Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
melle

Hur finansierar ni privata båtøp?

Rekommendera Poster

Har funderingar att køpa båt av privatperson. Dock verkar ingen bank vilja bevilja båtlån (med sækerhet). Blankolån/medlemslån verkar vara enda møjligheten.

Någon med en løsning?

Rør sig om lån åp 550 000kr (betalar 250 000kr kontant)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nej det stämmer, bankerna kan bara sätta båten som säkerhet om den köps av firma av ngn anledning.

Det många gör är att använda sig av huset som säkerhet. Har du pantbrev på högre värde än vad huslånet ligger på idag så är det enkelt. Annars vrukar bankerna göra en omvärdering av huset och är värdet högre än dina bef. pantbrev så tecknar de nya, och du kan använda dem till vad du vill.´

Äger man inget hus eller liknande så har jag inte heller den blekaste om hur man går tillväga. Bostadsrätt kanske fungerar som huslånet men är ej säker.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du borde kunna vända dig till en mäklare som kan vara mellanhand så att du kan ta båtlån om du inte har ett hus att belåna.
/Mats 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! det finns andra långivare, t.ex. GE Moneybank, där brukar det ej vara några problem. Räntan är inte så mycket högre, några tiondelar kanske. Annars är det blankolån eller medlemslån som gäller.

/ Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att GE Moneybank ger lån med t ex bil eller båt som säkerhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ta vanliga lån på banken. Jag tog ett medlemlån via facket för att köpa min båt på min vanliga bank och det gick bra. Men ett renodlat båtlån kan man, hos min bank, bara ta om man köper via firma. Detta beror på att endast firmor har garantier och så enligt konumetköplagen vilket banken kräver om det skall vara ett äkta båtlån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avbetalningsköp på Handelsbanken. 20% kontantinsats. Banken finansierar resten och båten står som säkerhet. Banken kollar först så att det man köper är till ett rimligt pris. Jag antar att dom kollar med någon \expert\ så att dom kan få tillbaks sina pengar om det går åt skogen. Lycka Till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit i kontakt med Handelsbanken tidigare och det va minst sagt komplicerat att få igenom ett båtlån via privatperson. Båten va då tvungen att kunna härledas till en firma samt va enbart för de som är kunder i just Handelsbanken.

Var i kontakt med Wasa Kredit idag. Såg ljust ut TILL jag nämnde att jag arbetar utomlands (oslo) vilket verkade sätta käppar i hjulet. Va tvungen ha en svensk inkomst. Detta KANSKE kunde lösas om jag hade en medsökande. Var dock tvungen att vara skriven i Sverige (går att ordna). Så få se var detta slutar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara skillnad på olika bankkontoren. När jag köpte båt provade jag först med Föreningssparbanken då det är där jag är kund. Dom avfärdade mig på telefon, utan att ens kolla vad jag hade för inkomst. Jag blev lite arg och gick till Handelsbanken, kontoret på Dalarö. Inga problem, behövde inte ens vara kund, bara skaffa konto! När jag flyttade skulle jag byta kontor. Det andra kontoret ville inte låta mig ta över lånet ensam (från början var vi två) om jag inte blev helhetskund. Jag gick då till föreningssparbanken på samma ort och berättade hur det var och att Handelsbanken ville att jag skulle bli helhetskund, men att jag hellre stannade hos FSB. Kunde dom ge mig ett lån så att jag kunde lösa det i Handelsbanken? Jo, hon började skriva, 15 minuter senare stod pengarna på kontot, dubbelt så mycket som dom normalt lånar ut utan säkerhet! Det lönar sig att spela ut bankerna mot varandra. Lycka till! Hampus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan man verkligen säga på banken att jag vill köpa båt och betala det med hjälp av belåning på min fastighet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Banker lever av att låna ut pengar till den som vill köpa någonting. Frågan är nog främst till vilken ränta.. Kan man sätta någonting i pant (hus, båt, bil..) så vågar banken låna ut med lägre ränta. Vad man sedan skall ha pengarna till, spelar ingen större roll i praktiken.

Själv tittade jag runt för ett år sedan då jag köpte båt privat. Då visade det sig att ICA erbjöd lägst ränta. Ingen säkerhet krävdes för lånet. Har haft lån där tidigare och både då och nu har det hela gått mycket smidigt. Lite kul att kunna säga att man har köpt båten med ICA-kortet. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som någon tidigare skrev så brukar det inte alls vara några problem att få ett båtlån hos Handelsbanken när man handlar från privatperson. Vet flera bekanta som har gjort så. Det banken då vill är att man ses på bankkontoret och gör upp affären. 
Dock så kan det vara lite meck att sälja en båt som är pantsatt.

Låna på huset är inga problem heller så länga man har utrymme att låna upp. Då är det bra att lägga det som ett eget lån med amortering.

Låna blanko utan säkerhet funkar på alla nisch banker så som Ikano, GE, ICA etc. När jag har kollat så har GE varit billigast och enklast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag har bott i Norge i snart 15 år, är utvandrad och alltså skriven här, mitt svenska personnr är t om inaktiverat och jag finns endast hos skatteverket vilket har med intjänad pension att göra. Ändå så kunda jag köpa båt hos Swedbank finans förra året, jag köpte privat men via seriös båtförmedlare och det plus ett arbetsgivarintyg var nog (la givetvis 20% kontant)

Senast ändrad av sdk780 | 07 augusti 2012 | 18:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...