Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Svamp-bob

Hur mycket är vettigt att betala för en båtbesiktning?

Rekommendera Poster

Jag läste i någon tråd om båtbesiktning, som några rekommenderade.
Låter ju vettigt, men hur mycket är vettigt att betala för en båtbesiktning? Vad en bilbesiktning ska kosta har man ju lite koll på, men hur mycket brukar en båtbesiktning kosta?

Hur mycket har Ni betalat för en båtbesiktning?

Tänkte bara så man inte blir lurad... ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror han som inte köpte min Flipper fick betala ca 3500:- för en okulärbesiktning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, det är ju en slant. Hoppas han höll på och rotade och provkörde och grejade med båten hela dagen, för annars är det lite dyrt.

Bra timpenning om han slängde ett öga på båten en timme...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eje W fick 6000 kr av mig för en motorbåt på 3 x 9,5 m som kostade drygt en halvmiljon...

Nu är det ju erfarenheten man betalar för, inte arbetstiden i sig.  Man hyr in en person som under ett antal år sett en massa båtar i olika skick.

Eje gjorde:

- Provkörning, kollade hastighet och beteende.

- Lyft på marina (lyftet kostade extra) kollade igenom hela botten efter plastpest och skador.

- Noggrant genomsnokande av innerutrymmen. Gasinstallation, el etc.

Totalt 3-4 timmars jobb plus författande av en seriös och snygg rapport med digitalbilder i.

Eje hittade en 7-8 grejor, mest skönhetsfel, som säljaren fick fixa innan leverans.

Jag tycker jag fick valuta för pengarna. Själv är man troligen påverkad av rosafärgade glasögon när man hittat vad som kan bli ens ögonsten. Då känns det bra att ett oberoende proffs tittar också. Ett proffs som jag själv betalar och jobbar åt mig.

Det är som sagt ingen garanti för helt felfri båt. Jag har upptäckt lite att fixa på motorn. Men värt att göra tycker jag. Borde hindra rena vrakfynd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, för 3-4 timmars jobb känns det som hälften borde räcka till, då får de ju närapå 1000:- i timmen. Gnidet att ta mer tycker jag (oavsett om de är erfarna), om det inte är lång resväg och det tillkommer utöver de 3-4 timmarna.

Och om båten i sig är dyr eller inte borde ju inte påverka priset för besiktningen, det är ju samma besvär för den som ska besiktiga båten. ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...