Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Mats69

är min CDI box paj? hur testa? Evinrude 60 -95

Rekommendera Poster

Får ingen gnista på nåt av de tre stiften. gick kanon för tre månader sedan. nu har båten vilat lite och vägrar starta. inte en antydan till gnista på nåt av de tre stiften..

 

Misstänker CDI boxen eller nåt med spolarna i magneten som matar cdi´ n. Hur testar man en CDI box?? Vilka kablar skall ha ström respektive vara jordade?

Detta är det jag behöver ett elschema till..

 

Även lite misstänksam mot startnyckeln.. är det spänning i alla kablar som skall ha spänning vid startläge på nyckeln, det vet jag ju inte utan schemat..

 

Tacksam för hjälp med mitt problem..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade ingen gnista på översta burken på min Yamaha 60hp (2 cyl). Provade då att byta plats på tändspolarna men det hjälpte inte. Av oklar anledning knackade jag med handtaget på en skruvmejsel på CDI:n och nu fick jag gnista. Har beställt en ny CDI och naturligtvis hade dom skickat fel från Yamaha.

Nu när motorn bara går på en burk är det till att knäppa loss kåpan, fram med skruvmejseln och knacka tills dess att den även tänder på den andra burken.

post-20141-1394234743,6606_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så var min johnson med men det va triggerspolen som vad paj men jag köpte alltihop från usa för 3100 trigger,stator och cdi box skulle kosta 12500 i sverige är ju helt knasigt ju me nu går det som ett spjut igen så mitt råd är köp det på boatfix.com är hemma på en vecka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


ryck och dra lite i tåtarna min gjorde lika dant och havt avoxiderads kabel till cdi

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt en ny CDI-box...

 

Motorn startade på första försöket på nyckeln.

 

Jag kollade spänningen från matarspolarna med en analog voltmeter (rörde svänghjulet fram å tillbaka med stiften urplockade och spänningen ökade och dalade vilket bevisade att magneterna som alstrar spänningen var hela)

 

Bytte impeller på min evinrude 60hp också efter att motorn gått igång ordentligt. Det var dags. Lite småstruligt att komma på hur växelföraren kopplades loss men det klickade efter en stund. Man tar ju bara bort lås-sprinten på växelförarens axel (under gas/växelreglagen) och trycker sedan axeln utåt och växelföraren släpper då från axeln/leden (precis under motorns förgasare) mkt svårt att se vad man gör men det gick få tillbaka detsamma efter en kvart. Det är en sprint som hakar i växelföraren och sedan bara tillbaka med låssprinten i växelförarens axel. Man kommer åt växelföraraxeln med en inte allt för tjock tång i riggen så man kan föra den rätt.

 

Nu är det fart på snurran igen.... nya vatten väntar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har till slut fått tag på rätt box och nu spinner motorn åter som en katt på båda burkarna. Allt är frid och fröjd igen men det blev ett rätt stort hål i plånkan... ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...