Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Martin1974

Ryds 568 115 Optimax, åsikter någon?

Rekommendera Poster

Jag kollade lite på manualen till optimaxen. Där står att vid start ska man använda pumpblåsan för att pumpa fram bensin. Har inte optimaxen bränslepump? Samma sak stod i manualen till 115 4-takt från 2002. Är det bara 4-taktarna och då de allra nyaste Mercury som har bränslepump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Angående att Optimax drar mindre än 4-takt EFI se nedan:

 

Här är lite testdata som jämför Mercury optimax 115 2-t (170kg)med och Mercury 115 EFI 4-t(175kg) (Obs.. jag vet inte vilken båt som de är testade på) Tror det är en Uttern.

 

Mercury 115 EFI är tillverkad av yamaha. Bara riggen och drev är Mercury. Detta gäller dock inte från och med augusti 2006 då Mercury själva kommer att tillverka alla sina 4-taktare. De kanske har skrivit detta i förbyggande syfte i vetskapen om att de nya egentillverkade 4-taktarna drar mer. Se ex Verado som drar extremt mycket. Anledningen till detta enl. mercury är att bränslet används som kylande effekt för att Motorn skall hålla bättre???.

 

Förbrukning Mercury Optimax 115 2-takt vs. 115 EFI 4-takt (yamahatillv.)

 

Liter/Nautisk mil:

KNOP: 

         2-takt 4-takt

Max RPM   1,00 0,98

35 knots  0,95 0,72

30 knots  0,82 0,59

25 knots  0,72 0,55

20 knots  0,58 0,56

15 knots  0,65 0,63

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där siffrorna känner jag mer igen. Optimaxen är ju trots allt en 2-t, så att den skulle vara 18% mer bränslesnål lät lite underligt.

 

Varför har Mercury börjat tillverka egna 4-t från och med slutet 2006 då? Personligen ser jag det ju som en STOR fördel att hela motor och elektronik är från Yamaha. Litar mer på Japaner än Amerikaner när det gäller motorer :-)

 

Men om nu en ny Optimax är 18% bränslesnålare en de här nya Amerikanska Mercury 4-t så innebär det ju att en sen 2006 Mercury 115 4-t drar åtskilliga procent mer än en tidiga 115 Mercury 4-t. Väldigt konstig utveckling tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Håller med att det verkar lite märkligt att optimaxen skall dra mindre än en bränsleinsprutad (DFI) 4-taktare. Det kanske kommer fram en sanning vart det lidet kring mercurys nya motorer.
 
Martin, hoppas du får en fin tur idag. Här i GBG är vädret toppen i alla fall, och det är nästan bleke.
 
Var ut en sväng igår med min numera komplexrelaterade (lilla) 90-hk 568, och den sjöng vackert och gled oerhört skönt i det lugna havet. Har egentligen bara ett par rekommendationer:
- Verifiera hur starkt den tenderar att dra åt något håll (troligen höger), så du är med på det när lusten at styra med pekfingret sätter in.


-  Innan du drar på för fullt, se till att stå stadigt både i längsled och i breddled. Det är tråkigt när man gasar upp, sjön krabbar lite, och man känner att man egentligen inte står stadigt.
- Kör du ensam: Använd död mans hand snöret och en flytväst med krage (vi har en sådan extra just för när man kör själv).


 
Lycka till med hämtningen idag! 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den har bränslepump (det vore ju fan annars).


 
Det går att starta ändå, men det kan ta en stund. Det är lite märkligt ändå, för säljaren sa att man nästan aldrig behöver pumpa.
 
Helt klart rekommenderar jag att köra 3-4 gånger med pumpen (glöm inte att slå till död mans hand switchen också), så startar den på ett kick.
 
/Erik 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Notera: 
 
KÖRNING I GRUNT VATTEN

När du kör båten i grunt vatten kan du tilta utombordaren förbi det maximala trimintervallet för att undvika att den

slår emot botten.

1. Sänk motorvarvtalet till under 2000 r/min.

2. Tilta utombordaren uppåt. Se till att alla vattenintagshål alltid är under vatten.

3. Kör motorn endast på låg hastighet. Om motorvarvtalet överskrider 2000 r/min, återgår utombordaren automatiskt ner till maximalt trimintervall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra finess! 3,5 timme kvar till leverans! Erik skriv något mer som jag kan gotta mig åt dessa sista timmar av längtan!

 

Nu har jag väntat länge nog, länge nog, länge nog. Nu har jag väntat länge nog, lääänge nog!

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

66 minuter kvar till leverans! Snacka om fjärillar i magen!!

 

Vrom Vroom Vrooooooooooom!

 

Till havs Till Havs osv!

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry för att jag inte skrivit mer, men jag skrev lycka till. Hur har det gått nu då? Vrom vroom... /E

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om man har koll på läget. Det är ju inte sååå roligt om man glider på grunt vatten och vill trycka på lite. Plötsligt säger det iiiiiiiii från hissen och den stackars 115 hk nya motorn får sig ett skjut i berghällen från kritaperioden.
  Vi var ut en sväng idag med på eftermiddagen, tjejen och jag... Vi tankade för 1000 kr och kollade tilläggningspunkter runt p-arken, och det finns flera. Bra att veta om man vill skjutsa till stan utan att behöva åka till lilla bommen.
 
Nå - Rapport från köpet tack. Vi andra vill också gotta oss i känslan av att ha hämtat en ny 568, och minnas. 
 
PS. När tankmätaren var precis över det nedre empty-strecket, var det 15 liter kvar i tanken. Det är en liten idiotsäkerhet som tillverkaren byggt in, så man har alltid lite soppa kvar när det visar tomt. Detsamma gäller oljan: man kan köra i 30 minuter på fullgas efter det att det börjar pipa - om det nu är oljenivån och inte övrhettning det gäller... - fast olja borde pipa före överhettening.  Kolla bara att det strömmar kylvatten i indikatorutsläppet. DS 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Rapport från leverans av Ryds 568 Mercury 115 optimax

 

Igår var det då dags! Svärfar kom och hämtade mig och min fru. Väl på motorvägen söderut mot Frillesås där vi köpt pärlan, visade det sig att det såklart var mastodontköer! Snacka om att jag i mitt stilla sinne förbannade Vägverket. Men det visade jag inget av. Jag var nu så nära mitt mål att inget kunde få mig ur balans. (Inte på ytan, iallafall) Vi kom tillslut fram och sedvanlig pappers exersis avklarades. Jag hade förväntat mig att detta skulle ta sin tid men jag tror att Bosse på Frillesås motor har lång erfarenhet av båtköpare i 30-års åldern som bara vill iväg ;-). Snabbt avklarat som sagt. Vi gick till båten som stod på transportkärran och inspekterade. Jag hade bett dom att måla upp vattenlinjen någon centimeter eftersom jag sett alldeles för många nya båtar där vattenlingen är för låg. Bosse hade lämnat en lapp till sin kollega att detta skulle göras men kollegan hade bara läst vatten och monterat en vatten skidsstång! Så den fick jag med på köpet. Inte dumt alls!!! Vattenlinjen var också uppmålad. Vi satte oss i bilen och åkte ner mot hamnen med båten på släp. Stannade kort på Shell och tankade. Ja, tanken rymmer 90 liter och resten kan ni räkna ut. Väl vid sjösättnings rampen gick jag och frugan upp i båten och Bosse sjösatte. Vi gled sakta ner i Pärlans rätta element och jag fick äntligen vrida om startnyckeln. Vilken känsla! Motorn gick igång och euforin var total.

Vi puttrade ut ur hamnen med motor upptiltad. Bara det, tilt vilken grej! Har inte haft det förut och det känns verkligen lyxigt. Och såklart nödvändigt. Nu var det dags för motorn att bekänna färg. Ner med motorn och på med gas. Snabbt var hon uppe i plan och vi låg och körde på mellan 3000 och 4000 varv. Herregud vilken båt, vilken motor, vilket väder! Mycket stabil. Fick efter en stud kanska bra koll på power trimet och snart var vi framme i hemma hamnen. Innan det hann jag dock med att dra lite på fullgas. Mätaren gick i botten! I say no more... 

 

Mer kommer!

 

Hälsningar en lycklig och tillfredstäld Martin :_)

   

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Stort Grattis! Verkligen kul för dig!


Kul med vattenskidstången... Hm, måla upp vattenlinjen lite - jag antar att du menar bottenmålningen, eller?


smiley-cool.gif\
 
Ni får roa er kungligt med den, och nu måste du ju skaffa vattenskidor.
 
//E 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin

 

Grattis till båten !

 

Full gas och stort smile!! 2.gif\

 

Visst är det en skön känsla när knopmätaren går i botten.  hehe

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den där siffran på 18% lägre bränsleförbrukning skulle jag verkligen ta med en nypa salt. Precis som det framgick av testet mellan 4-takt EFI och Optimax är 4-taktaren något snålare.
 
Jag har också läst att Mercury skyller Verados höga förbrukning vid toppvarv på att det behövs för att kyla motorn. Men 115-hästaren oc nedåt saknar kompressor och är således inga verado-motorer och jag har inte läst något om att Mercury har för avsikt att införa det på dessa mindre snurror.
 
Jag tror snarare att siffran är en ren försäljningsbluff. Framförallt i USA har Japanska 4-taktare tuggat i sig stora marknadsdelar och då Mercury tidigare inte haft någon egen 4-taktare i segmentet (är ju Yamaha som tillverkat det mesta på F115 åt Mercury och lär således haft en stor del av kakan vid försäljning) ville man puscha för Optimaxtekniken. Gick det att göra en 2-taktare 18% snålare än motsvarande 4-taktare skulle bilindustrin hoppat på tåget för länge sedan! (18% är ju i storleksordningen för vad en bildiesel drar mindre än en bilbensinare)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har själv en 510gti med en 75 e-tec.

Både e-tec och optimax förbränner en bränsle/luftblandning på en del bensin och ca 40delar luft under 2000varv, över 2000varv är det en normal blandning på ca 1 del bränsle och ca 16 delar luft.4-takt har 1 till 16 hela tiden.

Tänk efter hur mycket man kör på lågfart, för min del är det ganska mycket.

Har sett i tester att e-tec/optimax drar ungefär hälften än 4-takt i trollingfart, så 18% i genomsnitt kanske inte är helt fel.

 

peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


www.yamaha-motor.se/products/marine/news/PDF_redirect.jsp har en finsk båttidning genomfört ett test av 150 Hk utombordare (ok, inte exakt samma motorstyrka, men det är ändå samma teknik), där de konstaterar precis det du säger, att man kör mer på låga varvtal.
 
Den uppskattade bränsleförbrukningen är en vägd genomsnittlig siffra. I

vägningen används det typiska körmönstret från ICOMIA. Mätningarna är

gjorda vid fem olika hastigheter, från full gas (100%) gradvis nedåt (20%) till

20% av full motorgas. För denna kartläggning föreslås att man använder full

gas under 6% av tiden medan de följande, lägre varvtalen i tur och ordning

kan köras 14, 15, 25 respektive 30% av tiden. Med andra ord antar ICOMIA

att den genomsnittliga båtföraren använder gasen relativt konservativt, vilket

är förklaringen till att förbrukningssiffrorna vid låga varvtal är viktigare.
 
Testet redovisar förbrukningen när detta körsätt används och man kommer fram till att 4-taktaren är den mest bränsle (ekonomiska). Siffrorna varierar från 15.7 l/h för Honda till 20 l/h för HPDI och med Optimax på 17.3 l/h. Nu är 150 Hk optimax en V6a och 115 hk en rak 4a (eller trea?) så kan inte dra någon direkt slutsats, men att säga att optimax är 18% snålare vill jag inte göra. Samma resultat i Vi båtägares test, där de dock inte använde detta körsätt som tar hänsyn till hur medelsvensson far fram
 
Hur som helst är det ju kul för oss båtägare att det kommit bränslesnålare och framförallt miljövänligare motorer. Lider varje gång jag ser någon trilskas med sin blårykande gamla 2-taktare och önskar att alla fick uppleva känslan av att bara vrida om nyckeln utan host och rök! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst är det skönt att båtmotortillverkarna tvingas förbättra sin teknik. Vi hade en liten styrpulpet för 4 år sedan med en 40 hk johnson. Idag med en 568 och 115 hk 4-takt så gör vi inte av med mer bränsle. Till och med mindre tror jag eftersom vår bränslekostad då (per år) var nästan samma som nu. 

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Grattis Martin och lycka till med er nya båt!

 

//Thorax

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla! För er som är intresserade ligger det lite nya bilder på min älskling i min sjöbod! Kolla och skriv gärna vad ni tycker om dom!

 

Martin

post-21177-1394234761,6053_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Goa bilder, och det verkar som om inte kunde varit bättre väder... Snacka om röta!  Det regnar ju var femte sekund nu för tiden!
21.gif\  /E

post-21209-1394234762,5843_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hrm.. ska jag inse nu att inlägget kommer från Sveriges baksida, eller att det är en Go göttebörjare som insinuerar att det är bara landkrabbor som mig som ens skulle fundera på en sådan kommentar.
 
Jag tycker att vädret i Göteborg är intressant och stimulerande. Det är inte utan förtjänster ens när det stormar, för det gör det på ett vis som anstår västkustbor. Inte på ett drygt östkust-vis där det bara flyger pinnar i vattnet, eller en vänern- eller vätternvis dår vågorna bara far runt som i en gryta. Näe, på västkusten är det raka rör utan struligheter. Solen har sin plats, och regnet sin. Jag vet inte vad jag hade tagit mig till om jag hade varit tvungen att lägga min skatt (Ryds 568) i en liten insjö, som det tar fem minuter att passera och vädret ändå bara är skit i alla fall (ingen övrig fördel).
 
Näe, västkustens väder och vindar formar sjöfolk som de var förr, och förr eller senare får du veta vem du är, vad du kan, och vad du orkar. Raka puckar rakt i skrevet utan strul. Solens strålar - skiner de inte lite goare här? Är inte molnen lite mer majestätiska? Är inte makrill- eller hummerfisket en riktig höjdare? Och är det inte underbart när det regnar som det bara kan göra, på västkusten? Är det inte härligt att kliva ut ur stugan på någon ö för att ta morgonpinken, och känna hur det sliter i kroppen av höstvindar, som är kalla men ändå varma?
 
Tänk vad lite jag saknar att kliva ur ett kvalmigt tält i inlandet en sommardag, känna hur alla svinmygg (knott) och myggdjäklar biter en i ens könsdelar när man bara försöker göra toalett. Inte en ens en sjö i sikte, och om det vore det, skulle den bara husera mygglarver, snorjärsar, och ölburkar från ett gäng utländska semesterfirare som tror att allemansrätt är att ta ägg ur fågelbon, och elda påskbrasa när de grillar korv - med nyhuggen björk.  
 
Ironiskt nog älskar jag västkusten när varannan båt är tysk eller dansk, för jag vet att de inte åker hit utan anledning. Hoppas att de får uppleva den som jag gjort - mellan sten, vatten, himmel och båt.
 
Nå - klarade jag mig nu?
 

smiley-tongue-out.gif\ 
 
/E 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vädret var fint igår kväll. Som gjort för en photosession!

 

Har en liten fundering kring detta med oljan till optimaxen. När jag var ute och körde i kväll började motorn att pipa.

Hade inte med mig instruktionsboken men tittade i oljebehållaren. Hmm inte mkt olja kvar.Så jag fyllde på med lite jag som tur var hade med mig. Då slutade den pipa. Kan detta vara möjligt, har kört slut på 3/4 tank (90 liter fast tank som ni vet) sedan jag fick den. Har ni med optimax motorer några erfarenheter kring detta? Tacksam för svar.

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord så är det ofta tråkigt väder där borta på den kanten? 14.gif\

 

När det gäller olja till 2-taktare så stämmer det säkert. Jag har för mig att vi kan köra ca 3st 25 liters tankar på en oljetank med våran 40hk 2-takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det här är statistiken för ELPTO 90 hk.
 
En påfyllning - c:a 4,5 l olja - räcker till två tankningar a 90 liter. Vi har fyllt på drygt två liter sedan vi köpte den, och vi har tankat sammanlagt 130 liter. Ingen pip här inte.


MIn slutsats är att säljaren inte gav dig full påfyllning.  Fyll på med premium lyx olja ett par gånger i början (åtminståne). Du kommer att ändra uppfattning kring förbrukning.
 
//Erik  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin!

 

Styrdatorn till motorn är inställd att leverera mycket mer olja under de 10 första driftimmarna när maskinen goa te sig

 

Detta blir klart bättre sedan.Jag tycker dock att oljetanken är dålig på min optimax på så vis att det är väldigt svårt att verifiera nivån med hjälp av de små kulorna på kedjan till locket.

 

Jag tar det säkra före det osäkra och fyller upp när jag tankar bensin.

 

Tänk på att det är en speciell 2T olja till direktinsprutade 2T =TCW-3.

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den oljan ska man ju använda till alla 2-takts utombordsmotorer. Vi fick iaf den rekommendationen för säkert 5-6 år sen av den lokala marinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...