Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
jompen

tapetsera om i segelbåt

Rekommendera Poster

Hej! Har just gett mig in på att renovera en segelbåt invändigt och först och främst ska nu den fastlimmade isoleringstapeten bort, det visade sig svårare än väntat.. Efter att ha försökt rycka bort tapeten sitter fortfarande ett tjockt lager rester med ludd från den gamla tapeten kvar i klistret.. Har försökt skrapa bort och försökt med diverse lösningsmedel utan  något vidare resultat. Undrar om någon kanske möjligtvis råkat ut för samma sak och har några råd och tips.. Eller vet vart man skulle kunna vända sig för hjälp??

Tack på förhand!

Johanna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johanna ,

jag håller på och renoverar min Vigg och jag slipade bort allt med en liten slipmus (black&decker) med grovt papper sedan tvättade jag båten invändigt med klorin , glöm inte att skölja med sötvatten ett par gånger. Jag hade mögelangrepp på skumgummisoleringen som satt sig i plasten...

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En skrapa med hårdmetallskär borde funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag gjorde samma sak i våras, jag fick bort de gamla limresterna med en stålborste, det tog några timmar dock. Man behöver ju inte ta bort allt, sitter det fast bra så är det ju en bra grund för den nya vinylen/limmet. Min nya vinyl var 3mm tjock och då märks inte eventuella små ojämnheter. http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=633285045&pf_id=SE-129016&dept_id=

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...