Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Flipper-Jocke

115-150 Hk för 70,000:- vad satsa på ?

Rekommendera Poster

Jag har tänkt att satsa på en 4-taktare eller en direktinsprutad 2-taktare för max 70,000:-

Det borde ge mig 115Hk -01 /-02 på ca 50 timmar 4-taktare.

Vad ska man satsa på ? vilka 4-taktare var bränsleinsprutade -01 / -02 ? 

Har hört via en pålitlig Evinrude-ÅF att man skall akta sig för Evinrude Ficht & Evinrude Di, dock går E-Tech utan problem enl. honom...

Vad är det för skillnad på 4-taktarna av -01/-02 -årgång, vad avser cylindervolym / antal cylindrar / bränsleinsprutning etc...

 

Har en Yamaha F115 4-takt -2001 bränsleinsprutning på gång...

70,000:- ca 50 timmar, inga skador - vettig motor att satsa på ? 

Är det någon som vet vart man kan läsa mer om just denna motor, typ fakta m.m på svenska ?  Kan verkstaden kolla verkliga timmar på en sådan motor ?

 

Tack på förhand !

 

Mvh J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Yamaha F115 4-takt är ett säkert kort. Har en själv, 2003:a som jag är inne på 4:e säsongen med. Går som en klocka. Enda problemet jag haft var när serviceverkstan monterade bränslefiltret fel och den därför gick dåligt på tomgång (hittade felet själv och rättade till det på 5 min, gått fint igen sen dess).

 

Här har du en fin F115 till salu: länk 

 

Yamaha F115 har ända sen den kom ut på marknaden 1999 haft elektronisk bränsleinsprutning, EFI.

2002 fick den lite ny dekor (som i länken ovan) och ser så ut än idag.

2004 blev den CARB 3-star godkänd (var 2-star dessförinnan).

2006 blev den CommandLink kompatibel.

I övrigt har det inte gjorts några ändringar som jag vet.

Fixar och småjusteringar har gjorts förstås men man kan nog lungt köpa allt från en 1999:a fram till idag om den har servats och skötts om och inte har alltför många timmar på timräknaren.

 

Verkstaden kan läsa av gångtid på motorn. Man kan koppla in motorn till en laptop och läsa av motordata. I den digitala varvräknaren visas gångtimmarna (h our). Man bläddrar fram visning med Mode knappen på varvräknaren. Gångtimmarna går ej att nollställa med mätaren eller annars.

 

Jag är i alla fall nöjd med min F115, 2003. Har den på en Yamarin 5820.

 

Jag har en test av Yamaha F115 om du är intresserad (PDF fil).

 

Vad skall du ha den på för båt ifall du köper en F115?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Hej Bossee !

 

Tack för snabbt svar !

 

Har pratat med killen som Du länkade till, men han hade en inofficiell privat budgivning som slutade en bit över 70,000:-.....

 

Oavsett exakt vilken motor jag kommer att hitta, så känns det som om alla man pratar med bara har bra erfarenhet av Yamaha:s 4-taktare, lovar gott !

 

Måste ju vara kanonbra att låta en verkstad läsa av tim-tiden, då nästan ingen motor som säljs begagnad har över 50 timmar   :-)))

( även om man har instrument med tim-mätare så är det ju långt från säker att mätaren har varit ansl. hela tiden...)

 

Vore jättesnällt om Du vill maila över testet på motorn !

Min mail-adress: 011182396@telia.com

 

Jag har en Flipper 630 OC som jag köpte straxt efter midsommar.

Vi är jättenöjda med båten, det är perfekt i storlek och är välutrustad med kyskåp, trimplan, solcellpanel på takluckan, ekolod, GPS, värmare m.m

Båten är en -97, och motorn är en Yamaha 115Hk 2-taktare -94.

Eftersom båten har skjutdörr fram, överbyggnad med taklucka och ett kapell sista bilen så får man tyvärr ett problem i låga farter;

är inte dörren lite öppen ( ca 1 dm ) så bildas det baksug i hytten vilket gör att avgaser & oljedoften kommer in i kupén.... och dessutom har båten en stor och härlig u-soffa i aktern där man gärna sitter och snackar, vilket troligen blir ännu tystare & härligare med en 4-taktare !

Vi planerar att ha kvar båten minst 5-6 år och därför tror jag att det kan vara ett rätt så bra läge att byta motorn, då den ännu aldrig har bråkat...

 

Jag hade tidigare en RYDS 510 GTS-95 med en Evinrude 115Hk Ocean Pro-97 som alltid gick som en klocka och dessutom enkel att själv serva.

Hur är det med 4-taktaren ? byter man oljan i motorn enkelt själv ?

Hur ofta skall kamremmen bytas ? ca ?

Lämnas Du in till verkstad varje höst ? ca-pris / höst för en normal konservering & underhålls-service ?

 

Tack på Förhand !

 

Mvh J

post-20224-1394234742,2419_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jo, kunde misstänka att priset skulle dra iväg, utgångspriset 65 tkr var rätt lågt...

 

Yamaha F115 är en av de mest beprövade 115 hk 4-takt som finns idag. Möjligtvis att Honda var före med sin BF115. Man läser eller hör annars väldigt sällan att nån har problem med Yamaha F115. Inte vad jag hör i alla fall.

 

Spelar ingen roll om du kört utan instrument, timräknaren ligger i ett chip/minne i motorns dator. Varvräknarens timvisare visar bara uppgiften därifrån. Svårt att fuska med andra ord.

 

Har mailat testet till dig.

 

Du kommer nog inte att få några problem med bensin/avgas lukt p g av baksuget. Det luktar i stor sett ingenting från en F115 (eller nån annan 4-taktare).

 

Service: Skillnaden för dig blir bara att du även skall byta motoroljan och oljefiltret, precis som på en bilmotor. Växelhusolja byter du som vanligt. Kollar bensinfiltret och ev vatten/bensinavskiljande filter.

Smörja all fettnipplar mm. Inga konstigheter.

Inga förgasare att dränera - elektronisk bränsleinsprutning ju.

Men man bör köra igenom motorn (med muffar på vattenintagen) med bränslestabiliserare i samband med vinterkonserveringen för att skydda bränslesystemet i motorn.

http://www.yamaha-motor.com/outboard/apparel/apscitemdetail/3/122/all/2/328/detail.aspx

Samt spruta in konserverinsolja i insuget det sista innan man slår igen butiken inför vintervilan så motorns inre delar får en skyddande oljehinna.

http://www.yamaha-motor.com/outboard/apparel/apscitemdetail/3/122/all/all/349/detail.aspx

 

På 4-taktare har du även ventiler och kamrem som inte finns på 2-taktare.

Ventilspelet är lätt att kontrollera och skall kollas var 400:e timme eller vart annat år vilket som kommer först. Kamrem skall bytas var 5:e år eller efter 1000 timmar vilket som inträffar först. Vid varje service kontrollerar man remmens skick. Hur man byter kamrem står i verkstadshandboken till Yamaha F115. Vill man inte byta själv så lämnar man in till Yamaha verkstad bara.

 

Det mesta står i användarhandbokens samt verkstadshandbokens underhållsshema hur du underhåller motorn (du bör köpa verkstadshandboken till F115, som är på svenska, om du skall serva den själv - den kostar ca 580 kr).

 

Kollar lite i mina gamla servicefakturor:

10 tim servicen (första när motorn var ny) kostade ca 2200 kr inkl arbete och material.

Vanlig höstservice inkl konservering ca 1850 kr.

Årsservice, vinterkonservering, byte av impeller och vattenavskiljande filter ca 4400 kr (jag kör med impellerbyte var 3:e år).

Kamrem har jag inte bytt än men står på tur om två år, det vet jag ej vad det kostar om man låter verkstad göra det.

Har garanti kvar på min motor till 2008 och skruvar inget på motorn under den tiden själv. Har 2 års fabriksgaranti och 3 års extra utökad garanti.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det köper man till, dock har en del Yamaha återförsäljare 5 års garanti från början. Det är egentligen en försäkring men den säljs via Yamaha. Jag tror man kan köpa till den innan fabriksgarantin gått ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kan du avslöja priset? Alltid kul att jämföra med svenska priser.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du att 115 hk räcker på en 630? Vad blir toppfart respektive marchfart med den motorn. Är själv ute och letar efter en 630 eller 640 men har nog tänkt lite större motor till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Har jag skrivit att det blev en 115Hk Honda ???

 

 Fel i alla fall. Gamla motorn var en 115Hk, men denna Honda ny i kartong från Dubai är en 130Hk.

Jag betalade 85,000 SEK inkl. wirar, mätare, rostfri prop, reglage.

Fick orginalkvittot, där han hade betalat 29,000 AED, vilket enl. Forex skulle innebära ca 58.000:-

Givetvis är detta exkl. moms/skatt & frakt...

 

Tycker att vi båda gjorde en bra affär.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...