Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Martin1974

Ryds 568 115 Optimax, åsikter någon?

Rekommendera Poster

Hej

Kör med den rekommenderade oljan. Moderna motorer är känsliga för fel oljor och det kan bli dyrt.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viper!

Härliga inlägg.

Har du kollat toppfarten med din 90 ELPTO med typ två personer.

Nu till Öst/Västkusten. Jag och min son hyrde stuga i Varberg under junior-sm i optimist. Sand, sand och åter sand. Sand i badbrallan, sand i munnen och ögonen sved. Kräktes av det salta vattnet och brändes av maneter.

På hösten var vi nere vid Vejbystrand. Alla sa att det var jättebra väder! Dis, dis och åter dis. Vi såg inte ens solen. Kvalmig lågtempererad salt-ångbastu blandad med äcklig lukt från havet. Man slickar sig om munnen och tror man varit ute och motionerat. Saltsmak... Inga normala vågor. Bara dyningar som gör att man åker upp och ner och kräks igensmiley-tongue-out.gif\.

Vi kappseglade med ett gäng (8st) Tyskar. Efter kappseglingen åkte vid runt i Stockholms ytterskärgård en vecka. De hade aldrig upplevt något så underbart. Samtliga hade seglat på Västkusten! De flesta frågade om bra segelbåts-uthyrningsfirmor. De skulle för att visa upp något unikt. Återvända med släkt och vänner.

Jag uppvuxen på Mälaren sedan spermiestadiet. Där är det också fint. Men du kan inte jämföra Mälaren med Stockholms skärgård. Skillanden är Mälarens tätare vegetationen och mygg till förbannelse vissa perioder.

Ta du en tur ut till Stocholms skärgård och skäms över dina tillmälen och åsnesparkar3.gif\smiley-wink.gif\.

Berätta gärna mer om din 90 ELPTO. 4 dagar kvar till min leverans av 568:an med 90 ELPTO. Det stämmer, jag börjar på att få båtfeber!

Mvh Peaky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan jag har en ryds 568gt med 115 optimax!!! GÅr jättefint i sjön och toppar 36 knop med 2personer i!!! Bra val hadet gött Klangen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tråden är gammal.... men vafasen!!! ;-)

Tyckte att det var riktigt roligt att sitta och läsa denna för några veckor sedan, när jag hade lite att göra och satt här o drömde om mitt stundande köp! Kände så väl igen mig - och nu är det ändå värre...

Jag var och handlade mig en ny Ryds 520GTX i fredags, men satte leveransdatum till maj -08. :-(

Känns otrooooligt långt kvar tills dess. Nån som har några tips på vad man kan göra för att få tiden att gå lite fortare?! JAG VILL HA SOMMAR OCH ÅKA BÅT!!! :-)

Tack i alla fall, alla ni som skrivit ovan - det var go läsning.

/Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips.

Köp den nu och pruta som f..sen på höstmodellen. Släng den i sjön och sätt på dig en bra Seglarjacka. Sen är det bara en sak kvar. FULL GAS!!

Själv kör jag nästan varje kväll nu, lite kallt men kul..

Annars så får det nog bli Vi båtägare, båtnytt och en och annan båtmässa.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, är det någon som har erfarenhet av teakdäck på en ryds568?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte använder flyväst måste man vara korkad
- Sjösäkerhetsverkets gamla reklamslogan(?)....gångbar än idag om man bor i Göteborg ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...