Gäst Eddie Postad 31 Augusti , 2003 Hej jag har en Volvo Penta B20 130 hp som sitter i en liten sportbåt. Det är nu så att när motorn börjar bli varm så kommer det vit rök ur vevhusevakueringen om jag fattar det rätt så betyder det att det finns vatten i oljan i vevhuset? Vad kan detta bero på och går det att åtgärda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 31 Augusti , 2003 Kan vara olje dimma bara. Om oljan på oljestickan blir grå då är det med säkerhet vatten i oljan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 September , 2003 ok Men det kommer mycket vit rök när motorn är varm. Ska titta på oljan en gång till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 September , 2003 ok Men det kommer mycket vit rök när motorn är varm. Ska titta på oljan en gång till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 1 September , 2003 Ja i och försig min b20 kommer det ingen dimma ur i allafall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst eddie Postad 2 September , 2003 Jag har tittat nu och det finns en hel del vatten i oljan är det någon som kan tänkas veta vad detta beror på ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 September , 2003 Tyvärr är det väl nån packning som gett sig, eller värre ett rosthål som gör att det läcker vatten till oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst eddie Postad 3 September , 2003 jag har nu hittat felet det är hål på oljekylaren. Jag har nu bytt den och bytt oljan men jag fick inte ur all vatten på första gången. Är det nägon som har något knep så att man slipper att byta olja allt för många gånger innan man blir av med allt vatten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 3 September , 2003 Vattnet kommer att dunsta bort när motorn är varm och körs. Fast det får ju finnas gränser för hur mycket vatten man har kvar innan man varmkör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 September , 2003 Tack Daniel för dina svar !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarle 0 Postad 30 Mars , 2005 enda bedre: tapp av oljen og skyll med diesel et par ganger jeg fylte opp 4 liter og kjørte motoren varm og tappet av igjen.......... gulleren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser