Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
melle

Jorden runt med motorbåt?

Rekommendera Poster


Tycker aldrig jag har hört om några som går på motor jorden runt. Hur skulle det se ut kostnadsmässigt jämfört med en segelbåt (segel, rigg, motor osv).
Har kikat på en båt som är en segelbåt men som alltid vart en motorbåt (aldrig riggad). Skulle denna kunna cruisa jorden runt lika väl som om den hade varit riggad? Båten ligger runt 50 ft.
 
Vänligen
Andreas 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det skulle bli extremt kostsamt på bränslefronten. Jag har sett att man korsat atlanten med minst en större motorbåt för att slå något hastighetsrekord med en i sammanhanget nästan ohyggligt stor budget men jag har inte hört talas om andra ännu längre sträckor folk färdats i mindre motorbåtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

For nagra ar sedan var det tva (galna?, nej jag ar butter att jag inte tankte pa det forst...) Svenskar som i en liten Uttern 570(?) med en 70hp Mercury som tog sig fran Stenungsund via Island, Gronland, over till Canada, USA, genom Panama Kanalen, upp langs USAs och Canadas vastkust till Alaska.

Tanken var att de skulle fortsatta, men nagot gick snett. Vet inte vad som hande, men tror de blev osams, eller en av dem drog sig ur av andra orsaker (radd om livet?). ALLA refernser till person nr 2 var borta pa web sidan.

 

Initiellt sa skulle de val ga soderut och genom SO Asien, Indien, Suez Kanalen, Medelhavet och hem, men tror att de till slut funderade pa att ga norr om Ryssland. Vad jag vet sa ligger baten kvar pa land i Alaska.

 

Web sidan ar sedan nagot ar nere och deras domain till salu (www.adventurearoundtheworld.com och .net).

 

Synd, for det var ett kul forsok och de var forbaskat nara att lyckas - i en OPPEN Uttern styrpulpetbat...

 

Maste finnas folk pa MG som vet mer om detta/kanner dessa personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur bör en motorbåt vara konstruerad för att vara sjöduglig upp till vindhastigheter kring 30m/s? Lämplig längd?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det jag kommer på först är väl en typ livbåt som är överbyggd utan någon direkt öppen del av skrovet.
Kanske inte den roligaste farkosten att korsa atlanten med, men det var väl inte det frågan gällde?
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En styrhytt/kabin är nog en bra början. Kapell känns inte vidare stormsäkert...smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skulle det vara genomförbart. Men eftersom båten är förberedd att vara riggad, så vore det nog vist att rigga henne.

Då har man ju tillförsäkrat sig tryggheten att om motorn lägger av, att hissa seglen och fortsätta färden till säker hamn.

Det största problemet är att välja en rutt där man kan tanka upp. Hur stor dieseltank har denna skapelse?

50 ft låter ganska bra för att gå jorden runt, men tidvis kan det nog bli ganska jobbigt vare sig man går för motor eller segel. Vädret kan man inte rå på, hur gärna man än vill.

Jag har själv gått jorden runt många gånger, men då har det varit med stora handelsfartyg. Och ibland har det varit rent otrevligt även med fartyg på 50.000 ton när Neptun och vädret har varit på dåligt humör.

När jag bodde på Guadeloupe i Västindien hade jag besök av två unga svenska grabbar som hade seglat över Atlanten i en inte allt för stor segelbåt. Dom hade på den tiden en hemsida, men den har försvunnit. Jag tror att båten hette Stardust eller något liknande. Men det var intressant läsning. Jag gav dom ett antal dosor snus för hemfärden.

Dom berättade att i mitten av Atlanten passerade ett amerikanskt krigsfartyg, som gjorde flagghälsning till dom. Det betyder att de sänker flaggen och hissar upp den. Dom besvarade givetvis hälsningen, eftersom i alla fall en av dom hade varit i Kungl. svenska flottan. Jag misstänker att skepparen ombord i fartyget var seglare själv och när han såg den lilla båten med svensk flagg, kände han sig tvungen att hälsa på vikingarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

På slutet av 80 talet på röda havet såg jag Miss my också liten svensk 1-2 mansbåt på jorden runt segling.

 

ska du åka så se till att få sponsorer varför inte någon av dieseltillverkarn på utombordsidan, nytt patent har ju sökts på ny typ av utombordare, kan hända den behöver långtestas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla jorden runt i en motorbåt kräver rätt mycket av båten. Krävs nästan dubbla motor och stora tankar ... skall kunna klara 3 000 sjömil minst, utan tankning. Så jag tror inte det är någon god ide att bygga om en segelbåt till motorbåt!

Jag vet inte om några svenskar utan inhyrd besättning seglat Jorden Runt! i en motoryacht?
Men det har jag och Eva tänkt att ändra på!

Vi lämnade Florida i augusti 2016 och seglade ned till Trinidad i vår MY Ammonite. Nu ligger vi i Panama och skall snart gå igenom Panama Kanalen för andra gången, men denna gång går vi norrut mot Alaska, sedan Hawaii ner till Fiji, där vi kan fortsätta vår för Jorden Runt segling, (där vår förra sluta).

Dessförinnan har vi långfärdsseglat 4 år i Karibien och 2 år i Stilla havet. (Se www.amelit.se)

Du kan följa oss på http://www.ammonite78.comeller   https://www.facebook.com/Ammonite78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de mer erfarna konstruktörerna / tillverkarna av både segel- och motorbåtar anser ju att det blir lite billigare med motorbåt. Som svar på initiala frågan?

Sedan uppstår nya frågor. En långfärdsmotorbåt har naturligtvis stora tankar och kikar du på en origgad segelbåt så kan det bli knepigt att få in fler bränsletankar?

(Jag tänker givetvis på design av Steve Dashew)

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är detta ju en gammal tråd från 2006 - var raggar ni upp alla gamla trådar.

Har för mig att TS - Melle/Andreas - köpte en katamaran och seglade åtminstone i Västindien kanske längre.

Har för mig att de sålde katamaranen, men var på gång att köpa ytterligare en för långsegling.

Senaste inlägget gjorde Melle 11 Januari 2016.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/80469-vad-tycker-ni-om-b%C3%A5tarna-vi-funderar-p%C3%A5/?do=findComment&comment=569785

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

använder man sökfunktionen så snubblar man över intressanta trådar titt som tätt.

 

Låter intressant att det eventuellt skulle bli billigare med motorbåt. Finns det några siffror på det vore det Nice..

Eller om du kan förklara hur dom tänker på ett ungefär..

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var ju den 50 fts motorbåten TS tittat på i grunden en origgad segelbåt. 

 

Det är ju lite skillnad mot de två killarna som körde en liten styrpulpetbåt från Lysekil till Alaska via Färöarna Island, Grönland, Canada, USA, Panamakanalen och norrut. 

Tanken var ju att de skulle fortsätta varvet runt, men av någon anledning blev de ovänner och den ene skulle fortsätta via nordostpassagen - dvs norr om Ryssland och hem till Lysekil. Den resan kom dock aldrig till stånd.

 

Har för mig att trådskaparen var Seglare i grunden. 

TS köpte ju en katamaran och jag har den känslan att de fortfarande ligger ute och seglar på världshaven fast kanske i en annan katamaran,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...