dykaren 0 Postad 1 Augusti , 2006 Hej allihopa , jag behöver erat råd angående en batteri/bensin fråga , det är så att jag var uppe på Båtaccenten och såg att dem hade ett 180ah batteri , då min tanke har varit att ha 2st 75ah batterier i min lilla Vigg undrar jag om ni tycker att det blir för stort , vikt/storleksmässigt med ett 180ah batteri , fråga två , när jag köpte min Vigg så var batteriet separerat från bensindunken men tillsammans med ankaret och lina (blöta ibland), kan man ha batteri och bensindunken tillsammans i förvaringsutrymmet i sittbrunnen eller är det att föredra att ha ett blött ankare med lina med batteriet ? Jag hoppas att det inte blev för konstigt nu... Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Augusti , 2006 Jag skulle definitivt separera bensindunk och batteri. Ingen bra kombination ur brandsynpunkt! Om du fettar in polerna och täcker över kablaget mot direkt vattenstänk så borde batteriet kunna dela utrymme med lite fukt. Ett 180 Ah batteri är förmodligen ganska tungt att lyfta i båten. vad jag vet så finns det ingen storleksvinst med att ha ett stort batteri jämfört med flera små. Det är i princip antalet kilo bly och syra som räknas och ger kapaciteten. Själv har jag två st 6V batterier av större typ seriekopplade... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 2 Augusti , 2006 Ok , då separerar jag dunk och batteri och fettar in polerna ordentligt. Tanken med ett så stort batteri är att jag har mer ström med mig än jag (förhoppningsvis) gör av med , har en 25w solpanel kopplat till batteriet och förbrukare är 5 lampor á 10w , en konverter 300w , en kylbox och några cigguttag... Eller tänker jag fel och kommer att förstöra batteriet då det är överdimensionerat , någon ? Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 2 Augusti , 2006 Sätt batteritet i en battribox så det inte blir blött, det leder till krypströmmar och bekymmer. Jag skulle nog välja två små batteri då det är lättare att hantera och skulle ett gå sönder har man fortfarande ett som går att använda. Visst kan du ha batteri och bensindunk tillsammans, ingen av dom ger några gnistor så det är inget problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 3 Augusti , 2006 Angående gnistor. Risk finns att någon kabel blir skadad eller att man glömmer att slå av någon förbrukare när man kopplar loss batteriet så att gnistor uppstår! Går det att undvika att ha dem i samma utrymme så skulle jag välja det alternativet. Bevittnade en bensinbrand i en båt i lysekil för några år sedan, ingen trevlig syn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Augusti , 2006 En batteribox är nog också bra, som någon sa ovan. Blybatterier är ganska robusta saker. Det går inte att förstöra genom att överdimensionera. Djupurladdning under 10V är däremot inte bra och kan skada batterierna. Det finns separata batterivakter som bryter bort batteriet när spänningen går under 10V. En del apparater, som vissa kylskåp, är också listigt konstruerade och stänger av sig vid för låg spänning. Fördelen med en solpanel är att den laddar jämt så fort det är ljust. Det blir en del och borde klarar lampor och radions förbrukning. (Det finns olika teorier om laddning av ett urladdat batteri, att det bör laddas med rejäl ström. Men jag har inte sett någon vetenskaplig bevisning.) Det är däremot ett faktum är att batterier åldras. Efter en 5-10 år så tappar man kapacitet, ofta hälften. Det beror på sulfatering. Ett prov i senaste Praktiskt Båtägande misslyckades med att visa att s k avsulfaterare fungerade. Hm kylbox? Det finns den billiga varianten för ca 1000 kr med peltier-element som drar oceaner av ström (typ 5 A kontinuerligt) och inte lämpar sig för batteridrift längre stunder än några timmar. Din stackars solpanel kommer inte att kunna kompensera för en sådan mackapär. (25 W / 12 V ger ca 2 Ampere när solen lyser som intensivast.) En svindyr kompressorkyl för 4-7000 kr är då enda alternativet tyvärr. Annars blir det motordrift när kylboxen ska kyla. (180 Ah / 5 A = 36 timmar till tomt batteri, teoretiskt.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 20 Augusti , 2006 Du skulle passe på at du ikke kjøper et startbatteri, men batterier som er beregnet utladning over laaang tid. Spør om batteriet er for elektrodrev og belysning, da blir det riktig. I tilleg skulle du sjekke om både dynamoet og batteriladeren din kan lade slike antall av Amperetimer i tida som kan aksepteres. Stikkord sulfatering finnes jo allerede her. Ellers finnes det mulighet for å få minst dynamoet på riktig virkning. Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Augusti , 2006 Ett batteri innebär alltid en säkerhetsrisk. Det innehåller en stor energimängd som vid kortslutning kan ställa till det. När man seglar i hård sjö gäller det att ha elsystemet i trim och batterierna väl fastsatta liksom alla förbrukare. Batterierna ska inte lossna om båten vänder sig upp och ner. Vanligare än man tror att batteriet exploderar efter laddning. Vätgasen i olämplig blandning med luft ger knallgas. Om batteriet är skadat (dålig kontakt mellan celler), t.ex en frysskada, kan en gnista bildas inuti batteriet när stor ström tas ut (motorn startas). Skulle inte rekommendera batteri tillsammans med bensindunk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser