Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Seawing

Volvo B230 motor

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta Aq 170 hk på 280 drev och vill byte den mot en 4 cylindrig motor (tar förmycket plats)

Fick tips av en båtmek att det är i princip en Volvo B230 motor och att man kan köpa en på bilskrot och renovera. Jag tror honom, men söker lite info av er på forumet.

Vilken modell av B23 - B230 har förgasare ?

Kan man ta en B230 med insprutning och montera i båten ?

Är tidigare maskinmekaniker och har renoverat ett otal motorer tidigare så det är okey, men jag undrar bara om man kan utgå från bilmotor på samma sätt som man gjorde med B16, B18 och B20 tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

B230A motorn har förgasare, kom 1984, fanns i bla 240 740 bilarna.

Insprutning går nog ,men det finns en del andra saker att tänka på bla svänghjul bör bytas ,avgaslimpa ,tändning , topppackning sedan får man ta ner varvtalet eftersom motorn ej bör gå över 5000rpm. Har själv en marinkonverterad chev 153 120hk . På den sitter orginal vattenpump för cirkulation av motorn. Har byggt sötvatten kylning till den och det funkar bra.

MVH Kurran  

post-3401-1394234740,4086_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns massor av info just for det har pa Maringuiden och medlemmars sidor.

Sok pa forumet, eller kika pa Plarsas ypperliga sida:

http://ockelbo.plars.org/

Jag har annars en B230 i min bat. Men, den har en DOHC topp, och annan vevaxel for langre slaglangd och storre voym an bilmotorn. Vad jag vet sa ar det manga batmotorer som har andra kamaxlar jamfort med bilmotorerna. Sa, det ar en hel del som skiljer, aven om blocket i manga fall ar identiskt.

Som sagt, det finns manga har samt aven pa Fendern.se somm gjort vad du tanker.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...