Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
LexCom

Nybörjarfrågor om Uttern 520 ht.

Rekommendera Poster

Hej på er sjövänner!

 

Min svärfar köpte i förra veckan en Uttern 520 ht. Eftersom både han och jag sedan tidigare enbart har haft mindre styrpulpetbåtar av äldre modeller så känner vi oss lite smått vilsna med vissa saker. Hoppas därför på er hjälp med några förhållandevis enkla frågor.

 

Båten är en -96:a och motorn är en Yamaha 70hk 2-takt, även den från -96.

 

1: Hur mycket soppa bör motorn dra per distans vid en marchfart på 22 knop? Enligt varvräknaren i båten så varvar motorn då 2000-2100 rpm. Är det rimligt?

 

2: Motorn varvar vid toppfart ca 2800 rpm (omkring 29-30 knop). Av det jag har kunnat läsa mig till så verkar de flesta motorer varva runt 6000 rpm på topp. Är vår varvräknare trasig eller ska inte den motorn varva mer?

 

3: Man kan ju hissa motorn lite upp och ner för att hitta en bra trimvinkel för motorn. Finns det någon standard för hur mycket man ska/kan hissa motorn i planingsläge för att få en så bra sjögång som möjligt? Jag har noterat att om man från utgångsläget hissar motorn lite så ökar farten någon knop och det känns som om båten går lättare. När mätaren på instrumentpanelen (graderad 1-5) visar strax över 2 så tycker jag att båten går som bäst. Är det rimligt eller ska motorn vara i bottenläge under marchfart för bästa bränsleekonomi?

 

I övrigt är vi jättenöjda med båten. Den är i mycket fint skick med mycket få gångtimmar körd i norrlands vatten. 

 

Tack på förhand.

 

Mvh

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bränsleförbrukning på kanske 0,8l/distans borde väl vara rimligt.

 

Varvtalet är för lågt, vid full gas borde det ligga runt 5000-5500 eller så är varvräknaren trasig. Eller går det att ställa om den beroende på antal cylindrar?

 

Trimma motorn så att den går så lätt som möjligt, utan att det blir svårt att styra eller att motorn går i luft (varvar upp, speciellt vid sväng).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej Tack.

 

Får ta och kolla upp det där med varväknaren. Toppfarten är ju som den ska så det lutar ju åt att det är varvräknaren som strular. Varvräknaren är ju digital. Vid tomgång visar den 400 rpm, det tycker jag verkar rimligt men den går aldrig äver 3000 rpm vid full gas även fast farten är runt 30 knop. 

 

Fler tips mottages varmt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, i så fall verkar det ju som att problemet är hittat. får leta reda på instruktionsboken och bläddra lite i den tror jag ;)

 

Någon som vet vad felet kan vara??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Här har du lite att jämföra med:

 

Test 1995 av Yamaha 70 hk 2-takt på en Bella 561 (5,5 x 2 m), 560 kg tomvikt utan motor (ca 700 med motor mm). 

 

Bensinförbrukning,

a) liter per sjömil:

Fullgas (5600 varv/min i testet): 0,80

Minus 500 v/min: 0,77

Minus 1000 v/min: 0,68

Minus 1500 v/min: 0,76

 

B) liter per timme:

Fullgas: 27,0

Minus 500 v/min: 22,6

Minus 1000 v/min: 17,8

Minus 1500 v/min: 16,8

 

Observera att det är antalet liter per sjömil som är mest intressant egentligen.

 

Liknande värden som ovanstående kan du nog räkna med på din Uttern 520 HT.

 

Ljudnivå:

Fullgas: 90 dB

Minus 500 v/min: 89

Minus 1000 v/min: 88

Minus 1500 v/min: 86

 

 

Ang varvräknaren som du har, den är nog bara felinställd. Bak på instrumentet finns troligen små dip switchar (3 st med läge ON/OFF) som måste ställas in.

Kolla om det står nåt i handboken till motorn.

 

Annars bör detta stämma:

 

SW-1, SW-2, SW-3

 

Dip switch för: Trim Sensor (SW-1), Generator (SW-2), Motortyp(SW-3)

 

ON: *2 wire (SW-1), 6 pole (SW-2), 4-takt (SW-3)

OFF *3 wire (SW-1), 12 pole (SW-2), 2-takt (SW-3)

* antal wire som leder till trim sensorn

 

Fabriksinställning är troligen:

SW-1 ON dvs 2 wire till trimsensorn

SW-2 OFF dvs 12 pole generator

SW-3 OFF dvs 2-takt

 

Tror det skall finnas en liten lapp på varvräknaren om detta.

 

Du skall ha:

SW-1 (vet ej, kolla antal wire till trim sensorn)

SW-2 ON dvs 6 pole

SW-3 OFF dvs 2-takt

 

 

Ang trimvinkeln:

 

Det här brukar funka i de flesta fall:

Innan du drar på så trimmar du med en elektriska trimmen in motorn maximalt mot akterspegeln.

Det håller nere fören under accelerationsfasen och gör att du kommer upp i planing snabbare i regel.

Väl uppe i planingsfart kan du börja trimma ut vinkeln så fören höjer sig och den våta ytan blir så liten som möjligt dvs båten gör minst motstånd i vattnet då. Drar du på fullgas kan du troligen trimma ut lite mer än du kan göra på marshfart.

I motsjö är det klokt att trimma ner fören lite så du kan klyva vågorna istället för att hoppa på dessa. Brukar bli bekvämare då. Stora vågor kan man inte tillämpa detta på utan då får man snällt dra av och följa vågen upp-ner. I medsjö blir resan bekvämare om du trimmar ut lite så fören inte riskerar att dyka in i nästa våg. När du blir mer van med båten kan mer aktiv körning med trim och gasreglage ta dig fram ganska fort i lite grövre sjö men lite ouppmärksamhet då kan sätta båten in i nästa våg och tvärstopp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt utförliga svar. Ska kolla det där med switcharna.

 

Mvh

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har ju samma båtmodell och motor! Jag kör med ett pinnhåll hiss, (lodrätt),  trimvinkeln är ju en annan sak den kan du ju ställa med powertrim under gång tills du når maximal fart vid givet varv. Jag  har ett toppvarv på 5600 med 17-tums propp(2 tum större än orginal) 800 varv på tomgång.

 

Behaglig marschfart på ca 22-24 knop når jag vid 4500 varv, förbrukningen har jag inte en aning om !

 

//Alunde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...