gustaf05 0 Postad 3 Augusti , 2006 Min svarta mast tillverkades 1978 och är inte längre svart utan varierar från (ljus)svart till ljusgrått beroende på var solen kommit åt mest. Vad kan man göra åt det? Helst skulle jag vilja ha den silverfärgad men underhållsfri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MiniMe 0 Postad 3 Augusti , 2006 jag misstänker att den är eloxerad och det innebär ett skydd mot korrosion. Men det går säkerligen att måla över med lämpligt färg. Att slipa bort den svarta färgen skulle jag inte rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 3 Augusti , 2006 Gör rent men vatten och diskmedel och olja sedan med paraffinolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 3 Augusti , 2006 Vad händer då? Ändrar masten färg, blir den blankare eller ersätter behandlingen gammal eloxering som slutat skydda mot korrosion? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 7 Augusti , 2006 Med diskmedlet blir masten ren, med oljan får du tillbaka lite av lystern samt skyddar masten. Prova får du se, det tar inte mer än någon timme, och blir du inte nöjd med resultatet har du inte förstört något. Billigt är det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 7 Augusti , 2006 OK Jag testar det. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser