jimmy_froberg 0 Postad 3 Augusti , 2006 Hej. Är det någon som vet något om ford motorer, hur pålitliga dom är och vilken kvalite en äldre motor håller (500h) modellen är PCM Ford 351 5,8L V8 Mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 10 Augusti , 2010 Skulle vilja få lite liv i den här tråden. Undrar det samma som Jimmy. Någon som kan dessa motorer? Mvh Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 10 Augusti , 2010 Jag skulle nog våga påstå att dessa motorer är minst lika pålitliga som cheva smallblock, men Ford motorer är lite ovanligare. Kompissen har en i sin DC, motorn är från slutet av 70-talet och han satte på sötvattenkyl efter en genomgång av motorn. Den går som en klocka än idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 10 Augusti , 2010 Okej mm tror dom klarar o gå endel. Grannen har en ski nautique (correct craft) -92 med ford pcm 5,8l v8 250 hk o den har över 2500 gångtimmar, dock hade han lite problem med förgasaren nu i sommar, men verkar som dom bara går o går. Funderar på att köpa en nautique (correct craft) någon som har erfarenhet av dessa båtar? Kommer nästan enbart användas till wakeboarding så därför prioriteras en stor våg. Har hört att ski nautique 2001 från 1983-1989 ska leverera en grym våg och även vara en kannon båt. Jag är mer sugen på en något nyare 92-2000 något där, hur stor är skillnaden? Mycket tacksam för lite nautique svar!! Mvh Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 12 Augusti , 2010 Jo det är så det är, enl. min uppfattning också. Oavsett om du har GM eller Ford så håller dom lång tid så länge du sköter dom och har sötvattenkyl monterat. Oavsett märke så är dom lite känsliga för varmgång, dvs att om du överhettar motorn (t ex pga att limporna som är förbrukningsvara tätnar etc) kan om du har otur någon av topparna spricka. Byt limpor i tid och inte som jag för sent... :-( Förgasaren har inget med motorfabrikanten att göra - kan sitta Holly, Rochester m.fl. förgasarmärken på både GM och Ford maskinerna. Däremot slits förgasaren i leder och nålar, och kan ibland behöva en ordentlig rengörning och nya packningar (torkar med tiden) efter några år - många år. Det är annars något svårare med delar till Ford, marinorna har sällan delar hemma utan måste beställa, men allt finns. Har själv 2 st 5,8:or i min båt, den ena är original 1989 och den andra bytte jag nu i sommar mot en 'ny' testmotor från VP 5,8 (ford) från 1997 - den hade bara gått 5 tim. och jag hade spräckt båda topparna på den gamla motorn pga dåliga knän å limpor OCH fick en ny maskin till rätt pris = bara att byta! /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser