Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Wormit

Ta bort gammal \'registreringsskylt\' från USA / våt sandpapper/ tips?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en i övrigt extremt fin båt med Gelcoat, blå/vit, MEN det jag irriterar mig ngt fruktansvärt på är att det från USA satt reg nr på den i den blåa delen.

Den tidigare ägaren har försökt polera bort det men säger att han inte lyckats, det är alltså inget klister utan färgen har blivit blekt så man ser att det setat en dekal på platsen.

Bifogar en bild så Ni fattar vad jag pratar om :)

(Obs dekalen är alltså BORTTAGEN på min men så här såg det väl ut back in the days )

Är det någon som slipat med våtslippapper eller tagit hjälp av proffs/lackerare eller dyl för att åtgärda liknande blekning?

Supertacksam för tips och tricks för att få den så man slipper detta skuggtext i den för övrigt fina båten!

Mvh Mats

post-20970-1394234740,7638_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Inget större jobb bara lite vattenslip och polering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gärna en utförlig idiot beskrivning tack!smiley-laughing.gif\

Steg för steg, skulle vara jättesnällt, exakt hur man lyckas, ingen större list att repa gelcoaten och lacken.

Antar att det finns gott om kunskap om hur man går tillväga, supertacksam för alla tips och svar!

Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

1. tvätta av ytan från fett ev gamalt vax med sprit eller förtunning

2. köp ett ark vattenslip, blöt motsvarar dubbla kornstorleken dvs 800 slipar lika bra som 400tort, välj finare än 800 helst 1200 eller finare

3 blöt ytan med svamp ha slippapret i vatten använd svampen att blöta under hela slipningen dvs håll den ovanför slipområdet så det rinner vatten hela tiden. Slipa inte igenom!! 

4 när ytan är matt inget gamalt solblekt syns av siffrorna så ta fram rubbingen och rubba upp ytan avsluta sen med lite vanlig glänsvax.

det är inget större jobb att rubba små ytor för hand men med maskin går allt lättare.

Samma procedur är när du tex lackat och fått någon rinning bara vattenslipa  och rubba bort .

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Supertack för alla tips!
Abralon verkar ju grymt bra, har en polermaskin från RUSTA som väl i princip de flesta \hemma\ bilrekondare kör med, är osäker på varvtalet på denna, men den borde väl fungera?

-Nikitalord, tror du hand eller polermaskin är att rekomendera?
 Man är ju alltid rätt att gå för djupt, men det kanske inte är ngn större fara om man kör med 2000 och sen 4000 från Abralon-kitet, finns för 325kr
på Watski.se.

Min polermaskin, funkar den att köra med?
Står så här på Watskis sida:

\Rek. oscillerande med varvtal c:a 1700/1800\

http://www.rusta.se/product.asp?produkt=POLERMASKIN DUBBEL 2 X 95 MM&kategori=Övrigt elverktyg&p=31951025 Ps. Såg att Biltema hade en stegbar variant för en 300-ing kanske kan duga för att ta bort dessa två märkerna, borde väl inte ta så lång tid så tom Biltema kan hålla :)

Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver Slipa inte igenom om man är försiktig så kan inte detta vara ngt problem antar jag, vad tror du att det kan ta på ett ungefär ombman kör 2000 och avslutar med 4000 Abralon så man har lite riktmärken att gå på , vill ju inte slipa sönder pärlan :)

Är alldels färsk på båtpoleriing så behöver alla tydliga råd jag kan få fast man låter som en riktig newbie så har jag rätt bra koll på billacker och plåt men det är ju skillnad på plast och gelcoat och allt vad det heter!

//Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

vatten slip finnare än 1200 sälj hos våra färghandlare,men 1200 är ok, pris någon 10 arket. annars går det med ett slitet vanligt papper minst 400.

avråder det bestämdaste från vattenslipning med maskin delv är det ju inte en plan yta och känner du dej ej som proffs så gör inte detta du kommer att ångra dig försent!  det du ska få bort är ju bara några my. känns det osäkert att hålla papper direkt i handen genomslipp mm så kör med skumkloss, torka lite då och då och titta när det är jämn matt troligen efter någon minut, är det dags för lite rubbing och avslut med glänsvax. Gå till närmsta bilackare detta är vardagsjobb för dem rinningar eller repor du får säker ett papper och en klick rubbing, glänsvax går med vad som helst. passa på att gläns upp hela båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg 1500 våt på K-rauta, bara att köpa ett par ark och en kloss och köra på alltså?

Ngn minut, hmmm skulle vilja fixa detta innan jag sätter båten i vattnet (kommer med kranbil imorgon kväll) men får väl vänta till höstrenoveringen... smiley-undecided.gif\

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Köp hos färghandlen inget lågpris tjafs där kornen lossar eller med ojämn kornstorlek som repar. ett papper räcker mycket långt, att matta tar bara några minuter, det här är ju inte mer jobb än att trolla bort ytliga repor eller plocka bort rinningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste i en äldre tråd att en kille förstört sitt blåa skrov med våtslip, min övre del på båten är just blå, men det ska funka med våtslip även på det om man är försiktig?

Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge det finns blå gelcoat kvar att slipa/polera på är det ju ingen fara.

Men solen brukar med tiden rätta till såna här färgskillnader du har på din båt där det suttit en dekal el nåt sånt. Hade ett registreringsnr från det numera nedlagda båtregistret fastklistrat på skrovsidan på min förra båt. Efter jag tog bort regnummret så såg det ju inte så snyggt ut, det tog några år sen var i stort sett nyansskillnaden borta.

Men du kankse inte har lust att vänta x antal år?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag är otålig, dessutom är båten bara 7år så det borde inte vara några som helst problem att polera upp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Oj då har du blå båt får du skylla dig själv9.gif\  ha haa.

Men faktum är att ljusare färger och tex vitt är enklast att återställa ögat är inte så känsligt och ljusare färger återkastar ljus mörkare absorberar,  men hade du lagt samma tid som du lagt på denna tråd sa hade du återställt båten.  Ett annat tips är väl att sätta det något nytt båtnamn eller decaltrim där numret varit, mina decaler gjordes i data på vanlig decal firma 2 st kostade inte mer än 75:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har putsat hela helgen men lite svårt att komma åt utan gummibåt, så du tror fortfarande att våtslip metoden skall fungera?

Har papper och exakt samma båt/färg som bilden överst i tråden, dockj inte så värst intressrad av att nöta om det förvärrar det hela vilket du kanske förstår...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

känns det lite osäkert så prova först på något annat ställe där det syns mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...