Patric78 0 Postad 1 Augusti , 2006 Hej Hade tidigare ett inlägg där jag skrev att jag fått vatten i motoroljan. Det verkade som om det skulle ha varit en engångsföretelse, eftersom det inte kommit nån vatten i oljan efter det. Men det verkar som om motorn skulle ha tappat lite effekt nångång efter det. Båten (sun runner 165) som tidigare gick ca.32knop går nu ca 30.5knop och att få upp båten i plan känns tyngre och långsammare. Kan det ha att göra med att vattnet på nått sätt kom i motoroljan, tex om nån packning gav upp så att kompressionen nu är sämre. Kan det vara förgasaren som är stockad? Tändfördelarens nedre del med delar i (vet inte riktigt hur den fungerar) verkar vara lite rostig, kan det inverka, vad borde göras åt det? Tändspolen (Bosch) blir otroligt het vid användning, varmare än motorn. Går bara att nudda i efter användning, och kallnar mycket långsamt. Samtidigt som jag tycker att jag har tappat effekt så visar inte min varvtalsmätare mera rätt, tror jag. Förr visa den 5500rpm vid full gas 32knop, och 3750rpm vid ca 23knop. Propeller VP 15x15. Vilket verkar helt realistiskt. Nu visar ca 4200rpm vid 30,5knop och ca 3100rpm vid 23knop. Kan detta höra ihop med några tändproblem att varvtalsmätaren inte får rätt resultat? Enligt ett propeller/fart beräkningsprogram är det inte äns möjligt att med en 15x15 propeller med varven 4200rpm köra 30,5 knop, så nått är fel. De gamla varvtalsvärdena gav med beräkning ett propellerslip på 12%, vilket låter ganska ok enligt mig. Berätta nån som vet Jag har också på sänare tid märkt att motorn efter man startat och kört iväg hostar till och går lite ojämt på lägre varv. Men går jämt på högre varv. Skulle skillnade vara större om man delvis tappat tändning på en cylinder, med tanke på fart och ork? Nu kom jag annars på en sak. Det är ju tändspolen som samtidigt ger puls till varvtalsmätaren som den ger gnista till varje tändstift. Så om en puls skulle falla bort pga att en cylinder inte tänder betyder ju det på fulla varv 5600/4=1400 och om man räknar bort varven från maxvarv 5600-1400=4200 som den visar i dagens läge. Men båten kan väll inte gå 30,5knop med en cylinder som inte tänder? Ännu några frågor angående delar. - vilken exaktare modell av tändspole skall man använda t.ex av märket Bosch - vilken är modellen för tändfördelar till VP, finns det att fås hos alla butiker som säljer Volvodelar? Väntar på svar Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 1 Augusti , 2006 Det var mycket på en gång. Jag svarar på den lättaste frågan: ifall båten kan göra 30 knop på tre cylindra och svaret behöver vi någo inte ens diskutera; NEJ. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 3 Augusti , 2006 Hej igen. Var igår och kollade tändningen och ställde in brytarspets gapet till lite större samt putsade rotorn ytor en aning. Motorn går nu jämt och bra på alla varv men mina sista knop fattas fortfarande. Varven visar också samma, kan ju vara fel på mätaren också. Skall om nån vecka på komprisionstest samt ställa in tändning med stroboskåp. Så får se då. Möjligen är det en läcka i topplockspackningen som också orsakar att temperaturen är aningen högre än normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Augusti , 2006 du har väl inte en nedsliten noch i fördelaren? lägg altid lite fett på nocken så slipper du att brytaravståndet ändrar sig. ang spolen så skaffa en i reserv det börjar nog bli dags. mer tänd och fördelar tips finns på forumet sök bland b20 felen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 4 Augusti , 2006 Tack för svaret. Jag bytte nog brytarspets förra hösten och då var jag nog inte medveten om att man skulle sätta fett på nochen. Har nog kört ganska mycket denna sommar så det är helt möjligt att den blivit lite sliten. Finns det några rekomendationer på val av tändspole? Finns ju nån Biltema modell som säkert är billig men duger den till något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Augusti , 2006 Att man tappar några knop när det lider mot sensommaren är ganska normalt, beväxning på botten/drev/propp, vattenupptagning i skrovet etc etc gör att 1-2 knop brukar försvinna frammåt höstkanten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser