Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
gustafsson

Byta locket där oljestickan sitter på ett 270 drev

Rekommendera Poster

Ska byta locket där oljestickan sitter på ett 270 drev. Är det nån som vet vad som gäller? Måste man skimsa om, eller kan man bara byta locket rakt av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att byta rakt av....finns bara en gummipackning emellan....var försiktig med bultarna bara...svindyra...o en av dem har ett special hål

i sig för oljedimma....

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Peo.

Det jag var fundersam på var det skims som ligger djupare ner i locket och som trycker på lagret. Är det inte noga att det är rätt skims så det blir rätt spel mot lagret? Jag har ju ett skims i det gamla locket, sen har jag ett till som följde med det locket jag ska sätta dit nu. Är det så att skimsen är lika tjocka eller är de olika för att säkerställa spelet? Jag har inte lossat det gamla locket än så jag vet inte hur det ser ut än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns väl inga skims där?...finns inte på mitt iallafall...rev ner det i vintras o packade om det....

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK.

Vet inte om man kan kalla mitt för skims men det ligger en metall ring där och det är denna som jag funderar på om den har nån viktig betydelse. Det jag fått för mig är att denna sköter det spel som ska vara mot lagret för att oljan ska smörja. Kan vara helt fel ute här, men det är vad jag tror. Nån funktion måste ju denna metall ring ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag bytt lock. Det skims som satt i det gamla locket var betydligt tunnare. Kollade med en kille som kan detta och han sa att man skulle lägga dit skimset ta bort gummipackningen och lägga på locket. Man ska sedan mäta med bladmått mellan locket och drevet. Utan packning ska det vara ett spel på 0,4. När jag prövade med det gamla skimset var det ett väldigt litet spel, satte dit det som fanns med på det nya och nu fick jag ett spel på runt 0,4. Satte dit packeningen oc skruvade ihop locket. Nu funkar allt bra igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey..fattar nu...då har jag rätt spel på min....

Bra att det löste sig....

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...