Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Anteman

Lanternor eller inte lanternor

Rekommendera Poster

Efter att sent i lördags kväll bogserat en havirerad segelbåt (vindstilla och motorhaveri) till närmsta hamn och sedan kört dem till deras bil blev det väldigt mörkt. Inga problem första sträckan eftersom det fanns fyrar att navigera efter. Men det som skrämde mig lite var att jag i detta mörker blev omkörd av två snabbgående båtar utan lanternor. Den ena såg jag inte alls vad det var för båt men den andra var åtminstone 30 fot och rätt ny. Det såg jag för att han körde så jävla nära att ljuset från min topplanterna lyste upp båten. 

Man undrar vad det är för människor som cruisar omkring i mörkret utan att vilja synas.

Sen en annan fråga som kanske svarar på det ovan.

Min topplanterna bländade mig lite, så sista biten där det inte fanns några fyrar, eller annat ljus var jag tvungen att släcka den (fast inte sido- och akterlanternan). Såg sedan att det var en 25W lampa i topplanternan. Min tanke var att kanske byta ut den mot en 10W eller 15W. Någon som har någon erfarenhet?

Tänkte typ Vitt 10/15W, Grönt 15/20W, Rött 20/25W eller är jag ute och ror nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den inte att skärma av lite mer istället. Den måste ju ha kvar sin 225 graders lysvidd, men jag tänkte med större plattor under och bakom. Så att du slipper reflexer från fördäck samt andra läckande ljusstrålar.

En svagare lampa som oxå bländar dig förstör ju mörkerseendet den med. Sen måste väl en topplanterna ha en räckvidd på 2 distans va?

Jaja, bara några tankar från min sida. Du vet nog bäst hur det funkar på din båt. Jag har tyvärr ingen koll på olika glödlampor som faktiskt var din fråga.

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...