Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
cgale

volvofemma i 26 fotsbåt?

Rekommendera Poster

halloj, har kommit över ett 26fots plastskrov med överbyggnad, utan motor men med drev, väldigt lätt för att vara så stor, jag har även en motor från en 850 med turbo, alltså 5 cyl. turbo jag funderade på om skulle passa i åten men min fundering är om den är för svar, vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på maxfart runt 20 knop utan att veta vilken skrovtyp det är.

Är det en snipa så komemr det att gå långsammare pga vikten

LYCKA TILL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilmotorer passar oftast dåligt i båtar.

Detta p.g.a. att belastningen på motorn blir helt annorlunda i en båt jämfört med i en bil. I en bil så arbetar motorn nästan uteslutande på dellast medans i en båt så går den på fullast större delen av tiden.

Har motorn dessutom turbo så alstrar den rätt mycket värme vilket aldrig är bra i en båt med trångt motorytrymme och dåliga möjligheter till ventilation.

Sedan har du förståss problemet med att hitta en avgaslimpa som passar och att få drevet att passa mot motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

båten är av baylinertyp... funderar på detta då jag redan har en sån motor = billigare lösning för mig...
 att få motorn att passa mot drevet ska jag nog kunna lösa, jobbar iaf som bilmek =)
 motorn är annars orginal och ja hade tänkt byta turbon till kompressor och fortfarande bara ta ut 250 hk för att slippa en värmekälla
 tycker ni jag ska skipa ideen?
isf vad skulle vara ett bättre alternativ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har lite information om konvertering av Volvo 850-motor (bensin och diesel) som några eldsjälar utfört. Kan maila dig det om du vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja tack! såg att de var nån som gjort detta så maila gärna
mail: cgale@aland.net

klarar stora filer så ös på! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

cgale,

Har mailat dig två PDF filer.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ang turbon så ta en vattenkyldturbo, japaner mm,  tror nog volvo också haft någon.

däremot 850 diesel, det är väl ändå i skramligaste laget, ska du ha diesel så finns nog bättre val.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...