Maevr 0 Postad 3 Augusti , 2006 Har en Mercury 75hk -00, 2-takt. Max 4500 vid 31 knop. Låter detta rimligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Augusti , 2006 Max rekommenderat varvtal på den motorn är 4750-5250 varv per minut på fullgas. Du ligger under den nedre gränsen, man bör sträva efter att ligga nära den övre gränsen på fullgas. Under förutsättning att du verkligen har fullgas på förgasarna när du har fullgas på fjärreglaget så kan du nog försöka med en propeller som har 2-3 tum lägre stigning om du vill komma upp lite mer i varv på fullgas. Tumregeln är att en tum ändring i stigning ändrar varvet 150-200. Du skulle allt behöva upp åtminstone 500 varv till tycker jag. Som du har det nu får din motor får jobba i uppförsbacke, det sliter hårdare på den. Som att köra på 5:ans växel med bilen i uppförsbacke, den får kämpa onödigt mycket. En utombordare älskar att få varva ur ordentligt, de är ju gjorda för detta och tål det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordan 0 Postad 3 Augusti , 2006 tjena bossse vad ska min varva den ligger på 5500 när jag trimmar upp motorn så den ligger rakt på mätarn men då slår det så i båten så ligger på 5200- 5300 då ligger den fint och motorn är en johnson 60 på en ryds 495 gt är tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper-Jocke 2 Postad 3 Augusti , 2006 4500 rpm är för lite ! Skall vara ca 5000 rpm Tips! Sitter mtorn i rätt höjd i förhållande till underkant skrovet ? Prova att tilta ut motorn lite mer från akterspegeln, tappar den greppet då ? Om svaret är JA kan jag rekommendera dig att byta propeller. Vill Du ha något riktigt vasst, som klarar att tiltas ut riktigt bra så ska du satsa på en rostfri propeller, inte gratis men riktigt bra ! Ta båten till en propeller-firma. om du köper en propeller av dem så hjälper de dig att montera på olika propellrar med olika antal blad, stigning, storlek etc... tills du hittar en propeller som passar din motor och din båt! En ny rostfri stål-propeller kostar ca 5000:-, men är det utprovad för just din båt så är det rätt pengar ist. för att köpa en beg. på blocket för typ 3000:- men som kanske gör att din motor & båt ändå inte går riktigt optimalt.... Har ingen aning om vad jag har för stigning & storlek, men utprovat av de som kan propellrar och det går riktigt, riktigt bra ! LYCKA TILL ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Augusti , 2006 utombordan, Du skrev inte vilken årsmodell av Johnson 60 hk du har. Jag antar det är en 2-taktare (det finns ju Johnson 4-taktare också). Ryds 495 GT kom väl ca 1985 så jag kanske kan anta att motorn är från mitten av 1980-talet eller runt 1990-talet? Kollade lite på internet och en Johsnon 60 1991 har max rekommenderat varvtal på mellan 5000-6000 varv per minut. Du ligger på 5500 varv/min på fullgas. Det verkar bra. Om det är så att din båt har tendens att gallopera på fullgas (på spegelblankt vatten) med kanske 1-2 personer ombord och bägge sitter på aktersoffan i din styrpulpetare så finns flera tänkbara lösningar på problemet. a) Kan vara så att din motor sitter lite för lågt monterad på akterspegeln. Kolla att plattan ovanför propellerns övre svängradie som brukar kallas antikavitationsplattan (el antiventilationsplattan) är ungefär jäms med båtens botten, kölens mittlinje vid akterspegeln. Se bilden (klicka på den för att förstora den). Även om den ligger jäms med botten enl bilden så kan man prova att höja motorn vertikalt ett hål eller två (prova i så fall med ett hål i taget). Det brukar få bort galloperingsdendenser och så går båten lite fortare då mindre del av växelhuset går genom vattnet dvs mindre vattenmotstånd. Om motorn hamnar för högt märker du det genom att propellern slirar, suger luft, speciellt i svängar. Då får du sänka ner ett hål. Lite temporär lösning kan vara att be en passagerare sätta sig mer åt fören så bör det lugna ner sig med ev galloperingstendenser. Men det löser inte problemet när du åker ensam, då får du flytta last till fören istället (t ex 10-20 kg sandsäck kan du pröva med). I grunden är detta bara att lindra symptomen, ej att komma tillrätta med orsaken. c) Du kan även pröva att när den börjar galoppera lite att trima ner fören/nosen lite så att skrovets våta yta ökar lite. Det är inte säkert att din trimmätare visar helt korrekt dvs när mätaren visar mitten så är motorn vertikal. Det finns en trimgivare som sköter detta och den skall ha en viss inställning (som nog är rätt på dín får man utgå ifrån, men den går i regel att justera om det står helt fel men din verkar nog OK). Alternativ a) kan vara den lösning du behöver, men kanske kan vänta till du tar upp båten i höst. Fast helst borde du experimentera lite nu om du har möjlighet. Fast du måste lossa motorbultarna som går genom akterspegeln och det är ju lite pyssel men inte svårt. Tips om du skall prova detta är att du har motorbultarna med muttrarna på utsidan. Och så tätar man skruvhålet med sikaflex. Då kan du senare lossa muttrarna och ha bulten med tätningen med sikaflex intakt. Här kan du läsa om en annan person (Piffe) som hade samma problem som dig och att lösningen var a) i hans fall. http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=5937 Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordan 0 Postad 4 Augusti , 2006 okaj ska kolla lite med detr är en ryds en 97 motor samma år men kör jag den max nertrimmat så slår den inte men orkar bara 5000 varv men ska kolla lite tack på förhand mvh jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser