melle 7 Postad 6 Augusti , 2006 Tittade lite på priser på inombordare:http://www.lidingomarin.se/yanmar/sortiment.htm En inombordare med backslag på 100Hk ca 150 000kr ???!!Under finns det inombordare med segeldrev för 63 000kr Förklara skillnaden för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 6 Augusti , 2006 Ett segeldrev är ju förenklat att beskriva som riggen till en utombordsmotor. Växelhuset på drevet innehåller då motsvarigheten till backslaget. Motorer med backslag är avsedda för axlar och då tillkommer axel genomföringar och axlar. Jag skulle tro att om man köper allt nytt så är en installation av motor med backslag och axel något dyrare men också robustare. En motorinstallation med segeldrev är enklare och tar kanske lite mindre plats. Vad som passar bäst beror på båten....tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 7 Augusti , 2006 Tja, en skillnad kan ju vara att 100Hk med backslag kostar 150 000:-I jämförelse med segeldrev som du kikade på för 63 000:- så får du... 9Hk Vill du ha den största varianten med segeldrev så får du 75Hk för 151 572:- Men det kanske inte var priserna du var fundersam på? För du har ju jämfört en 9Hk med segeldrev med en 100Hk med backslag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser