Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Gäst Eddie

Volvo Penta B20 130 hp

Rekommendera Poster

Gäst Eddie

Hej jag har en Volvo Penta B20 130 hp som sitter i en liten sportbåt. Det är nu så att när motorn börjar bli varm så kommer det vit rök ur vevhusevakueringen om jag fattar det rätt så betyder det att det finns vatten i oljan i vevhuset? Vad kan detta bero på och går det att åtgärda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Kan vara olje dimma bara. Om oljan på oljestickan blir grå då är det med säkerhet vatten i oljan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ok Men det kommer mycket vit rök när motorn är varm. Ska titta på oljan en gång till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ok Men det kommer mycket vit rök när motorn är varm. Ska titta på oljan en gång till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Ja i och försig min b20 kommer det ingen dimma ur i allafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst eddie

Jag har tittat nu och det finns en hel del vatten i oljan är det någon som kan tänkas veta vad detta beror på ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tyvärr är det väl nån packning som gett sig, eller värre ett rosthål som gör att det läcker vatten till oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst eddie

jag har nu hittat felet det är hål på oljekylaren. Jag har nu bytt den och bytt oljan men jag fick inte ur all vatten på första gången. Är det nägon som har något knep så att man slipper att byta olja allt för många gånger innan man blir av med allt vatten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Vattnet kommer att dunsta bort när motorn är varm och körs. Fast det får ju finnas gränser för hur mycket vatten man har kvar innan man varmkör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tack Daniel för dina svar !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enda bedre: tapp av oljen og skyll med diesel et par ganger jeg fylte opp 4 liter og kjørte motoren varm og tappet av igjen.......... gulleren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...