Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Martin1974

Ryds 568 115 Optimax, åsikter någon?

Rekommendera Poster


Det finns en Rydsklubb. En ren märkesklubb, som har GBG med omnejd som område. Det kanske inte spelar någon roll.
 
Annars är jag gärna med i en Ryds 568 klubb.. smiley-laughing.gif\
 
Har loggat mera dagbok från provturer med båten (Martin).
 
//Erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det Erik! Tryggt och fint alltså att svänga fullt i 20kn. Härligt. Hur har du monterat din kompass. Har du borrat i styrpupeten? Vad betalade du för kompassen?

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha det fanns ju redan en rydsklubb :)

 

medlem var jag med utan jag visste om det. Det låg ett mail om detta i inboxen :)

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en SILVA NB 70 Kompass. Det är en dedikerad kompass för mindre motorbåtar som ej är av stål eller annar magnetisk material. Finns att köpa kompenserad (NBC) eller okompenserad (NB). Den okompenserade går att uppgradera. Konsekvensen av att den är för motorbåtar är att den har annorlunda dämpning och håller sig stabilare jämfört med motsvarande seglingskompasser.

 

 

Den är monterad av återförsäljaren med skruvar rakt i pulpeten, bredvid instrumentbågen till höger med ett par centimeter.

 

Den kostar c:a 1100-1200 kronor. Kopplas till instrumentbelysningen då den har egen belysning. För övrigt har den en fällbar kåpa, vilket är bra för dess skydd.

 

Även om vi skall köpa GPS, så är kompassen ett måste, även om säljaren tyckte det var lite ovanligt nu för tiden. De flesta köper GPS och använder den som kompass, vilket enligt mitt menande är riskfyllt.

 

mer info: www.silva.se

//E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med här ang kompassen. Man blir ju både sur och ledsen när båttillverkarna numer snålar och struntar i att montera kompass och lanternor. När den där GPS mojjen lägger av...va ska man då navigera med?

 

Är det förresten Ryds 568 som inte har ordentliga lanternor utan bara den här pinnen med topplanterna som är vanligare på småbåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 568 har följande:
 
En mittplacerad pinne med topplanterna, och en rödgrön lampa på en mindre pinne i fören. Den har inga på sidorna av båten.
 
Det följer med vid leverans av båten, och behöver inte beställas separat.
 
/E 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag tycker att det är bra med löstagbara lanternor eftersom man annars på en liten båt lätt kan göra sönder dem. Inget ivägen. Tänk er själva o den där masten hade suttit där hela tiden som det gör ex på nimbus.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just pinnen, topplanternan tycker nog jag också är bra att den är löstagbar. Men tycker definitivt att det ska sitta riktiga sidolanternor på lite större båtar som en 568. Sitter ju inte alls i vägen om man monterar dem snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag är benägen att hålla med. På en liten båt (<4.5 m) tycker jag det är okej att lanternor inte ingår vid köp. Men att det på båtar i storleksklassen som Ryds 568 ingår men inte är fast monterade snyggt infällda tycker jag är rent skandallöst. Ett diskret montage på till exempel pulpits kan aldrig vara i vägen tycker jag.

 

Men det är nog som så mycket annat med båtar. Vi båtägare får det vi förtjänar 9.gif\ Vem hade till exempel köpt en ny bil utan möjlighet att justera rattens läge? Jag känner knappt till en enda båt som erbjuder det. Listan på saker som borde vara självklara på så här dyra produkter kan göras lång ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja, saken är ju den att man får vad man betalar för. Ryds exempelvis är ganska så prisvärda (läs billiga). Går man upp i klass så får man mer utrustning och man betalar ett högre pris. Om man brinner för fast monterade lanternor så är ju det inte värre än att man ber sin återförsäljare att montera detta och så betalar man för det eller så eftermonterar men det och får det lite billigare. Inte värre än att beställa extrautrustning på en bil. Föresten var det ju kul det du skrev om ställbar ratt. ;-) Underbart visste inte att jag behövde det! Nu måste jag nog cancellera ordern av min ryds, för det finns ju inte i listan på extrautrustning!!! Fy vad dåligt :-) :-)

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt, har du aldrig önskat att du kunnat ställa in ratten på din båt? smiley-laughing.gif\  Varje gång man sjunker ner i en nyare amerikansk båt och ser den ergonomi som där finns. Men det är väl också de är bra på de amerikanska båtarna 1.gif\  Ger inte mycket annars för dem (ett par märken undantagna)

 

Billiga (prisvärda) eller inte anser jag sådant ska ingå. En båt som kostar över 200 000 kostar ju ändå som en mindre bil. Tekniknivån i en båt är skrämmande mycket lägre. Sedan kan man skylla det på små serier med mera, men faktum kvarstår. Om fler folk efterfrågade detta skulle en uppryckning ske utan att priset skenade. Men jämför utvecklingskostnaden på bil och båt och slå sedan ut den per producerad enhet. Jag är inte övertygad om att båtars små serier inte kompenserar för detta!

 

Visst kan man montera det själv, inga problem, men som sagt tycker jag det definitivt bör ingå från början. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, skrev visst snabbare än huvudet han med där smiley-laughing.gif\  Hoppas åsikterna gick fram ändå i djungeln av syftningsfel mm 7.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämförelsen bil och båt tycker jag är lysande! Jag har riktigt svårt att förstå hur man kan ta så bra betalt för en så relativt enkel konstruktion. Däremot har jag aldrig funderat på inställbar ratt. Men vi är väl alla olika...

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vi har en Nimbus 22 Nova också och det är ingen billig båt. Härmodagen när jag tvättade båten så lossnade framlanternan som förvisso inte är infälld skruvarna hade vibrerat loss. Kändes lite surt.

 

Ställbart rattnav kan man ju köpa överallt. Teleflex som sitter monterat har ju andra nav. Frågan är hur många hade beställt det för en 3-5000 extra eller vad det hade kostat? Inte jag. Standard skulle det vara i så fall.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst är amerikanksa båtar riktigt härliga, snygga och snabba. har själv titta mycket på chris craft, glastron, hydrolift osv. det finns bara en hake har du väl köpt en så har du gift dig med båten. Det är sååå mycket svårare att sälja. Har länge följt en annons på en hydrolift som nu varit till salu i 2 år!!

 

Någon gång vill man ju byta upp sig till större båt eller hur?

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det håller jag definitivt med dig om. Anledningarna till att amerikanska båtar kan vara svårsålda tror jag är flera.

 

Dels så är de i regel billiga i inköp (jämfört motsvarande nordiska båtar) varför många säkert hellre köper en ny än en begagnad.

 

Men framförallt tror jag det är amerikanska båtars kvalitetsrykte som avskräcker de flesta. USA byggda båtar har även vad jag förstått en annan typ av plast/gelcoat som är billigare med inte lika åldersbeständig som den vi har här. På andra sidan pölen tycks man bygga båtar för att de ska hålla ett par år och sedan skrotas, ett scenario som inte är så vanligt hos oss där medelåldern på flottan måste vara ganska hög smiley-sealed.gif\

 

 

Men vad beträffar förarmiljö, ergonomi, utrustning med mera har vi lång väg att vandra här i norden innan vi kan jämföra oss med amerikanarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Trodde förövrigt att Hydrolift var Norskt (?) Hur som helst är de j*vligt läckra och har grymma skrov, men säkert svårsålda då kundgruppen är ganska begränsad för så snabba och extrema båtar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oops la till det där efteråt haha. men det är andå samma typer av båtar snabba och coola..

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


He he, Martin.

 

Jag skall följa din premiär med 568:an med intresse. Var skall du hämta den, och vart bär premiärturen?

 

Kommer du att köra den på trailer eller från Hamn? smiley-cool.gif\

 

 

//E

 

PS. Som du kanske vet är båten stöldskyddsmärkt med hemligt chip från start, men INTE motorn. Du kan köpa en gör det själv-sats direkt från chipsnubbarnas hemsida. http://www.award.se/marina.htm


Båtar märkta med AWard från fabrik

RYDS, Crescent, Linder, Höga Rodd, Quantum,

Corall, Forbina, Älmsta, RIB Unlimited, Smuggler, Brandskär m.fl.

DS.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Erik! Ja du... Min första tanke var att hämta den på släp i Frillesås men när jag tänkt färdigt tanken så kan du ju nästan själv räkna ut vad jag kom fram till. Självklart kör vi den i havet från Frillesås till Onsala där pärlan har sin hemma hamn. Ska ta med kameran så att ni får se hur det gick!

En liten undran.. På flera bilder ser man en blå tygpåse som sitter under styrpulpeten. Är det standard?

Kan du utveckla stöldskyddsmärkningen lite. Jag visste inget om detta. Ska man lägga in ägaren i databasen? Vad kostar det att märka motorn?

 

På torsdag kväll hoppas jag att bilder kommer in i min sjöbod!

Som du förstår är livet tufft och olidligt med så många dagar kvar till leverans.

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

 

Japp det blå förvaringsfacket är standard.

 

Chipet är moterat någonstans i båten och kan lokaliseras med hjälp av någon form av handscanner. Obs det är inte GPS chip utan används för identifering av båten även om någon skulle ha bytt ut skrovnummer.

 

Lycka till med den nya båten. Ska kolla in bilderna på torsdag.

 

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Martin!

 

Jag kan ju höra dig hoppa upp och ner genom kablarna!!2.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det här med stöldskyddet är bara en del av den armada av information som du troligen kommer uppleva som ett hinder mellan dig och båten när du tänker hämta den.

 

Tidplan för att hämta båt:

Snack om:

Sjöassistans - 10 minuter

 

Medlemsskap i säljarens rabattklubb - 7 minuter

 

Försäkringar - 13 minuter

 

Garanti för båt (registrering) - 8 minuter

 

Garanti för motor (registrering) - 8 minuter

 

Genomgång av olika manualer och andra pappers existens (att du fått dem). - alldeles för länge...

 

Väntetid på säljare som är upptagen med något totalt ointressant. - 45 minuter

 

Vid båten:

 

Här är gasen och så här tiltar du motorn -snack - 24 minuter

Rota fram tampar och dynor ut paketen - minus 3 minuter

Demotur med säljaren - 29 minuter.

 

Då kan du räkna ut vad du har framför dig innan du får in den rätta jag är kung - känslan vid spakarna.

 

 

Gör det själv satser för märkning av motor kostar 300 kronor. Det fungerar exakt som förklaras här ovan. Chipet är helt passivt, men svarar på tilltal av en sändare, ungefär som märkning av kläder i affärer. Det är helt unikt för din båt, sitter på ett totalt okänt ställe, och gör att du identifieras som ägare om något som försöker sälja den till någon som vill att båten kollas av polisen eller någon annan behörig. För övrigt finns det massor av olika spårsändare att motera in, som gör att du hela tiden kan kolla båtens läge alternativt låter sig pejlas in.

 

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud! Räcker det inte med: Hej! Båtten ligger där här är nycklarna, skriv på här och hör av dig om det är något mer ;-) ! Nåja, nu när man har tankat ner bruksanvisningen från mercury, fått alla sina funderingar lösta här på forumet så hade det funkat men knappast ansvarigt av säljaren. Jag får helt enkelt ta det piano och lungt lyssna på allt malande som du beskriver. Får den på fredag!

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OptiMax 115 Mercury OptiMax 1.5L engines are up to 18% more fuel-efficient than competitive four-stroke and two-stroke DFI engines.

Specifications

HP @ Prop: 115

kW @ Prop: 84.5

Max RPM (WOT): 5000-5750

Cylinders: 3 (in-line)

Displacement (CID/cc): 92.96/1526

Bore & Stroke (in): 3.63 x 3.00

Bore & Stroke (mm): 92 x 76

Cooling System: Water-cooled with thermostat & pressure-controlled

Ignition System: PCM 038

Starting: Electric

Gear Ratio: 2.07:1

Gear Shift: F-N-R

Steering: Remote

Alternator: 60-amp/756-watt belt-driven

Trim System: Power trim

Exhaust System: Through prop

Lubrication System: Electronic multipoint oil injection

Recommended Oil: Mercury OptiMax/DFI Engine Oil

Fuel Induction System: 2-stage direct fuel injection

Shaft Length (inches): 20/25

Shaft Length (mm): 508/635

Dry Weight (lbs.): 375

Dry Weight (kg.): 170

Operator Warning System: Overheat, low oil level

SmartCraft: Yes

CARB Star Rating: 3

Warranty: 3

 
\<ahttp://www.mercurymarine.com/uploads/images/36/R836star-emission-logo-UL.jpg\ />
 
  \<ahttp://www.mercurymarine.com/uploads/images/140/SCLogo.gif\ />  
\<ahttp://www.mercurymarine.com/uploads/5162/115_Optimax.jpg\ /> 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagen B är här! Vore det inte så att jag förhandlat till mig två nya flytvästar som jag får vid leverans, hade jag haft på mig båda nu! Tack Erik för den fina bilden på Optimaxen! 18% lägre förbrukning än motsvarande 4takt. Låter nästan för bra för att vara sant! ;-) Har haft lite svårt att sova inatt. Ser mig själv tilta ner motorn, vrida start nyckeln höra det underbara ljudet från 115 skogstokiga, eller ska jag kanske skriva sjövilda hästar. På min förra båt hade jag 40hk. Så som ni förstår så är detta ett STORT steg i rätt riktning. Gällande länken till bruksanvisningen så har jag redan lusläst den ett par gånger. Haha! Nästan skrämmande eller hur! Tanken var dock mycket god och det finns säkert många som går igång precis som jag på instruktionsböcker.

Kl 17.00 så är det dags. Rapport kommer under kvällen!

 

Årets längsta dag har knappt enns börjat... Kommer bli en lång väntan

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...