Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
5knop

Krångel med kylsystemet

Rekommendera Poster


Hej!
Motorn har ju ett kylsystem där sjövatten pumpas in och sedan ut med avgaserna. När jag startar motorn så händer det att det är ett missljud som låter som en slirande fläktrem, och inget vatten kommer ut med avgaserna. Jag undersökte saken och det visade sig att remmen som driver pumpen som drar in vatten inte riktigt driver runt sitt hjul. Det bara hackar fram någon centimeter då och då. Men om man puffar på med något långt verktyg så hoppar det igång och pumpen fungerar så länge motorn körs. Vad är det som fått det hela att kärva? Remmen känns spänd i alla fall, och verkar inte sliten. Problemet har uppstått de senaste dagarna, innan hände det någon enstaka gång, men det fixade oftast sig självt efter några sekunder.
 
Mvh
John 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha nagot inne i impellerhuset som delvis blockerar vingarna. Nar den val ar igang sa marks det inte (annat an trlogitvis lite forsamrat vattenflode).

Impellerpumpar ar latta att arbeta med och fixa, sa lange du latt kan fa den av motorn. Jag skulle i alla fall starta dar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, låter logiskt. Hur fixar man detta då? Ge mig en spark i rätt riktning, jag har inte tummen exakt mitt i handen...
Det är hjulet i den gula rutan som inte kommer igång ordentligt. 

post-9858-1394234744,1827_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att inte remmen är nedsliten, eller att skivan grinar isär i förhållande till dom andra remskivorna och därmed inte passar i spåret även om den är spänd (bottnar å e på sniskan så att säga).

 

Är vad jag skulle ha kollat för att utesluta remmar och skivor. 21.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du har inte skrivit vad det ar for typ/modell av motor (ser ut som en liten Volvo diesel). Ar det en VP diesel, sa ga till www.volvopenta.com och du bor hitta en owners manual/instruktionsbok att ladda ner. Vattenpumpen ar hogt pa listan av det som bor kollas ofta - och finns beskrivet i de flesta fall.

 

Annars, du fick ett par tips vad galler rem och skiva.

Du bor ocksa kunna, nar remmen ar borta, komma at och se locket pa pumpen (dvs dar axeln gar) och ta bort det. Innanfor sitter gummi impellern.

 

MEN, kanner inte till DIN motor i detalj, sa om du berattar exakt vad du har, sa kan jag garantera att det finns andra som jobbat med just DENNA pump (bara sa att jag inte leder dig fel).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är en Mercedes 4-cyl diesel, en OM 636. Jag skrev från OM 636-klubben och trodde att det skulle framgå tydligare i inlägget att det var den motorn som åsyftades. Men det är väl rätt att Volvo Penta gjorde några modeller av samma motor. Bland reservdelarna som hängde med båten (köptes förra våren) så finns det både remmar och en impeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hade tidigare den motormodellen i min förra snipa. Jag vill minnas att det var en smörjkopp på axeln som drev vattenpumpen. Den tryckte jag fett i med jämna mellanrum. Annars är det nog att öppna pumpen och titta om impellern är ok som är första steget.

 

Mvh

Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Om du tittar på bilden jag bifogade i lite längre upp så har jag markerat var problemet ligger. Är det smörjkoppen? Hur får man bort den/alt var ska man trycka in fett? Vad för sorts fett?
Jag har båten någon mil från hemmet, så jag samlar gärna så mycket info det bara går innan jag åker dit och pular.
Mvh
John 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag behöver fortfarande hjälp med detta. Hur får jag bort denna för att byta impeller? Hur smörjer jag? Tack på förhand!

post-9858-1394234964,1037_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ta loss remmen och känn om det går tungt. Det ska vara stort motstånd för att den inte ska runt med en rem som ligger runt nästan hela varvet på remskivan. Det kan ju vara lagren som kärvar, eller något som ligger ivägen som sas ovan.
 
En impeller ska inte ge så högt motstånd i sig själv så något är fel känns det som. När du har remmen borta så kan man känna om det är hela varvet runt eller om det känns som något ligger ivägen. Öppna och kolla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där pumpen känner jag igen. VP har använt den på flera motorer, jag använde en sån till en dieselmotor jag konverterade (den pumpen kom ursprungligen från en VP MB36). Impellerlocket sitter på andra sidan så du får säkert lossa hela pumpen med fäste och allt för att komma åt. Det som kärvar är förmodligen pumpens lager. Det sitter ett ganska stort kullager på pumphuset och sen sitter remskivan på lagret, det är alltså kullagrets ytterring som roterar. Var försiktig när du lossar remskivan från lagret, lite värme hjälper. Byt till ett 2RS1-lager med gummitätningar så stannar fettet kvar i lagret. Byt också packboxen till impelleraxeln, måste vara en med fjäger av rostfritt stål eller brons. Låt impelleraxeln sitta kvar i remskivan under hela operationen. Det är lätt att skada remskivan som är av aluminium och svårt att få dit axeln rakt igen. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren! Nu vet jag vad jag ska göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...