Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Danielgustavsson

Knackande missjlud mercruiser!

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har en mercruiser 3,7l motor 1989 som knackar vid ökat varvtal (över2000) men den låter ej något på tomgång.. ljudet låter metalliskt och hårt och ökar mycket vid högre varvtal. jag har renoverat motorn i vinter med nya vevlager kannringar etc. dock ej ramlager.

 

Kan det vara helt felaktig motorcentrering mot mitt alpha one drev gen 1?

 

Semestern är ju snart slut så det skulle vara skönt med ågon båttur i sommar iaf.

 

Tacksam för ideer om va de kan vara! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Gjorde en sökning på ordet knocking på www.iboats.com forum

Mercruiser, Volvo and OMC I/O or Inboard Engine Problems.

Resultat:

 

http://www.iboats.com/bbboard/bbBoard.cgi?a=search2;fid=24;keys=knocking;incontent=;insubject=;;pg=0;

 

Bläddra längst ner, Pages 1 - 2 - ...10.

 

Nåt borde du kunna snappa upp där om du kan engelska hyfsat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket.. jag skall läsa varenda tråd så får vi se om det ger något!

 

Om nån mer har någon ide så skriv gärna en rad! Något jag ej tidigare skrivit är att toppen är planad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur står tändningen?vilka graders förtändning har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är problemet löst?

Jag har presis fått SAMMA problem med min båt. Enda skillnaden är att den är en 5,7l motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

En av flera orsaker till knackningar.

 

Bytte du ringar utan att hona ner vändkanterna ger det missljud efter hopsättningen vid körning, som inte låter vid tomgång men när motorn är i drivläge så kommer det med ökat varvtal.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.. vilken förtändning jag har, harjag ingen aning om.. det känns som att tändsystemet är det enda jag inte har grepp om tyvärr...

 

problemet kvarstår, jag har honat alla cylindrar samtidigt som jag bytte ringarna..

 

plockade av ventilkåpan idag för att kontrollera alla stötstänger och vipparmar men det såg OK ut. det enda konstiga var en tjock sörja inuti kåpan som liknade smör både i konsistens och färg.

 

Skulle motorn fortfarande gå fint på tomgång om toppen är för hårt planad så kolvarna slår i ventilerna vid gaspådrag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick problemet utan att vi gjorde nånting. Oljetrycket är oförändrat.

 

Hoppas på att vi kan hjälpa varann med att lösa våra problem som eventuellt kan vara samma/liknande problem.

 

Vi har nyss varit med 2 Båtreparatörer men ingen av dem visste vad det var, tyvärr.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du majonäs på ventilkåpan har du av någon anledning fått in vatten i oljan. T.ex. p.g.a. otät topplockspackning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

är all oljan som smör så är det bara att riva igen tror nog ditt knackande är av bonkande karaktär och då har du nog börjat hamra på lagren, är det knackande så har du väl beckat igen några lyftare. v motorer kan läcka på andra ställen än i toppen vissa kan få vatten till galleriet genom otäta insugspackningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tändningen skall stå på ca:8 graders förtändning! om du lossar lite på fördelaren och har motorn på tomgång,vrid sakta på fördelaren och kolla vilket håll motorn ökar tomgången.vrid den tills den börjar gå ojämt vrid sen tillbaks fördelaren ca 10 min på en timme och sen dra åt den och kör ,om den fortfarande knackar så vrid tillbaks lite till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering!

 

All olja är inte som smör utan bara i ventilkåpan, på oljestickan ser den fortfarande ut som ny...

 

tyvärr kan jag ej rotera fördelarlocket då det sitter fast i ett bestämt läge med skruvar, så jag måste nog justera tändningen på ngt annat sätt.

 

Läste på Iboats.com att någon hade fått problem med knackande efter att en ventil fastnadi öppet läge, detta kan jag ju förstå men som följd var ju även att motorn misstände och gick dåligt och det gör inte min..

 

Detta verkar vara en riktig nöt att knäcka men ack så lärorik!

 

Hoppas på fler spännande svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ok så glöm lager bonk, men alls som drivs från nockar kan hänga sig tex lyftare, vacumpumpar(bilsidan)  ej elektiska bensinpumpar,   

 

ang lyftare:

är det inte hydrallyftare på din motor?? med lite tur rättar de isåfall till sig efter något olje byte.   men du kan också fått ner något skräp packningsflis mm som fått en lyftare att kärva dvs inte snurra runt fritt då börjar den slitas och även slita kammen, har en gång varit med om detta det slutade med att det blev hål i lyftaren (b20) anledning troligen skräpkorn vid topppackningsbyte, lyftar hålen måste vara helt rena och fria från grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Uppdatering!

 

Hej alla!

 

Svar på sista frågan:  Jo jag har hydrauliska lyftare på motorn, men jag tycker inte att det låter som ventilknack, detta ljud är alldeles får hårt för detta.

 

Möjligt att det skulle kunna vara nya kannringar som slår i vändkant, jag kanske inte fick nort totalt hela vändkanten vid honing ? Om så skulle vara fallet kommer det nån gång att tystna i så fall?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Låter motorn lika illa om du varvar upp utan att ha växeln i? Om inte så är min gissning tändningen. Spikningar brukar komma under belastning. Vidare är det inte fördelarlocket utan fördelaren som skall vridas, jag rekommenderar starkt att du köper en reparationshandbok för din motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hoppas bara du har spikproblem det blir ju billigast och jag tror även som föregående att det är det du har.  Bäst vore ju om trådskaparna beskriv sina oljud och skilde ut spikningar från tex knackningar, funderar du på hur skillnaden är så lyft på huven på en diesel där hörd du spikningar dieseln tänder utan gnista. Knackningarna låter som arga grannar som leker med elementen på helgerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Tack för alla svar, är här inne minst 2ggr per dag och kollar.

 

 

Idag var jag vid båten och varvade utan växel i! det knackar med ett hårt ljud metalliskt men absolut inte lika högt som vid växel i!

 

Jag har servicebok och får väl kolla efter spikningssymtom, det är en Seloc bok för mercruiser inlines och sterndrive.

 

Stekheta hälsn. Daniel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

bestäm dig om den spikar eller knackar så får du nog alla tips i världen här på forumet. fundera igenom vad det är du gjort och kan ha gjort galet, hårt knackande tittade in under huven på en  wv buss för ett tag sedan jag han precis ta väck huvudet när staken kom slog sönder allt i sin väg, fuskrenoverat troligen för hårt dragen och överfallet var spruket rakt av, så allt kan hända om inte sakerna lirar riktigt innan de provkörs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu har jag ändrat tändinställningen och den var visserligen lite felinställd men det avhjälpte inte problemet tyvärr.

 

Ljudet är inte spikningar utan rena knackningar har jag lärt mig nu!

 

Förmodligen ramlagrerna då jag måste ha lite tjockare olja 15w 40 för att få rimligt oljetryck. Samtidigt så kunde jag lyfta litegrann på svänghjulet vid alternator och det ska man väl inte kunna rubba om ramlagrerna är bra? eller?

 

Nån ide´ ?

 

MVH Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Antagligen har du inte dragit svängdämparen dvs remskivan ordentligt och krysskilen har väl börjats ätas upp. Du kan ju knappast ha glömt att stoppa dit ramarna eller???? du fick väl rätt dimension, har du slipad vev eller så driver du med oss har aldrig hör att ramar kan bli så kass att spel kan kännas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Svar till sista inlägget..

 

Vevlager är bytta men inte ramlager, vevaxeln var inte i bästa skick precis över gränsen för vad som var okej, en hundradels milimeter eller så. Jag valde att göra ett försök och det vet vi ju alla hur det gick nu.  :) Remskivan/svänghjulet är ordentligt fastsatt detta redan kollat och även krysskilen såg ut att vara i fint skick.

 

Men jag kan förstå din tveksamhet, men jag tror ändå att detta är mitt problem nu!

 

MVH Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu är motorn isärplockad och felet visade sig direkt! En av kolvarna rörde sig ca 4-5mm då de andra stod stilla! totalhaveri på ett veevlager samt kolvbult! Så det kan gå!

 

Nu har jag istället plockat ihop en annan motor / God sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...