Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Svamp-bob

Digitala sjökort över kanaler?

Rekommendera Poster

Jag såg att Transas inte hade sjökort över några kanaler, lustigt...
Hur är det med andra digitala sjökort, finns det kort över Göta kanal och över kanalerna i europa? Eller tvingas man till pappersnavigering?

Finns det kanske speciella kanalsjökort att köpa, både på papper och digitalt? Var får man tag på sådant?

Jag har alltid med mig papperskort på de områden jag ska båta mig i, men det vore kul att ha digitala sjökort när man ändå ska ha med sig navigeringsprogram och en dator. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske vill se var det finns slussar, var det finns stenar och skit, var man kan lägga till, osv. För det är ju inte bara rak kanalbit som fattas. I alla fall inte genom europa. I och för sig är det väl X antal år innan man ska ratta genom kanalerna till europa, men det vore kul. Och tills dess kanske det kan vara kul att kika vad det finns för olika kanaler att välja mellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur att jag inte är med i det här gagget, men får nog skulden smiley-wink.gif\.

Visst ska man ha sjökort på okända vatten 21.gif\.

Häromdagen så gick det ett par båtar på grund (bergknagge) i Kungälv bredvid U137 vid bron och det är ju ett dike (Nordre älv)som man inte kan köra vilse i, men man kan tydligen köra på grund även om man inte är vilse.

Utan kort så sitter man där dom satt som sagt, eller som färöingen som jag fick dra loss ur skiten (lerbank) ett annat år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RobertLind

man ska nog ha rätt hög IQ för att kalla någon annan för idiot, i alla fall över 25 eftersom fram till 1970-talet definierades idiot inom svensk psykologi som en person med IQ under 25.  

Varför inte köpa Båtsportkort Göta kanal samt skärgårdskort 133,135, specialer 1331, 1351, 9312 från t.ex. Funkar inte dom för Göta Kanal?

http://www.soltek.se/kartor/sjokort.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar!

Ja varför skulle inte de fungera? Är det någon som har sagt att de inte fungerar?

Det är ju precis sådana här kort som jag frågade efter, lustigt att Transas inte har de korten, de påstår ju att de har sjökort över hela världen. Ha, nu vet man bättre! :)

EDIT, hmmm, men de korten har jag sett referenser till på en PDF fil med översikt över sjökort. Men hela vägen  från öst till västkusten verkar inte finnas med?

Är det telefonkatalog som gäller om man ska navigera i Roxen förbi Linköping? Skumt om det inte finns sjökort över den biten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

kollade lite på med karex ex. göta kanal motala så är i ex. boren alla djupkurvor utsatta. laddar du in hela gröna kartan har du varenda stig i hela sverige på skärmen och alla vattendrag och även sevärdigheter mm.

kartor och kartex finns gratis där man inte 9.gif\  får hämta sina program.

med programet kan du pricka ut din rutt och du ser hela tiden hur långt det bir mellan prickarna mycket smidig avståndsmätning.

lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ex virrig båt tur =12.51 km

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För större delen av Göta Kanal behöver man inte sjökort.

Men plötsligt är man ju ute på Vättern och skulle det vara stark dimma, kan man få problem.

Jag har digitala kort över Vänern och Vättern och de duger bra. Men jag skulle inte vilja navigera i närheten av Mariestad utan ett papperskort. Med en enkel GPS och papperskort känner man sig säkrare.

Om det är dimma är det säkrare att kasta ankare och invänta bättre väder.

Ovanstående smutskastning är inte värdigt någon som anser sig vara en seglare. Det är ju tur att de flesta av oss inte hemfaller till dylika utbrott. Men tyvärr finns det individer, som älskar att djävlas med andra.

Dom saknar ett liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte konstigt allas att Transas inte har kort, deras program vänder sej till yrkesfarten.

Transas saknar många hamnspecialer bla, flera hamnar på Läsö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick hejda en seglare som var påväg in i kraftverksdammen ovanför forsviks sluss i sommras, inte helt lätt att hitta ett 6m bred kanal med överhängande träd om man inte vet var man ska leta.

Själv skulle jag nog inte vilja korsa viken utan att först kollat på sjökortet, även om jag åkt sträckan flera gånger kollar jag gärna en gång extra på kortet när lodet visar 2,40 och båten sticker 2m.

Inte heller Bluechart har kanalen med (i alla fall inte den version jag har)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst karlVanHeinkel

Mina intressanta inlägg är visst borta...raderade...hur ska nu denna bortkomna person hitta i Göta kanal? Han kommer att åka vilse...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...