maxad 0 Postad 1 Augusti , 2006 Hej Jag undrar om det är någon därute som har eller har erfarenhet av en 32,3 hur den går i sjön? Kvalitet? Storskot pårufftak?Funderar på att byta min Maxi 909 till en 32,3 men..... Tacksam för alla synpunkter Mvh Maxad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 2 Augusti , 2006 Vad vill du med din segling? Seglar du aktivt skulle jag titta på First 31.7 istället. Jämför du en 31.7 med en 909 slår 31.7 909 på alla punkter: - Seglar bättre - Större - Bekvämare etc etc Jag har seglat 33.7 och 36.7 och är lite imponerad av båtarna, visst är de lite plastiga men om 10 år kanske man uppskattar det, vem vet? 31.7 är kanske lite överriggad om du jämför med en 323 men skaffa en självslående fock så är det löst. 31.7 och 323 har samma skrov så egenskaperna är desamma. Storskot på rufftak kommer jag ALDRIG att köpa, hur skall du nå den i byarna? Tycker du om att segla aktivt är valet enkelt, 31.7 har allt där det skall sitta. En 31.7 är nog också enklare att köpa/sälja begagnat. MEN vill du bara segla i fint väder MED vinden så duger nog en 323 alldeles utmärkt. Oceanis är ju tänkt för charter, stor motor inga tampar i sittbrunnen mm. Lycka till / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxad 0 Postad 2 Augusti , 2006 Tack Håkan Jag håller med till 100% dels är 31,7 vanligare men också fräckare, frågan är om frugan håller med? Vi kommer inte att kappsegla men självklart är seglingen viktig (det är alltid en tävling) endel säger att komforten i 31,7 är inget att skryta med, vi har båten mycket som bobåt gillar att bio i den på helgerna. Har du någon uppfattning on Janneau? Mvh Maxad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flippe 0 Postad 2 Augusti , 2006 Hej! Jag köpte en Oceanis 323 i våras och är så här långt efter ca. 1.000 nm är vi mycket nöjda både med seglingsegenskaper, komfort och urförande/kvalité. Bör tilläggas att detta är vår första segelbåt och att jag inte har någon större erfarenhet av 31.7 och liknande båtar. För oss har inte storskotskenan på rufftaket inneburit några större problem, är man ensam i hård vind kanske det kan bli lite knixigare..... Båten är mycket lättdriven och vi som är inte är så erfarna seglare börjar gärna reva vid ca. 7 m/s. Båten har i tester fått kritik för att den är initialvek. Båten lutar ner sig ganska tidigt men stannar å andra sidan i detta läge och vi har inte upplevt det som något bekymmer. MVH Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 2 Augusti , 2006 Det beror på vad du jämför med? Har ni trycksatt vatten, varmvatten, värmare, bra kyl, nav bord, bra toalett idag? Vad mer behöver man? Jag tror mer det är en estetisk sak, gillar man trä kanske man skall satsa på en nordisk båt men jag tror skillnaden mellan 31.7 och 323 främst är ovan däck och rigg. Det är ju samma skrov och inneutrymmerna/komforten kan inte skilja så mycket. Vill ni segla, välj 31.7, är seglingen sekundär så kanske ni skall fundera på en 323:a. Jeanneau är väl dyrare, finare men har haft svårare på den svenska marknaden. Jag jämför mest First mot Sun Fast där First:en kappseglas mest och Sun Fast känns bekvämare men osäker ang kvaliten för en kräsen seglare. Jag är själv sugen på en First 36.7 eller Sun Fast 35/37 men har hört lite rykten om Sun Fasten ang kärvande roder och skevt skrov. Inget som påverkar båtens säkerhet eller komfort utan mer irriterande. Titta in i en First vid tillfälle, tycker ni den känns mysig nog så kommer ni bli väldigt nöjda, känns Sun Fast bättre är det också en väldigt bra båt. Det är dock skillnad på en gammal svensk båt och en ny Fransk, trä är fint men skall underhållas! Jag tror det stämmer att de är initialveka men det är nog alla snabba seglelbåtar idag, använd fock och reva i tid. Lycka till / håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser