Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Smuggler17

Vilken propeller?

Rekommendera Poster

Hej!

Är glad ägare till en Smuggler 18. Råkade dock sarga propellern lite häromdagen. Har försökt slipa fram nr för stigning, men det enda jag hittar är C 85 n - finns det någon som vet vad det betyder?

En fråga till - motorn varvar fullt ut (6000rpm) och vid 5500 har jag 45knop på GPS´ n. Kan jag byta prop? det vore ju kul att orka över 50- strecket.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Vad har du för motor i smugglern? Har haft en smuggler 18 själv det satt en Evinrude 140hk på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa propellrar har märkningen på insidan. Om du inte redan har gjort det, så testa att ta av propellern och leta märkning.

Antar att du vet att man kan laga aluminium och stålpropellrar för 500-1000 kr -  å andra sidan så är det ju kul att få på nya grejor på båten då och då!

Utan att veta vilken motor du har så låter maxvarvet 6000 rpm högt... kolla efter spec på motorns maxvarv och om det är lägre så bör du gå upp i stigning för att inte riskera motorskador.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, ska ut och skruva av prop direkt. Motorn som sitter i är en hemkonverterad volvo B230 med en massa \bonntrim\, lämnar väl ca 170hk. Maxvarv 5800 men den orkar förbi det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...