Kalle_ 0 Postad 2 Augusti , 2006 Hej! Är det någon som har någon erfarenhet av en tändningstestare - en så man sätter mellan tändstift och tändspoleför att kolla gnistan? Köpte två och skulle kolla gnistorna på mina spolar på Yamahan men fick inte någon att fungera. Går dom kanske inte att använda till båtmotorer? Har någon annan testat? Kan det vara något fel på min motor eftersom testarna inte gav nåt utslag? För dåliga gnistor kanske? Känns lite skumt när man inte vet felet. Yaman går dåligt på låga varav därför ville jag testa. mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 2 Augusti , 2006 Hej! Jag har ingen erfarenhet av tändningstestare och visste inte ens att det fanns någon sådan pryl. Det som jag har sett på andra trådar här på forumet är att man kan kolla gnistan genom att sätta i något ledande material (kopparstång eller liknande) i tändhatten och kolla gnistlängden mot jord. Gnistan ska då vara minst en cm och helst 2-3 cm och blå om jag minns rätt. Jag har själv inte provat detta, men tycker det låter som att det kan göra ont i fingrarna - gummihandskar kanske är att rekommendera... Är det någon som har testat, så berätta gärna. Det är ju en underbart enkel metod att kolla styrkan på gnistan, om man inte behöver testa turistvarianten av elektriska stolen på köpet ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Augusti , 2006 Så har men gjort i alla tider men låt gnistan istället hoppa till jord dvs gods inte till dina fingrar du behöver inte hålla i direkt sladden. Har faktist sett en gnistprovare en gång en reklam grej från champion såg ut som en tjock penna men den funkade inte trodde inte de hade återuppstått igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_F 0 Postad 2 Augusti , 2006 Jag har heller inte använt någon tändningstestare, men sett i andra forum att folk rekommenderar sådana. Enligt uppgift ska det finnas fullt fungerande för 29:- på Biltema och jag tänkte nog slå till. Man vet aldrig när man behöver en :-) Vore ju oerhört konstigt om det inte skulle fungera på just båtmotorer, men det är väl lätt att kolla. Sätt testaren på din (eller någon annans) bil och se om det fungerar bättre. Du kan väl meddela om du får den att funka alternativt om det bara är skräp. I det senare fallet kan jag använda de 29 till något bättre. Mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Augusti , 2006 tycker du ska använda 29:- till något bättre, bränns dom ifickan så köp tex en syre provare du lär nog använda den oftare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Augusti , 2006 Biltemas gnist testare funkar ypperligt, har en själv och den har hjälpt mig ett antal gånger på trilskande motorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_ 0 Postad 3 Augusti , 2006 Det är precis en sån som jag har och den visar ingenting när jag kopplar den till min Yamaha. Kanske den inte fungerar på spolar på en utombordare utan det måste vara en inombordare? Inte vet jag men konstigt är det. /Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Augusti , 2006 Hur ser gnistan ut om kollar på det gamla sättet ? minst en cm helst längre upp mot 2-3 och på stiftet ska gnistan vara blå annars är spänningen för låg. om du har motorn innom bords eller utombords spelar kvitta men magnetändning kan ge lägre än batteritändning som ger full kräm direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_ 0 Postad 3 Augusti , 2006 Jag tror jag har magnettändning på min motor så det kanske beror på det. Men även om jag gasar upp lite så händer ingenting - kanske normalt det med. Jag har inte kollat på det gamla hederliga sättet eftersom det är lite svårt när man är själv men ska nog försöka locka med mig någon ner till båten så får dom hjälpa till. Om det nu visar sig att gnista är för svag/ej blå vad kan det bero på då? /Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Augusti , 2006 Inte behöver du väl hjälp med att stoppa en mejsel i tändhatten, låt mejslen ligga lagom långt från gods ex 1 cm (obs undvik att lägga den mot förgasaren) ryck sen i snöret och se vad som händer eller kör elstarten. Du ska inte följa tidigare trådar om dessa nu liger kvar på forumet där det rekomenderades att låta någon (o)vän hålla i sladden och se om han sprattlar eller peachmakern stannar. Är inte gnistan blå på stiftet kan de ha två orsaker kass stift eller för låg spänning ut från spolen, men med det du beskrivet så kan du även en spökande cdi eller en nästan avoxiderade kablar tex till spole eller cdi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser