lange 0 Postad 2 Augusti , 2006 Tjenis ! Har en Yamaha 2-t 40hk 97, 3-cyl. Jag har bra sprutt på skvallerstrålen och det kommer även kylvatten ur utsläppet på riggen. Har inga problem med motorn, men undrar ungefär hur varmt vattnet i skvallerstrålen brukar vara (bör vara) då maskin är varmkörd. Vet nämligen inte när impellern senast är bytt. Mvh Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Augusti , 2006 Hej, Runt 60 grader när termostaten öppnat fullt (börjar öppna vid ca 50 grader). Så är det på min Yamaha F115 4-takt i alla fall. Förutsatt att du har en termostat (en del plockar bort den men det skulle inte jag rekommandera för då får inte motorn den jämna temperatur som den skall ha för att gå bra). Koka upp en kastrull med vatten på spisen till 60 grader, stoppa i fingarna och känn. Jämför sen med din skvallerstråle. En aning får du väl i alla fall om det verkar vara rimlig temperatur på skvallerstrålen. Blir det för hett skall ju motorns överhettningsskydd larma (ljud och varningslampa). Byt impeller till hösten i samband med servicen inför vinterförvaringen/konserveringen. Själv byter jag impeller var 3:e år men ofta håller de längre (fast jag vill inte chansa). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Augusti , 2006 Har funderat lite på detta också tidigare motorn var en 40 murcla hade termostat och varmt vatten nuvarande motor är en 80hk murcla 4 cyl 1980, med helt kallt vatten hittar heller inget temostat eller ev strypning som skulle reglera upp tempen. skvalerutaget är från högst upp på toppen vid 1:an dvs varmaste punkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Augusti , 2006 Lite nyare Mercury 2-takt brukar i alla fall ha termostaten enl bilden. Bilden visar en 80 hk Mercury 3cyl -87-93. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Augusti , 2006 Jo jag vet att det borde se ut så men se bilden så här ser det ut ingen tillstymmelse till tempreglering, jag tycker själv det är märklig konstruktion motorn går hela tiden kall. kyl vattenet som går i hop med avgaserna har heller ingen stypning som jag hittade när den var nerplockad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Augusti , 2006 här är länken på srängskisser om någon annan skulle hitta någon tempreglering http://www.mercruiserparts.com/selectDocs.asp?doc_nbr= 84951 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 2 Augusti , 2006 Finns ingen termostat på äldre Murklor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Augusti , 2006 Tackar för svaret, det var ju vad jag misstänkte, men min 10 år äldre 2 cyl 402 hade termostat, lösning blir som jag nu gjort ha lagom sliten impeller då blir den ju alla fall lite ljummen, skvalen sitter ju på 1.ans top så man ser direkt om det inte kyler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 3 Augusti , 2006 Hej! Jag håller med ovanstående - byt impeller vart tredje år. Det är inget vidare att behöva bli sjöräddad p g a ett gummihjul för en hundring. Råkade ut för detta på en båt som vi tänkte köpa för ett par veckor sedan under provturen... Angående tempen på skvallerstrålen (om du inte har termometer tillgänglig) så bör den vara obehagligt varm att känna på, men utan att man bränner sig (=cirka 60 grader). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser