robroy 0 Postad 30 Juli , 2006 Hej alla! Har nyss blivit stolt ägare till en Myra 20 fot från 65. Min plan är att få den i någorlunda trevligt skick den och ha den länge. I båten sitter en krånglande Volvo-Penta C 23(bensin) som det verkar svårt att få reservdelar till. Har möjlighet att köpa en VP md2a till ett vettigt pris. Är novis på motorer och är tacksam för synpunkter om det är vettigt att byta motor och vad jag i sådana fall bör tänka på. Vidare har jag blivit ängslig över plastpest och undrar om jag bör slipa rent under vattenlinjen för att kolla. Finns det alternativa sätt? Kanske skall jag epoxi behandla skrovet hur som helst? Jag har aldrig förr haft egen båt, lånade en av marinen under värnplikten men då fanns det mekaniker att låna likaså. Tacksam för synpunkter, är redan förvirrad. robroy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 30 Juli , 2006 Ta det lungt allt kommer av sig själv. Bästa är att köra en säsong och fundera m.m. MD2 är en järnspis som värmer länge å gött på kalla kvällar samt att det är en gammal motor och det är bättre att sattsa på en nyare som inte är så stor kubikmeter sett. När det gäller böldpest, så kollar du det lättast under och strax efter upptagningen. Lycka till med båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 30 Juli , 2006 Gömde att hälsa dig välkommen till forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robroy 0 Postad 31 Juli , 2006 Tack för välkomnandet! Förstod jag orvar rätt så kanske jag bör leta efter ytterligare en annan (nyare) motor. Vidare så står båten på kärra i garaget och har stått upptagen i något år. Har små knappnålsstora bubblor på däcket(på vissa ställen) som jag hoppas är något annat än plastpest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 31 Juli , 2006 Det finns begagnade (renoverade) motorer. MD2 är som sagt en stor spis och man ska kunna gå runt motorn (i alla fall på en sida). Många MD2or har dynastart och om man vill ha laddning som fungerar så får man bygga på växelströmsgenerator m.m. Hade en Möring en gång i tiden och i den satt det en MD7A och den är inte så stor och den är på ett par hästar mindre än MD2an. Funkade bra. När det gäller avdelningen maskin, så leta efter något mindre om du ska byta. När det gäller plastpest, så brukar den komma under vattenlinjen. Du kan få det på ovansidan, men är inte så vanligt. Står dessutom båten i garage och har stått där i några år, så tror jag inte att det är plastpest. Men man ska aldrig säga aldrig. Kolla botten på båten och det gör du lämpligast genom att skrapa av lite på det yttersta lagret av färg, så du kommer ner till vattenspärren som består av 2 komponent. Ser du att färgen täcker och inte är som äggskal så gå bara igenom båtbotten. Är den som äggskal så är det bara att skrapa bort med en Sandvikenskrapa så rent som möjligt för att sedan slipa lätt med ett fint sandpapper så att den nya primern biter och som då ska målas i minst 5 skikt. Skrapa inte av hela båten utan kolla bara fuktspärren i första skedet. Hör med ägaren om och när en sådan här översyn gjordes. Jag har inte kollat om det finns mer utförlig beskrivning av ämnet här på forumet, men sök här efter tidigare inlägg. Finns broschyrer i dom färg & marinor som säljer färg till båtar. Lycka till Ps. om du ska skrapa med en Sandvikenskrapa så fila, eller runda av hörnen på bladen så slipper du onödiga repor i plasten. Det står att du bor i V-Götaland och det är stort. Bor själv i GBGs trakten. Bor du i närheten, så kunde man kika på ditt objekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robroy 0 Postad 31 Juli , 2006 Strålande synpunkter Orven, är tacksam för klargörandet angående motorer och pest. Tack för hjälpen Robroy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser