Gizmo 0 Postad 5 Augusti , 2006 Tja på er alla !! Jag har ett lite problem med båten , som man nu äntligen lyckats få i drickat !! Den är en Cresent Ht 4,85 med en Johnson 20 HP årsmodel okänd, dock en massa år.... Det låter som om motorn inte orkar varva ur. Proppen som sitter på är en 9x10 ( den gamla var 9 1/4 x 11 med ett lätt skadat blad. trodde det var det men...) Några förslag på vad jag kan ha missat ?? inställningar m.m ..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 5 Augusti , 2006 Öppnar spjället fullt på förgasaren när du har gasen i botten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 6 Augusti , 2006 Har själv en Johnsson 15hk som inte varvade ur/gasade bara till ett visst läge. Fick byta en plastpryl som satt under startkransen, det var en plastrulle som gick emot en kam. Hittade den trasiga delen liggande i kåpan. Lite svårt att förklara. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 9 Augusti , 2006 Jodå spjället öppnar fullt...o plastrullen är hel den med.....så ??? ....den varvar betydligt mer när man backar.....Det är ju inget direkt tryck på proppen då men..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannihatten 1 Postad 9 Augusti , 2006 Är det inte bara så att motorn inte orkar varva ur?? Det är ju rätt lite med en 20 hk på en såpass stor båt? Mvh/Fritte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Totto 0 Postad 10 Augusti , 2006 Finns det något bränsle filter som är tätt ? Kan den kanske drra tjuvluft, Eller ha ett gensatt luft intag? Sitter motorn monterat för djupt? Eller har du ätit för mycket under vintern ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskprick 0 Postad 10 Augusti , 2006 Går den extremt långsamt kan det vara så att den endast går på en cylinder vilket min gamla Mercury 20hp gjorde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Augusti , 2006 upp med ankaret och prova med gamla propellern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 10 Augusti , 2006 Hur långt ner är för djupt ?? Just nu är kavikationsplattan ca 5-8 cm under aktern. Är det för lågt ??? Får prova den gamla proppen o se om det gör ngn skillnad dra upp ankaret.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Augusti , 2006 Hej, Ja 5-8 cm är i regel för lågt monterad motor. Utgångspunkten är enl bilden (klicka på bilden för att förstora den). Ev kan man sen höja ett el två hål om man vill krama ur den sista knopen på fullgas. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Augusti , 2006 flatbottnad eller och flyter högt då gäller inte inga rekomendationer propellern måste ner annars suger den bara luft, du har ju ganska lätt motor på relativt stor båt så den flyter nog högt, så det är nog ingen fara med några cm extra nedstickande motor. Vad har hänt sen förra sesongen bara propellerbyte ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 14 Augusti , 2006 Motorn är ett nyköp för säsongen, så även båten..... Vet inte vad den satt på för båt innan. Har vinklat ut motorn ett hack...kanske skulle prova o vinkla in den igen.. Kan det bli bättre av det ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser