palla 0 Postad 6 Augusti , 2006 Jag har en 70hk Volvo Penta utombordare från 78. Jag behöver en ny impeller till dena då jag inte har någon kylning. Nu finns det ju inte att få tag i orginal impellrar till just denna motor. Men jag har fått veta att det finns en väldigt lik impeller, med för liten axeldiameter (ca 1mm för liten). Vet någon vilken denna impeller detta kan vara???????? Skriande behov av hjälp, sommaren går till spillo. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 7 Augusti , 2006 Du har möjligtvis inte kollat med www.drevia.se ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klangebo 0 Postad 7 Augusti , 2006 Kolla överallt, marinhallen.se Drevia.se hjertmans.sedrev.seBobergs båt och motor har mycket bra grejjen och kanske kan hjälpa dig, Du når dom på 023 300 50.Dom finns i falun.Testa bland dom här och se om du hittar nått.Lyckatill / Dennis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 10 Augusti , 2006 Hejsan. Jag ringde Bengt Ahls marin för att kolla impeller-läget för min 25 hp penta och han kunde ordna fram en modifierad impeller till min. Han kanske även kan informera om impeller till en 70 hp. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lomonosov 0 Postad 18 Augusti , 2008 Lyfter en gammal tråd. Min farsa har precis köpt en båt med en gammal Penta 700 på. För att vara på den säkra sidan så har vi tänkt att kolla impellern innan vi lägger den i vattnet och drar iväg på tur. Problemet är att vi inte får av växelhuset. Någon som kan berätta hur vi ska göra. Bultarna till växelhuset är lossade men vill inte gå isär. Enligt en båtfirma i närheten ska det bara vara att lossa de 6 bultarna som håller växelhuset och sedan dra det neråt men... Någon som kan hjälpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 19 Augusti , 2008 Hej. Blir det inte ens en liten glipa? På min 25 hp måste man även lossa växelföraren som man kommer åt via en liten lucka på riggen. Kan annars tänka mig att det kan sitta rätt ordentligt om det är länge sedan den var loss senast. Får man bara upp en glipa så brukar jag försiktigt knacka i ett par kilar för att tvinga isär prylarna. mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lomonosov 0 Postad 19 Augusti , 2008 Jo får en glipa på ca 3 cm. Pratade med en kollega idag som tisade om detta med växelföraren. Ska testa detta i eftermiddag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botliv 0 Postad 20 Augusti , 2008 Hej till min AP 450 så köpte jag en impeller på mekonomen nr 18-3083 eller 377230 som skall vara till Jhonsson, fick bara borra upp hålet 1mm. Men den passar bara till dom med impellerhus i aluminium. Och visst måste du lossa växelföraren under locket på sidan av riggen för att få isär växel huset från riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asen56 0 Postad 24 September , 2008 Kolla blocket. Köpte själv en där och har sett att samma kille tydligen annonserar igen. Lycka till Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 25 September , 2008 Hejsan. Lite goda nyheter för de pentaägare som inte visste det redan, Emilssons motor har beställt nytillverkade impellrar till våra klenoder: Var där för att köpa en brytpinne igår. Frågade faktiskt hur det stod till på impellerfronten för min AP 25 hk. Min funkar än men börjar mattas lite tror jag. Dom väntar in en sändning om ngn. vecka. Skulle förmoda att dom beställer även för andra motorstorlekar. mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 25 September , 2008 Till AP70 finns även en impeller som är 1mm för liten i axelhålet som man kan svarva upp till rätt mått, kommer just nu inte ihåg vilket märke denna impeller egentligen var till, kanske Johnson. Senast ändrad av knota | 25 september 2008 | 12:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lomonosov 0 Postad 25 September , 2008 Vi har fått tag på impeller. Motorn startar nu utan problem men den saknar kraft. Så fort växeln går i så dör motorn och skulle vi få i växeln utan stopp så orkar den inte varva upp. Förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser