Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
David_Q

Evinrude som går på en cylinder??

Rekommendera Poster

Nu måste jag ha er hjälp!

Var ute och körde igår i ganska skaplig fart då jag hör att motorn börjar gå orent/ojämnt. Drar av direkt och motorn dör. Vid omstart så går den igång efter några försök men (vad jag tror) på en cylinder. Den låter illa och svarar nästan inte på gas, den verkar vilja gå igång på 2 cylindrar vid gaspådrag men den kommer inte riktigt igång.

I vilken ordning kan jag själv som amatör felsöka, tändstift, tändkablar, tändspole eller vad??

Snurran är en Evinrude 35 hk 1978 som gått utan problem hittills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att du har gnista på båda cylindrarna. Om du har det så kolla vilken som felar genom att ta bort tändkabeln från stiften en i taget. Om du tar bort en kabel och det inte händer något med motorns gång så är det den cylindern som felar.

Vad som kan ha hänt ja??? Kompression borta på någon cylinder pga trasiga kolvringar eller bränd kolv. Gnista saknas på någon cylinder pga trasig tändspole/tändkablar mm. Om det är nedre cylindern som felar så kan packboxen på vevaxeln gått sönder. Då har du full komp. på cylindern men den suger inte in någon ny färskgas (bränsle/luft) utan den kan till och med suga in kylvatten. Det kan du se genom att det är vattenpärlor på stiftet. 

Försök att utesluta en sak i taget och börja med tändningen. Har du gnista på båda eller. Om gnista finns då är det inte det som felar.Fortsätt sedan och kolla om du har kompression i cylindrarna, det bör vara ca 9-10 men framför allt jämt mellan cylindrarna. Om du har komp. på båda och någolunda lika, ja då sitter problemet i packnigarna eller i bladventilerna i vevhuset.

Hoppas att detta kan hjälpa dig något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag löst problemet. Först bytte jag stift, eftersom båten varit i familjens ägo sen -78 så fick jag veta att stiften inte var bytta sen 1988..eehh! Men stiftbyte gjorde inte nån direkt succe, säkert på soppaförbrukningen men inte på gången. Tändkablarna slutar i en lite plastbox och från denna box går det små kablar varav den ena var lös och gjorde att motorn gick bra i lägre farter men vid pådrag så skakade kabeln lös. När jag satt fast denna kabel så går motorn som en raket igen! Tack för alla tips och hjälp.

You cant kill an Evinrude 35 -78!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...