Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
palla

Impeller

Rekommendera Poster

Jag har en 70hk Volvo Penta utombordare från 78.

Jag behöver en ny impeller till dena då jag inte har någon kylning.

Nu finns det ju inte att få tag i orginal impellrar till just denna motor.

Men jag har fått veta att det finns en väldigt lik impeller, med för liten axeldiameter (ca 1mm för liten).

Vet någon vilken denna impeller detta kan vara????????

Skriande behov av hjälp, sommaren går till spillo.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla överallt,
marinhallen.se
Drevia.se
hjertmans.se
drev.se
Bobergs båt och motor har mycket bra grejjen och kanske kan hjälpa dig, Du når dom på 023 300 50.
Dom finns i falun.
Testa bland dom här och se om du hittar nått.
Lyckatill / Dennis 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan.

Jag ringde Bengt Ahls marin för att kolla impeller-läget för min 25 hp penta och han kunde ordna fram en modifierad impeller till min. Han kanske även kan informera om impeller till en 70 hp.

Lycka till.

26.gif\

post-8983-1394234746,774_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter en gammal tråd.

Min farsa har precis köpt en båt med en gammal Penta 700 på. För att vara på den säkra sidan så har vi tänkt att kolla impellern innan vi lägger den i vattnet och drar iväg på tur. Problemet är att vi inte får av växelhuset. Någon som kan berätta hur vi ska göra. Bultarna till växelhuset är lossade men vill inte gå isär. Enligt en båtfirma i närheten ska det bara vara att lossa de 6 bultarna som håller växelhuset och sedan dra det neråt men...

Någon som kan hjälpa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Blir det inte ens en liten glipa? På min 25 hp måste man även lossa växelföraren som man kommer åt via en liten lucka på riggen. Kan annars tänka mig att det kan sitta rätt ordentligt om det är länge sedan den var loss senast. Får man bara upp en glipa så brukar jag försiktigt knacka i ett par kilar  för att tvinga isär prylarna.

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo får en glipa på ca 3 cm.

Pratade med en kollega idag som tisade om detta med växelföraren. Ska testa detta i eftermiddag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej till min AP 450 så köpte jag en impeller på mekonomen nr 18-3083 eller 377230

som skall vara till Jhonsson, fick bara borra upp hålet 1mm.

Men den passar bara till dom med impellerhus i aluminium.

Och visst måste du lossa växelföraren under locket på sidan av riggen för att få isär växel

huset från riggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla blocket. Köpte själv en där och har sett att samma kille tydligen annonserar igen. Lycka till

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan.

Lite goda nyheter för de pentaägare som inte visste det redan, Emilssons motor har beställt nytillverkade impellrar till våra klenoder:

Var där för att köpa en brytpinne igår. Frågade faktiskt hur det stod till på impellerfronten för min AP 25 hk. Min funkar än men börjar mattas lite tror jag.

Dom väntar in en sändning om ngn. vecka. Skulle förmoda att dom beställer även för andra motorstorlekar.

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till AP70 finns även en impeller som är 1mm för liten i axelhålet som man kan svarva upp till rätt mått, kommer just nu inte ihåg vilket märke denna impeller egentligen var till, kanske Johnson.

Senast ändrad av knota | 25 september 2008 | 12:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har fått tag på impeller. Motorn startar nu utan problem men den saknar kraft. Så fort växeln går i så dör motorn och skulle vi få i växeln utan stopp så orkar den inte varva upp.

Förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...