SeaRay-86 0 Postad 1 Augusti , 2006 Hej Jag är en relativt nybliven ägare till en Sea Ray Seville 21 från 1986 med en Mercruiser 170hk motor och Alpha one drev. Igår tänkte jag ta hem båten sjövägen från Göteborg till Höganäs. Efter att ha kännt på hård sjögång ett tag bestämde jag mig för att lägga till i hamn för att göra ett nytt försök idag (det var mindre underhållande att höra motorn varva upp efter att ha lämnat en våg). Problem uppstod dock när jag skulle lägga till eftersom att båten gick framåt när jag lade i backen. Tyvärr förstod jag inte detta direkt och tillägningen vid hamnplats blev ett nöje för alla i hamnen. Min gast var ganska stark i benen eftersom att han spelar en hel del fotboll så det blev inga fysiska skador. Hur som helst var det ingen rolig upplevelse (vilket iofs kunde slutat mycket värre) och båten var ganska billig de närmaste timmarna efter incidenten. När jag fått ett mål mat i magen började jag dock undersöka saken närmare och kom fram till följande: När jag startar motorn och reglaget står rakt upp så startar den i friläge. Lägger jag sedan i backen så ligger den kvar i friläge. För jag växel/gasreglaget sedan framåt så knorrar det till och båten går framåt. Drar jag sedan tillbaka reglaget till friläge så drar båten fortfarande framåt. Drar jag sedan reglaget bakåt så drar båten fortfarande framåt, hur mycket beror på hur mycket jag gasar. Jag har kollat vajern fram till omväxlaren som sitter på motorn och har även använt lite våld för att få vajern så långt som möjligt även om det ser OK ut. Har någon annan varit med om något liknande och kanske har något förslag på vad det kan vara. Jag har tidigare fått förslaget att det skulle kunna vara för att det finns för lite olja i drevet eller något, vad sägs om det och i så fall hur fyller man på, går det att göra när båten är i vatten? Mvh Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 1 Augusti , 2006 Tjena Markus! Med 99% säkerhet så har vajern losssat från växelföraren i drevet! Du mäste tyvärr lyfta båten för att ordna detta. När man monterar drevet måste växelreglaget vara i framåt läge, kanske detta inte var gjort utav förre ägaren! Dock inga problem att fixa om du lyfter båten (15 min.arbete). Växelföraren ser ut som ett L och sitter undertill på styrbords sidan. Lycka till Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 1 Augusti , 2006 Hej igen! Lite utförligare beskrivning följer här! På den del som sitter kvar i aktern, efter du monterat av drevet, sitter en hästsko (eller U-formad) klyka. På den del som du tar loss ser växelföraren ut som ett uppochnervänt L. L:et MÅSTE vara vänt framåt vid montering. Inte åt sidan. Om det är vänt åt sidan kommer den inte att gå i den del av växelväljaren som ser ut som ett U. Effekten blir då att oavsett hur du försöker med gas/växelreglaget ändras inte växeln. /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMyth 0 Postad 1 Augusti , 2006 Om jag inte minns fel så visades drevmontage i Kasta Loss på TV4. Där pratades det om att växelreglaget skulle ligga i neutralläge vid montage... Olika på olika drev?? //MrMyth, novis i detta ämne men försöker vara hjälpsam ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 1 Augusti , 2006 Hej! Såg inte programmet men det måste varit ett annat drev än Mercruiser Alpha one. Ha de Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-86 0 Postad 1 Augusti , 2006 Tack för förslaget och tipset, väldigt snabb respons får man säga. Jag måste dock fråga en ytterligare fråga angående vajern, är den 2 delad och är det då så att det är den ene av dem som sköter backen som har hoppat av för det gå ju att lägga i växel framåt. En annan fråga som bara delvis har med problemet att göra är att det inte går att lägga den i friläge när motorn är igång men när jag stänger av motorn och startar den igen så ligger den i friläge, hur fungerar den automatiken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 2 Augusti , 2006 Helt riktigt... Olika på drev... OMC t.ex ska ha växeln i neutral vid demontering/montering. Och ja Markus... Om du med tvådelad wire menar att det är en wire från växelreglaget vid förarplatsen till växelmekanismen på motorn och sen en annan wire därifrån och ner till drevet så har du rätt.. Finns en tredje wire oxå, men den går till förgasaren eller vad man nu har för bränslematning. Prova att lossa den wire som går från mekanismen på motorn och ner i drevet. Ha sen motorn på tomgång och tryck in wiren (Se till att båten är stadigt förtöjd och bara tomgång, ingen gas). Nu ska framväxeln gå i. Dra sen i wiren en bit bara och se om du kommer tillbaka till friläge.. Dra sen i den helt och se att backen går i... Funkar detta och wiren känns som att den går lätt är allt ok nere vid drevet och du behöver troligen bara göra en justering vid nämnda mekanism för att det ska fungera. Gör då om proceduren och lägg samtidigt i respektive växel på växelreglaget och kolla hur det ser ut att stämma med de infästningar som den losstagna wiren ska sitta i. Kolla och jämför både fram, neutral och back.. Då ser du oxå lätt hur och vad som behöver justeras. Funkar detta behöver du inte ta upp båten.. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 2 Augusti , 2006 Hej! Om det funkar med det som Micke ovan beskriver så kan du nog behöva denna beskrivning för att ställa in växlarna. http://www.dolphinmarineservice.homestead.com/Cable.html Lycka till! /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 2 Augusti , 2006 Jag kanske var lite otydlig där.. Klart det ska göras en riktig injustering efter att du förhoppningsvis konstaterat att det endast är det felet... Och bli inte förskräckt över beskrivningen i Persk´ s länk... Det ser mycket krångligare ut när man läser det än det verkligen är innan man fått grepp om det.. Återkom gärna med hur det löste sej.. Och vad det verkligen var för fel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 2 Augusti , 2006 Jag tror det blir svårt att få den ur växeln, med tanke på att motorn måste dödas en kort stund via microbrytarna för att växeln skall gå ur.Gör likadant fast med motorn avstängd, ta hjälp av någon att snurra på proppen samtidigt som du testar dom tre växellägen, då märker du om växeln går in/ut som den ska. Mitt tips blir sedan att göra en justering av vajern enligt rek. sedan kolla att microbrytaren funkar som dem ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 3 Augusti , 2006 Nej då... Det går utmärkt att få ur växeln även utan att aktivera brytaren. Förutsatt att tomgången är lågt ställd. Gjorde exakt den operationen åt bryggrannen i helgen som inte heller fick i backen. Man får bra tag i wiren när den är lös och det kräver inte nån större kraft för att dra ur växeln. Men visst kan man snurra propellern oxå. Resultatet blir ju detsamma. I vårt fall visade sej wire och drev vara ok, så efter justering funkade allt normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-86 0 Postad 4 Augusti , 2006 Hej jag kommer inte att kunna påbörja reparation förrän tidigast torsdag nästa vecka och tackar för alla tips. Jag tror dock att jag kan avfärda teorierna kring injustering av vajern av följande anledningar: Jag har studerat vajern ganska noga när jag växlar fram respektive bakåt och den rör sig ganska mycket, runt 5-6cm in och ut ur vajerhöljet. Eftersom att vajern rör sig så mycket så borde åtminstone friläget gått i när jag passerar det på väg mot backen. -Vad tror ni om låg oljenivå i drevet? Jag är osäker på om drevet verkligen rör sig uppåt när jag vill rikta upp det, det låter en hel del när jag gör det men är tveksam till om det rör sig om nu det kan ha något samband. -Att vajern hakat av sig nere vid drevet och av den anledningen bara möjliggör växling framåt? Mvh Markus PS. Tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-86 0 Postad 2 September , 2006 Hej Efter ett par veckors väntan på transport och dylikt har jag nu lyckats lösa problemet och mycket riktigt var det problem med vajern. Skruven som håller fast vajern inne i höljet hade helt enkelt hoppat av och det var bara till att skruva i den igen. Tyvärr hade jag redan plockat av drev och dylikt innan jag upptäckte vilket medförde en hel del extra arbete men det funkar nu vilket ju är bra. Tack för all hjälp! Mvh Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser