Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
strole

E 85 Tummen ner !

Rekommendera Poster

På biltema köpte jag en trycktank för snurror på 23 l. Denna blir kanon för en massa tester i båten.

 

Test 1 Fyllde den full med E85 la ut med catalina och körde motorn varm. Nu kopla jag loss bränsleledningen och spärra den och kopla in tanken med 100% E85 med blyersättning och kopla rakt på bränsle pumpen så att den nu kom att pumpa ur trycktanken med E85. Sedan putra jag vidare i 1800 v / min Nån minut senare började motorn reagera på att e 85 nu nått förgasarna. Nu gav jag järnet kom upp i plan bra precis 3900 blev toppvarvet mera orka den inte om jag drog tillbaka gasen tvärdog den. provade en stund till men det är bara att konstatera ställer man på förgasarna 20 % till ca så kanske det går men vad har man då vunnit förutom miljö ?Dessutom så vet i f hur det  går att köra en kall b20 på e85 det tror jag inte mycket på så det hoppa jag över. Vi har då ett bränsle som inte är bygt för denna motor. Nä Bensin får det bli. Nu mäter jag upp vad båten tar i olika hastigheter då dunken har ett utmärkt nivå fönster som är gradetat i L så ser man bra hur mycket hon vill ha L / distans. Man kan kanske slå lite e85 i soppan i ksprit syfte på sin höjd

 

post-9015-1394234734,1872_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För att bäst kunna utnyttja e85 i en bensinmotor så är det på sin plats med inte bara ökad bränslemängd men även Ändrad tändpunkt samt kanske högre kompression än för bensin.
ett tips är att läsa lite på www.e85.nu innan du ger dig på att prova 100%..


 
klart billigast åker du förresten med ca 20-30% etanol i tanken, och resten bensin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Bara lite nyfiken,

hur mycket ställer e85 oktantal mm. till hos tvåtacktare.

Någon som test kört??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå, så kan du inte göra.

 

Du måste ju bestycka om förgasarna (huvudmunstyckena) så motorn får 30% mer för att det ska funka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser du väll att jag kan. Mina strombergare ställer man lätt om underifrån då det är ställbara munstycken. Som du själlv skriver och det är ju det jag kom fram till så krävs säkert 30% mera soppa och vad har man då vunnit ? Därför lät jag bli att ens ändra om förgasarna

Man kanske kan slå i lite etanol men inte 100% E85 anser jag.

 

B20 är bygd för att gå på petroleum ; )

 

post-9015-1394234768,8236_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille


Hur var det nu någon skaldade en gång i tiden? snålheten bedrar visheten 2.gif\
Varför äventyra motorns livslängd med att experimentera med ett bränsle som knappt var uppfunnet till bilmotorer när Volvo B20 såg dagens ljus?
Nä, börja segla istället och använd förutom sunt förnuft även den billigare vindkraften! 8.gif\ Den är änsålänge skattebefriad.


 
/W 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Särskillt en marin motor som kannske får ösa i 4-5000 v min i sträck i bland. Själlv puttrar jag runt sakta messt av 17 00 V/ Min då håller en b20 i 100 år !

och tankar bara på E10 som är vår soppa nu förtiden sa en kamrat till mig.

post-9015-1394234768,8556_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Etanol går mycket hårt åt alla möjliga sorters matrial.

Att köra med högre etanol inblandning en ca 5% i en produkt som inte är gjord för detta är ganska dumt.För att inte bara nämna brandrisken i en båt när grejorna ger sig.

Att snålheten kommer att bedra visheten på detta område är jag ganska övertygad om att en del kommer att få lära sig den hårda vägen.

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men all bensin i sverige är dettillsatt 10 % etanol i vad gör vi åt det då.?

post-9015-1394234768,8776_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är mycket svårt att påverka... men en blandning på 10 ynka % gör ingen större skillnad.. Detta får vi leva med... Men att hälla ren etanol eller blanda Fifty fifty märks och kommer att straffa sig redigt med motoras eller brand som följd... Det är inte bra att folk blandar på mackarna hursom hellst och expremiterar med etanol på maskiner som inte på långa vägar är byggda och anpassade för det...

 

Att hälla på etanol i en båt är direkt olämpligt och oansvarigt.. Varför ska man hälla på något ännumer lätt andtändligt än d som redan finns där. Och förr eller senare så ger sig slangar pumpar packningar mm och då läcker d... Och den lilla vinst om d nu överhuvudtaget blir något över är försumbar = ingenting.. Sjömackarna lär ju inte införa någon etanol än på länge då många knappt har bensin utan enbart säljer Diesel...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Dessutom så kan en brandutredare med lätthet kolla om båten tankades med E 85 innan den fattade eld. om det nu finns något kvar att få ut på försäkringen.
Kanske inte det smartaste?
 
/W 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej!

 

Kanske vore något för mig?  jag är ju inte känd här på forumet för att vara de smataste av alla.

 

 

Mvh Räkan Räkansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

lite exprimentlusta skadar inte och även e 85 är utspädd med vanlig bensin inte tusan är det ren etanol de säljer, vissa fördelar finns se min tråd om lite test körning och kan nämnas nu när jag åkt på bara bensin och luktar  avgaser efter några timmars fiskande så åker nog etanolen in i tanken igen.

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=112245&highlight=murcla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om så vore fallet så skulle alla tillverkare av motorer behöva garantera att deras produkter fungerar klanderfritt ihop med E10

Så är det inte i dagsläget.

 

Tillverkare av bensin skulle också bryta den bränslespec som handelsbränslet skall hålla och som motorleverantörer räknar med finns på en specifik marknad.Detta skulle kunna leda till ganska kostsamma processer..

 

För etanolmarknader som tex Brasilien anpassas produkters bränslesystem med specifika matrial som tål inblandning av etanol.Brasilien har idag ca 25% inblandning.

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jepp,det e kul o testa lite.

Resultatet i från din dunk har du nu också på de matrial som för bränslet i din motor!

Tänk också på att högt etanol innehåll ger usel kallstartsförmåga om motorn inte är anpassad.

 

Det vore ju surt om den inte startar en fin höstmorgon på väg till bästa fesketsmiley-wink.gif\

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En murcla är alltid löjligt lättstartad! Värre hade det varit med ett japanskt bambustaket eller en kinesisk riskokare.  Ska föresten skaffa bättre dunk som inte löser upp sig plastkletet var som kontaktlim, men murclan gick fint ändå. Hade ändå tänkt ev se över motorn till nästa säsong så lite expriment skadar inte så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skoj o prova ja!!! D kan man ju säga när båten brinner upp och försäkringspengarna uteblir...  Skulle kalla d Idiotiskt Oansvarigt och för den delen lifsfarligt... Tänk om du är ute till sjöss och då menar jag inte bara några meter utanför piren utan långt ut på öppet hav...Gött med en värmande brasa särskilt om d blåser lite oxå och båten börjar driva längre ut..

 

Det finns ju anledning till att både saab och ford har en speciell avdelning för utvekling av just etanolmotorer... D e inte bara o byta några munstycken och hoppas på d bästa... Nä alla packningar bränsleslangar bränslepumpar mm måste bytas ut.. Innan man kommer till själva motorn.. där bla kolvar mm är modifierade för att klara av påfrestningarna... Så tänk efter mer än en gång innan ni öser båten full med bränsle som saknar alla garantier... Det finns inga pengar att tjäna så varför mixtra??? Hade d funnits pengar o tjäna hade även jag lagt ner tid på och hitta allternativ till bensinen... Men nu finns d inte, Inget säkert iaf... Så d e bara att hålla tillgodo...

 

!!!MVH REXCO!!! Som kör med beprövad bensin i tankarna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du har helt rätt i plastbåt skulle jag vara livrädd men aluminium brinner dåligt och lyckas jag inte släcka med pulversläckan så blir det att ta fram grillkorven och passa på medans murcel brasan brinner ut.  Det har förekommit mycket skräckpropaganda ang e85 och man ska inte tro på allt som har myndighetstämpel.   Klart är att e85 ryker inget luktar inget och gamal sliten murcla beter sig mer som en ny 4 taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jodå, vi har kört med E10 i ett antal år nu och alla motorer klarar det bra, det brukar inte vara några problem förren man blandar i mer än 25%.

 

 Brassarn kör mest på E96 nu mera och nya bilar har en kallstart tank med alkylatbensin i för lättare starter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bifogar produkt spec för Bensin 95 MK1 med MAX inblandning av 5% Etanol


Denna spec uppfyller den Svenska standarden SS155422

 

//Thorax

post-19779-1394234769,7852_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar produkt spec för Bensin 95 oktan MK1 utan etanol. 

 

Jag är väldigt intresserad av vilka tillverkare som kör med 10% inblandning eller mer.Även stationer som skulle ha detta.

Kan du ge mig några exempel??

 

 

//Thorax

post-19779-1394234769,8558_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Intressant hur vet man vilka som har mest etanol så man slipper slappa själv med det, min blandning var på preem 95 och e 85 och vid preem 75% och e 85 25 % blev resultatet bäst tilloch med bättre än bara peem soppa.

saxat från www.etanol.nu

 

E85 står för att bränslet innehåller 85% etanol, de övriga 15% är bensin och bränsletillsatser för bättre förbränning och startegenskaper. E85 innehåller även kräkmedel och färgämne (för att man ska se det om det brinner) mm. Varför drar bilen mer när den går på E85?Etanolen innehåller redan ca 30% syre. Det gör att det går åt mindre luft i förhållande till bränslet. Därför måste motorn få 38.9% mer bränsle för att förbränningen fortfarande ska bli fullständig (lambda = 1,000). Eftersom etanolen har ett högre oktantal och man därför får ut mer effekt blir bränsleökningen per mil oftast kring 30% (man behöver inte gasa lika mycket). Om bilen inte självmant drar ca 30% mer bränsle på ren E85 måste den sannolikt konverteras.

 

Så med 15% inblandning av bensin i e85 och mix med peem soppa som ev också innehåller etanol så resarverar jag mig för tidigare skrivet om bästa Blocket blandningen dvs 25%

 

 

Med tanke på hur plastdunken löstes upp så kanske polyesterfolket bör vara extra försiktiga. 14.gif\

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan se längst ner att bladet är från sept år 2000. 6 år sedan och det kan ha hänt en del sen dess. Nu har vi 10% inblandning har då jag för mig men jag kan ha fel. Vi kan dock slå fast att all bensin innehåller en skvätt etanol. Jag tycker mig även se att det innehåller en skvätt bly i din manual. Står det inte Bly g1 Jag trodde det var borta helt jag.

Har en gammal bensin manual dock för liten går ej att läsa : (

post-9015-1394234770,3475_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tacka vet jag V-Power = E0 \All

 

I min instruktionsbok till motorn står det att den tål max 10% etanolinblandning. Då känns det som dumsnålt att hälla i etanol.

 

Någon som har en spec på V-Power. Enligt Shell så skall den vara fri från etanol. Men vem vet?

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tror nog även den innehåller en skvätt etanol för att binda upp kondensen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Helt rätt Thorax. Det är 5% etanol inblandning i vår vanliga bensin, jag blandade ihop det med vad Sverige jobbar för att det ska bli i framtiden.

 Ni som bor i södra sverige kommer kanske ihåg Sydbensin som sålde billig bensin, som var E15, det var ett himla liv från övriga bensinbolag då.

 

 Saxat från natutvårdsverkets hemsida:


Etanolinblandning i bensin och diesel


Bensin och diesel är fossila bränslen som vid förbränning bildar koldioxid som bidrar till växthuseffekten. Transporterna står i Sverige för över 40 procent av de totala koldioxidutsläppen. För att i någon mån minska detta innehåller sedan 2004 i princip all 95-oktanig bensin som säljs 5 procent etanol gjord av spannmål. Enligt EU:s bränsledirektiv får etanolinblandningen i bensinen vara högst 5 procent. Man menar bland annat att vid högre inblandningar kan utsläppen av andra ämnen från bensinen påverkas negativt, vilket dock är omtvistat vad gäller användningen i nyare bilar. Sedan 1 januari 2000 är det således inte tillåtet med till exempel 10 procent etanolinblandning vilket tidigare förekom på vissa håll i Sverige. Sverige driver på för att EU ska tillåta 10 procent inblandning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visste inte att vi stavade bensin med zzzzzzzz för sex år sedan?

Konstigt vokabulär också,måste brås på millenieskiftetsmiley-surprised.gif\

 

Jag ser inga gram med bly i någon av specarna , däremot 0.0002 vilket

innebär ganska så lite bly............så man kan nog kalla det bort om man inte är alldeles för petig.

 

Specarna från Preem är från deras hemsida.

 

//Thorax

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noterats i ett par poster om etanol och inte anpassade motorer. Minns jag ratt sa rekommederar (skall i det har fallet lasa som GOR DET INTE) Volvo Penta att inte kora pa blandningar med hog etanol halt. Detta da etanol har en formaga att kaka upp packningar, bransleslangar, etc.

 

Mao, bade dumdristigt och rent allmanfarligt om inte motor (och batens inbyggda branslesystem) ar anpassad for det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det har väl alla motortillverkare sakt för att dom inte har testat sina motorer med etanol.

 Ford sa så också om sina vanliga motorer, men går man in till reservdels killaran så har dessa kännsliga delar helt plötsigt samma reservdels nummer som i FFV motorerna. Sedan går inte alla motorer bra på etanol utan att ändras i bränslesystemet, 25-35% E85 går ofta bra att blanda i bilens tank utan några problem. Samma borde gälla även båtmotorer.

 Att ändra båten till ren E85 drift ger en miljövinst men liten ekonomisk vinst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...