Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
tuxedo

Vad är detta för fabrikat?

Rekommendera Poster

Hallå,

någon som kan hjälpa mig identifiera fabrikatet på denna båt? Båten är min och jag fick uppgifter från förra ägaren om fabrikat men känner inte att det rimmar med det fabrikatets övriga modeller & skrovform. Har misstankar om ett annat fabrikat men jag nämner varesig försäljarens uppgifter eller mina misstankar, jag vill veta vad Ni tror/vet!

//U

post-20015-1394234742,5937_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild till och tänk på att klistermärken kan köpas lösa.

post-20015-1394234742,6487_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har den för mått?

Lite snabbt så tycker jag att den ser ut som en Ryds Hajen HT eller Triss 49HT (tror att det är samma båt i grunden som Ryds).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Är den 4.95 m lång? Då är det helt klart en Ryds Hajen...

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt att se att det är en Uttern.

Sitter ju en sådan dekal på sidan av båten.

Orange/svart runt klistermärke med en uttern på.

mvh Roland

post-4060-1394234742,8396_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måtten på båten är L: 595,  B: 220, den är V-bottnad från för till akter (säkert runt 22-25 grader).

//U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon Uttern är det garanterat inte om måtten och skrovvinkeln stämmer som du säger om inte något ihopsnickrad one-off bygge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det ingen typskylt i båten som anger tillåtet antalet pers motorstyrka  ?? Där brukar stå tillverkare. Kan underlätta vidare efterforskning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tycker den ser ut som en uttern av 70-tals stuk. Jag har för mig att man kunde köpa enbart skrov och sedan själv välja vilken topp man skulla ha. Detta skulle kunna vara en special båt om den nu är så lång som du skriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att denna båten skulle vara 595 tror jag inte på. 495 skulle stämma lite bättre.../mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det överbyggnaden som är Uttern. När, var, hur har Uttern tillverkat en båt med så djupt V?

495 ser mer passande ut men det hänger en ganska stor rova bak på 200 ser det ut som så 595 kan ju stämma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har letat igenom alla broschyrer från Uttern. Finns ingen sådan här båt. Inte ens överdelen. Måste vara ett hemmabygge eventuellt på ett Uttern skrov.

Om man tittar i aktern på båten så finns ingen som är så skarpt avgränsad. De modeller som liknar denna har en lucka där och är mer 45graders lutande i aktern.

Möjligen om det kan vara en prototyp från Uttern som aldrig blivit serietillverkad.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!
Jag har en Örnvik 510HT titta på bilden, VÄLDIGT lik. Efter Örnviks fabrik brann ner så såldes formarna till just Uttern så någon av dom e de...
 mvh:trillium 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är 595 lång & 220 bred uppmätt och kontrollerat. Det hänger en 220 hk spis på akterspegeln. Det finns ingen typskylt, vilket kan tyda på att det är ett hemmabygge möjligen utifrån någon fabriaktionsform. Den är dessutom tung så in i hel-te, tjock plast.

//U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst karlVanHeinkel

tror inte den är 595 lång

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...