Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej!!!

 

Någon med erfarenhet utav Arvor båtar.. Dom där små fiskebåtarna med liten hytt och rakaxel... Hur är gången i sjön? Bränsleförbrukningen? Utrymen? (dom ser ju rätt små ut inuti iaf på bilderna) KAn man hålla Ca: 20knop på March etc???

 

!!!MVH REXCO!!! Som är mycket tacksam för svar1.gif\...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet något om dessa båtar???9.gif\

 

!!!MVH REXCO!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Dom nya är iaf dyra. Men har dom inte en hemsida?? Men hittade en i

GBG http://www.maskin-marindelar.se/arvor.asp . Alltså det är bara lite info om Arvor. Den billigaste på sidan jag bifogade kosta ca 200000 SEK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min svåger har en 215 från 2001 med Nanni-motorn och en av mina kollegor har en 215 från 2004 med Volkswagen-motorn.

 

Båten går mycket bra i nästan alla väder. Kränger inte mycket och tar måttligt med sjö. Känns MYCKET stabil att gå på. Sittbrunnen är stor och känns trygg att vara i även när det är tufft väder. Hade jag själv inte andra båtbehov hade jag också haft en (= jag tror de är mycket bra).

 

Båten byggs av ett varv i Polen för Marine Power (som äger Mercury, Uttern, Örnvik, bl.a.) och de klämmer tydligen ut 800 båtar om året. De är tydligen vansinnigt populära i Frankrike där de är konstruerade.

 

Senare modeller har alltså Volkswagenmaskiner. Enligt flera jag pratat med är dessa bullrigare än Nannimotorn som satt i de litet äldre eftersom de är mindre (4 cylindrar i stället för 5) men går med högre varv. De ger litet hörge effekt än Nannin. (Nannimotorerna är egentligen Perkinsmaskiner.) Vet inte om det är någon skillnad i fart och förbrukning dock. Vad jag däremot vet är att de som har Nannin svär över impellerns placering som gör den SVÅR att byta.

 

Jag har inte koll på hur mycket den drar exakt men vill minnas att min svåger sa att han hade en förbrukning på 8 liter i timmen (men den uppgiften kan vara HELT FEL!).

 

I ruffen finns det två kojer, ett nödpentry och en förarplats. Mycket spartanskt. Det finns plats för en Potta-Porti om man känner för det. Enligt min bedömning är det inte en lämplig semesterbåt - alls. Men för att övernatta en ellet två nätter duger den gott. Fokus för båten är fiske och som sådan är den grym. Med trollingventil är den perfekt till dörjefiske med inbyggda spöhållare och allt. Tidiga versioner hade en inbyggd fisksump i durken, de senare har den istället i akterstammen, en del t.o.m. med ruta så man kan se fisken. Riktiga fiskare använder dock bara den till stagg.

 

Min svåger bor på en ö och använder båten till transporter och fiske. Han är grymt nöjd och är väl egentligen bara missnöjd med att han inte köpte en sån med en gång (hade några andra båtar först).

 

Min kollega har sin båt på sitt sommarställe och kör mest badturer samt fiskar hummer nu på hösten. Han skall byta till en bekvämare båt (tittar på en Rhea) för att få med sig frun och barnen ut (säger väl allt om inredningsstandarden).

 

Toppfarten med Nannin på en 215 ligger på 19 knop så 20 kan du nog inte hålla..

 

Priset för en ny ligger på 300 idag. En begagnad kan man hitta för bara litet mindre. De håller värdet. De är populära.

 

Hoppas du fick reda på det du ville veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar för infon.. Tackar Tackar... Jo dom små hyttbåtarna har blivigt mycket populära här på västkusten och det fullkomligt kryllar av dom.. Jag funderar lite på en sportfiskebåt och ville först ha en Bayliner Trophy eller wellcraft fisherman.. Men d stora kruxet är att båda har utomboradre allt Aqua drev med maskin bak som skäl för mycket av akterdäcket... Därför tittar jag runt lite på olika hyttbåtar med mittmotor..

 

Men d finns ju så många olika märken Antares, Arvor, mery fisher etc.. Och detta gör d svårt att välja.. det som talar för Arvor är att inköpstället allt service etc ligger bara någon mil hemmifrån. sedan så har arvor på några modeller en förskuten hytt som gör en bred gångväg på ena sidan av hytten villket jag tycker är bra. Sedan så är dom lite billigare än sina konkurenter.. Jag spanade runt lite på nätet och hittatde lite mer fakta om arvor med en Arvor 230 eller 250 ska d tyderligen gå att hålla runt 22knop på march och 26 på topp om d stämmer så är d ju utmärkta prestanda.. Men en nackdel finns ju då d e priset när man kommer upp i dom större storlekarna så snuddar man om inte paserar 500 000:- gränsen.. kanske lite mer än vad man har råd med...6.gif\6.gif\6.gif\... Men man får väll spara Usch villket hemskt ord...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad trollingventil på Arvor båtarna är för något?

Hur funkar denna ventil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var också inne på en Arvor 215 modellen men jag lutar nu mer åt en Örnvik Pilothouse 640 istället. Dom byggs på samma fabrik och dom har en mycket likvärdig design. Hytten t ex är identisk.

 

Fördelen med Arvor i mina ögon är givetvis inombordare med rak axel som medför mer utrymme bak med t ex badplattform men mittmonteringen ger en 70x50 cm stor upphöjning ca 50 cm hög på bakdäck strax bakom hytten, Pilothouse med utombordare har helt plant däck och under däck finns 3 STORA förvaringsutrymmen istället. Båda har fisksump med elektrisk pump. I övrigt verkar dom mycket lika i storlek. Arvor har dock möjligheten med en sidskjuten hytt om man föredrar det. En fördel till Pilothouse 640 är att den väger ca 300 kg mindre och att den toppar 30 knop istället för runt 20. 

 

För min del spelar platsen på däck, att det är helt plant, samt det faktum att en Pilothouse 640 kostar 100.000 kr mindre med samma effekt (100hk) och likvärdig utrustning att jag förmodligen kommer bortser från inombordans fördel.

 

Senast ändrad av niben | 14 februari 2007 | 11:11

 

Senast ändrad av niben | 14 februari 2007 | 11:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kul att se att även denna tråd väcks till liv igen... Hmmm nu blir man lite kluven faktiskt vad välja??? Någon som såg dessa båtar ink andra likvärdiga hyttbåtar på båtmässan??? Missade tyvär den iår... När man spanar runt lite på nätet så hittar man ju otroligt många alternativ finns ju hur många som hellst som gör denna typen av båtar.. Undrar då villken som är bäst... Finns d några tester mellan dom olika märkena... Vill dock hellst ha inombordare... Synpunkter??? Båttipps någon??? Hur är dom övriga märkena  Antares, Merry fisher, osv...

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo jag var och kollade på den typen av båtar, både Arvor och Örnvik då samt Merry Fisher 580 tror jag den hette i liknande prisklass. Alla var bra båtar sett till planläggning där Merry Fisher var lite mer ombonad i hytt och kanske lite högre i finish rent allmänt, men inte mycket. Summeringen jag gjorde på de tre båtar, i prisklassen runt 300.000kr, är:

 

Merry fisher 580 var lite mer ombonad än de andra över lag både i hytt och däck med soffa, dynor och liknande. Dock var däcket mindre baktill och den känndes trängre, den är ju lite mindre. Den kanske finns i större modeller (som inte visades) men då säkert då en hel del dyrare än de 280.000 som dom ville ha för 580 modellen.

 

Arvor 215 kändes stabil och var störst av båtarna på papper. Den hade ju trevliga finnesser med möjlighet till dubbelkommando med rorkult längst bak på däck vilket jag tror kan komma väl till pass. Trevligt med ett litet fönster till fisksumpen samt en stor badplattform. Inombordaren gjorde dock att akterdäck inte blev helt plant, en upphöjning för motorn fanns strax bakom hytten som störde. Hytten är identisk till design och inredning som Örnvik Pilothouse 640 ner till mobiltelefonhållaren så inga skillnader framför däck. Priset låg runt 350.000kr för 215.

 

Örnvik Pilothouse 640 hade ett akterdäck som kändes lika stort som Arvor 215 med skillnader i planläggning med det att det var helt plant och access till stora förvaringsutrymmen under. Det fanns ingen badplattform men väl en badstege på ena sidan motorn där man kunde ta bort en bit av aktern så man fick en passage till däck. Hytten var identisk med Arvor, vilken är ganska spartanskt inredd men fullt funktionell. En 640 med 100hk 4-takt låg på ca 250.000 kr. Det fanns en 580 modell också mer i storleksklass med Merry fisher men prisskillnaden till 640 som är 50 cm längre (vilket gör mycket på akterdäck) var bara 7.000kr, inte värt besparingen.

 

Utöver det fanns det ju en uppsjö med walkaround båtar runt den prisklassen men jag personligen vill ha en båt med en hytt man kan stänga in sig i under dåligt väder samt praktisk som är lätt att skura av och inga kapell och annat att tänka på. För mig där inte flärd och teak är av så stor betyelse räckte Örnvik finish alldeles utmärkt, även om de säkert tillhör nedre skalan i klassen flärd, så ur det perspektivet kände jag inte att jag är beredd att betala extra för Merry fisher. Helst skulle jag välja en Arvor främst men jag kan inte motivera prisskillnaden på 100.000 kr till Pilothouse fördel. Dessutom tyckte jag att Pilothouse 640 var lite bättre planerad än Arvor på alla punkter än just aktern så för min del blir valet Pilothouse. Nu är mer valet 4-takt eller direktinsprutad 2-takt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon Niben.. Synd att man missade mässan men kommer att gå nästa år...

 

Jag har oxå planer på en hyttbåt, Jag förstår vad du menar med prisskillnaden och du har helt rätt... Men jag vill envist ha en med inombordare iaf... Synd att Arvor båtarna ska va så dyra.. Men d är la tillgång och efterfrågan som styr som vanligt... Där jag bor har Dom små hyttbåtarna tagit över hammnen överallt finns dom ialla sorter och märken.. Men i d stora hela är d samma båt för mig.. Den ideala hyttbåten ska ha stort akterdäck, inombordare (mittmonterad), hyffsad hytt med värme, någon sorts ruff, plus ett rimligt pris.. Hur får man den ekvationen att gå ihop???

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Denna ventil gör att du kan smyga fram med båten i mycket långsam fart.

Under 1 knop eller så..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Var är den placerad tro?

Var på en Marina för ett tag sedan där de höll på med en Arvor. Verkar vara görbra båtar.

post-22587-1394234951,8802_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde sitta någonstans i närheten av backslaget, eller vara en del av det.. Som tex en slirkoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för det. Kul att veta då jag trollar en del men har aldrig hört talas om denna ventil.

Tar väl en bild till då på motorn i Arvor.

post-22587-1394234951,9253_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla senaste nr, alltså nr 3 Mars av tidningen Båtnytt Där har de en stor test på hyttbåtarna Örnvik, Merry Fisher, Antares och Arvor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en Örnvik 630 Pilothouse, den har en Cummins Mercruiser Diesel inombordare Turbo 1.7liter 120hk, Alpha one drev, toppar 27knop.

Det är systerbåten till Örnvik 640 Pilothouse. Tycker att det var lite märkligt att den inte fanns med i testet i tidningen.

Priset idag tror jag ligger på 325´ . Trivs väldigt bra med den.

Motorn sitter monterad bak vilket ger stort utrymme på akterdäck. Min erfarenhet så här långt är att båtar med hytt långt fram stampar lite mer i sjön, då man ju sitter långt fram och det är mycket vikt fram, och skrovet är ganska brett. Men fördelarna överväger tycker jag. Håller 13-15 knop om det går lite mer sjö och om man trimmar ner nosen lite så slår det inte farligt. I hamnen är det kanon att kunna gå på relingen som är bred och den är grymt stabil 254cm bred och tar riktigt mycket last utan att det märks i köregenskaperna. Rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer med ett inlägg hoppas inte detta räknas som reklam.

Var och kollade på en hemsida www.premiummarin.se som säljer Westlinebåtar.

Dom har en fullspecad hyttbåt 645 lång kan detta vara något

// Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Min far har precis köpt en Arvor 215. Men vi vet inte vad den röda knappen på dashboardet är... Är detta trollingventilen? Är det här man justerar den? Den är ju röd, så man blir lite rädd att den har med nödstopp e.l. att göra....

 

Vore tacksam om någon kan förklara hur denna knapp funkar.

 

Mvh.

Frank W. Mortensen

Uppsala

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag vill bara som tidigare återförsäljare för Nanni påpeka ett missförstånd att Nanni egentligen är en Perkins. Nanni och Perkins importeras båda av Malte Manson AB. Men Nanni är i botten en Kubota vilket är en oerhört bra motor. Berkins köper även dom vissa av sina motorserier av Kubota som är en av världens största dieselmotortillverkare. Maskin & Marindelar AB i Göteborg som idag säljer just Arvor bar tidigare försäljningsansvaret för båda dessa marinprogram för Malte MAnson AB. Efter att han blivit återförsäljare för Arvor skedde ett delägarskifte då det medförde att man gick över till Volkswagen motorer. Och det är säkerligen inga dåliga motorer det heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga till om min fars båt (i tillägg till frågan om hur den röda knappen på instrumentbredan funkar); Bak på båten är det en öppning, för enkel tillgång till badrampen. Men på bilder jag sett på nätet, finns det en lucka där som kan stängas.

 

Min far har ingen sådan stängbar lucka på sin båt. Skall det inte vara en sådan?

 

Jag frågar på nätet därför att förhandlaren just har tagit in denna båttyp, och därför har dårlig koll på dem.

 

Mvh.

Frank W. Mortensen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på vilken kategori båten är ce-märkt i. Är den gogkänd för yttre vatten skall det säkerligen vara en dörr där för akterlig sjö. Den saken kan Anders Vindile på Vindile varvet i Göteborg. Han är Certificerad Ce inspektör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har en örnvik 630 PH diesel.

kan verkligen rekommendera denna båt.

Har använt båten som trollingbåt.

Helt suverän.

Tyvärr används den inte längre i den omfattningen som vi tänkt.

Därför har vi beslutat att sälja den.

Är någon intresserad så kolla på blocket. Sök på Örnvik 630 så hittar du den där.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...