Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Ringhede

Kass bottenfärg, havstulpaner i massor

Rekommendera Poster

Passade på att kika på botten på båten när vi badade i helgen.

Hittade massor med havstulpaner som växte på båten botten trotts att den är målad med rätt färg.

Målad med vit färg anpassad för Västkusten.

Har aldrig tidigare haft några havstulpaner på botten av båten men en hel del på drevet.

Har de förstört färgen ännu mer eller vad är problemet?

Någon annan som har samma erfarenhet?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här... Jag tror det är den där Miljöskitfärgen som inte är giftig som jag har fått tag i. Rena vattenfärgen15.gif\. Ska köpa av fiskarna i hamnen nästa år dom har riktiga grejer blandar tydligen själva... Det finns någon norsk färg som enligt Norrmännen iaf ska va riktigt grym.

!!!MVH REXCO!!! Som oxå får ta ett dopp då å då och skrapa snäckor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag målade med Norskfartygsfärg iår...inte EN ENDA tulpan där finns...

hheehhe...fina grejer det....

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får tänka på att det varit varmare i vattnet än vanligt i år.

Därför har betingelserna för havstulpanerna varit osedvanligt goda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags att tillverkarna får fram något som INTE är giftigt men som gör att faenstyget sätter sig på båten.

Måste väll gå att hitta något som inte dödar havet men som gör att det inte är inbjudande att sätta sig fast precis där, resten av havet är ju fritt.

Ingen som har en mystisk blandning hemma?

Hörde att någon blandat cayenpeppar i färgen, vet inte om det funkar men måste smaka pest att slicka på

smiley-money-mouth.gif\

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört något liknande men det var piri piri (hur det nu stavas) som denne hade blandat i efter det att han hade malt själv.

Funkade sa han.

Har inte provat så det skulle vara kul om det är någon här som har provat något liknande.

Han sa att i söderhavet så använde folk kryddor under sina båtar och är det starkare än bränvin, så kanske det funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var i halden i våras och köpte jotuns bottenfärg !! funkar kanon

men hempels drevfärg va skit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har de vit bottenfärg i Halden med bra funktion också?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mors! inte en tulpan, inte ens en gnutta beväxning. Medlet heter Kopparsmiley-laughing.gif\ Detta kan man hitta på kluriga vägar via internet o blanda in i den sk. miljöfärgen. Funkar kanon!

/ jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant. Skicka gärna var jag hittar medlet. Vill du inte lägga ut det här så skicka gärna ett mail till mig. roland.ringhede@telia.com

Eller du Mala, vad hette färgen du köpte, Jotun -  xxxxx ?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cayennpeppar funkar INTE, har provat. Lyfte upp en hel skalbank den hösten.Totallurad!3.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har letat lite på nätet och det verkar som om gammal hederlig blandning med kopparpulver är det som fungerar bra. Övrigt har jag även hittat att en av de stora leverantörerna på bottenfärg hittat en krypväg där man mäter utsöndrad koppar under den första månaden och sedan är det fritt fram. Knäppt.

Miljökonsekvenserna verkar inte vara helt klart att det skulle vara farigt med koppar, däremot massa andra varianter med bly mm kan givetvis vara olämpliga.

Risken är väll nu att dagens variant av bottenfärg för västkusten med låg halt av koppar som sedan är självpolerande (lossar själv) gör att betydligt mer koppar kommer ut i vattnet än om färgen hade varit med högre kopparhalt och samtidigt mer stabil.

Det man vill åt är ju inte att sprida koppar runt hela båten med ett lager av 1 meter utan man vill ha kopparjonernas effekt att inte havstulpaner ska vilja fästa sig just på båtens botten.

Se http://www.sxk.se/koppar/biostat.pdf

Dessutom släpper man ut betydligt mera lösningsmedel då båten måste målas varje år än om man hade bättre mer stabil färg som man bara behövde måla vart 3-5:e år.

Men detta ligger inte i färgfabrikanternas intresse då de med sina självpolerande färger får sälja massvis med ny färg varje år till ett pris som är ofattbart för den dålig kvalitet de håller.

Undrar hur mycket vi skadar övrig miljö (atmosfär mm) pga lösningsmedelsutsläpp för att minska mängden koppar per liter färg?

Undrar även hur mycket mer koppar som nu släpps ut då färgen själpolerar?

Från Hempels sida kan man läsa följande

Självpolerande bottenfärg

Den mest använda bottenfärgen på Västkusten är den självpolerande. Denna typ är delvis upplöslig och har formulerats så att de aktiva ämnena utsöndras parallellt med att bindemedlet upptar vatten. Resterande inaktiva delar avsöndras vid ytans rörelse i vattnet. Den behöver inte slipas vid övermålning före säsongsstart. En grundlig lätt högtryckstvätt eller tvättning med mjuk borste och rikligt med färskvatten bör dock utföras

Alltså den del man inte släpper ut i vattnet kommer med stor sannolikhet hamna i grundvattnet då man tvättar båten.

Miljönissanrna i regeringen har blivit blåsta igen.

Men vi båtägare får återigen betala med svett och tårar.

Svett då ny färg ska på efter omsogsfull rengöring med skrapor och högtryckstvätt samt tårar då ny färg ska betalas.

Prisuppgift (Hjermans) 2,5 liter Hempel Mille White 898 kr.

Som inte ens fungerar ett år!!!

mvh Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag köpte min färg i en vanlig färgaffär vid torget i Halden

slänger in en bild på burken. (nu är det blå på bilden ,men jag har vit oxå ) annars samma färg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tippset. Får bli en resa till Norge och handla riktig färg.

Mala, kör du alltid med Racing färg?smiley-cool.gif\

Samtidigt fått tippset via mail att använda Jotuns ALU till drevet.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp!! självpolerande är inget för våra båtar.

smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara därför min vägrar ge mer än 34-35 knop?

Har haft vit självpolerande (skrovlig) hela tiden. Smögen Marin använder den på båtar de servar.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har dom självpolerande på snabbare båtar !!??

tycker jag låter underligt !!min erfarenhet av den sortens färg, är att den förlorar sin effekt efter ett tag när man rör sig i dom farterna vi gör.( sån skit hade jag på segelbåten förr)

Nä ! mitt förslag är att du slipar bort den gammla färgen och på med ny ,HÅRD....  kanske hittar du nån knop då !!1.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäste herr Ringhede!

Där kanske du har lösningen på problemet med toppfarten på din Uttern smiley-cool.gif\

Skämt åsido...

Slår vad om att ni alla är avundsjuka på oss sötvattensnissar i Vänern. Här växer bara tulpanerna på land  2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Roland! det finns olika alternativ. Du kan via internet beställa västkustfärg (Dvs. färg med koppar) från t.ex. Hjärtmans från nätet. Vem vet var du har din båt? Trots adressen?

Man kan också hitta kopparpulver eller kopparoxid på diverse konstnärsmaterial sidor via nätet. Denna blandar man sedan i miljöfärgen o vips så har man en fungerande bottenfärgsmiley-laughing.gif\

Håller med dig angående miljöfärgen. Så länge den inte fungerar får man hålla sig till fungerande alternativ.

Lycka till

/ jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MrMyth:  

Har ni inga tulpaner i vattnet?

Ingen makrill heller?

Inga maneter?

Ta med båten till havet så den slipper plaska i en liten pöl, den är stor nu så den klarar sig även på stora havetsmiley-cool.gif\ (fin båt D68)

Jens: Hjermans säljer samma färg som övriga butiker, Hempel och International, där med varienten som bara får finnas på Västkusten, men kopparhalten är på tok för låg för att fungera.

Koppar/kopparoxid på nätet, har du någon länk till en sådan sida?, please.

mvh Roland, som trivs på Bästkusten trotts havstulpaner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte att ni har så dåliga erfarenheter av miljöanpassad bottenfärg. Själv använder jag för andra säsongen Hempels Mille extra(röd) och jag är grymt imponerad av denna färg. Jag har varken förra året eller i år noterat en enda havstulpan på botten. Båten ligger i Björlanda Kile på västkusten. Den enda nackdelen är det höga priset men det gäller ju för alla bottenfärger generellt.

m v h Otto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...