar bli slitet och det kan endast kontrolleras genom att demontera backslaget från motorn och ta isär det. Har man tur så går det att justera med brickor men är det för slitet så är det byte av delarna som friktionsbeläggen sitter monterade i troligtvis även konorna. Om delarna fortfarande finns att få tag i så pratar vi mycket pengar, det är frågan om det är lönsamnt att reparera. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser