Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
lama

Blöta Bayliner

Rekommendera Poster


Hej!Jag har en Bayliner 2052 LS 1999,och behver råd hur jag ska få vindrutan tät,regnar i där och har försökt täta med silikon där nere där den öppningsbara rutan sluter emot de fasta rutorna men det hjälpte inte helt.Är rutramarna ej täta? Även ankarboxen läcker in vatten i ruffen då den i hög sjö fylls med vatten som dräneringshålet ej hinner dränera, vad kan göras? Vet någon vad som döljer sig under de smarta limmade heltäckningsmattorna , går det att riva bort och ersätta med något annat ex teak? Finns någon bot på den slingriga gången vid låga farter?

Är annars helnöjd med båten som har mercruisersexan som går väldigt fint

 

Vore tacksam för svar? Lama

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vindrutan:

Använd helst inte silicon på en båt. Prova med t ex Sikas olika produkter som är anpassade för marint bruk.

http://www.sika.se/?get=content&action=view&id=127-225

T ex Sikaflex 295-UV.

Om du vill prova med sånt så ta bort silikonet först (finns silikonborttagare) men var beredd på att det är ganska besvärligt att få bort alla rester av silikon.

 

Ankarboxen:

Kan du borra/fila större hål så vattnet hinner rinna ut?

Skulle väl lösa problemet.

 

Heltäckningsmattorna:

Antingen är det väl glasfiberplast eller plywood under.

Låter som en del jobb att dra bort och sen få dit nåt annat snyggt.

Teak är både dyrt och en del jobb att lägga (vet av egen erfarenhet).

Finns teakimitation typ flexiteek.

http://www.flexiteek.no/

 

Slingrig gång:

Ganska vanligt fenomen vid lägre hastigheter (har det på min egen båt, Yamarin 5820/58BR).

Om jag ber en person sätta sig i fören så den trycks ner lite mer blir den genast lättare att styra i låga hastigheter.

Om man har trimplan kan man vinkla ned dessa och på så sätt få aktern att lyfta lite och på så sätt få ner nosen en aning.

Annars är det nog inte så mycket mer du kan hitta på som minskar ålandet, mer än ha lite högre fart då. Ja och så ha drevet intrimmat helt när du åker sakta så det hjälper till att hålla ner nosen.

Vet ej om duoprop kan ge lite lindring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanska DayCrusiers ar just det, DayCrusiers for bra vader (eller i alla fall inte regn, sjo klarar de bra). Har sjalv en och det dar med den oppningsbara mittrutan ar en blessing in disguise.

Mitt tips for att tata ar tunn, eller rattare sagt, korrekt tjocklek, sjalvhaftande tatningslist som anvands till hus. Funkar ganska bra. Inte sa taligt for solen, men latt och billigt att byta ut nar den dan kommer.

 

Om ankarboxen lacker sa bor du nog plasta den igen (lagg ytterligare lager pa insidan och sen mala). Vet inte om den lacker mot dack eller om det ar igenom plasten. Att forstora draneringshalet torde ju funka ocksa, med den reservation att du kanske kommer att ta in vatten den vagen om du gar i hog sjo. Sa, tata boxen ar nog ett maste hur-som-helst.

 

Vad galler heltackingsmatta, sa kan jag nastan sla vad om att du har plywood under den. Det ar inte marinplywood, utan vanlig bygg plywood. Skall du lagga nagot nytt pa den (typ plast teak - fick samle hemskickat ser VALDIGT bra ut) sa maste du i alla fall forst se till attden ar HELT torr och sen skulle jag plasta in den med ett par lager epoxi. Alternativt, behall mattan men se till att vadra/torka ut baten ordentligt da och da.

 

Vad galler slingrigheten sa ar det (tyvarr) ganska vanligt pa mindre batar med I/O drev. Trimma ner foren, men kolla ocksa igenom styrningen sa att du inte har glapp mellan ratt och drev, alltsa inte bara ratt och styrstang. Alla drev utvecklar med tiden glapp i den sk gimbal bearing, dvs kardan upphangningen som paverkar drevet (pa aldre Volvo ar det tre-fyra bussningar som bor bytas med jamna mellan rum).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Ang. ankarboxen så finns det öppen föbindelse mellan den och ruffen sticker man in fingrarna i bakant längst upp i boxen så kommer de fram synliga ruffens övre framkant!

Ang teak i sittbrunn så finns det vad jag vet ingen dränering från sittbrunn till kölsvin så vart ska ev vatten ta vägen?

En fråga till hur funkar porta potti(kemtoa) har ingen instruktion till den,den är oanvänd kanske lika bra att den får vara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, ankarboxen ar inte en tat box. En billig vag, som kommer att hjalpa nagot ar kanske att pressa in cellplast for att tata. Det finns cellplastisolering som du enkelt kan isolera ett kopparror med. De ar splittade pa langden. Borde funka att fora over kanten sa du far en hyfsad tatning mellan dack och box.

 

Pa min DC sa finns dranering inne i ruffen ner i kolsvinet. Det vatten som kommer in i sittbrunnen gar in i mattan (och ner i plywooden). Blir det storre mangder dranerar det i sittbrunnens bak kant ner i motorbrunn/kolsvin. Oftast inga problem har borta da det ofta ar varmt och soligt under batsasongen och mattan torkar snabbt. Men, som konstruktion ar det FULLSTANDIGT VANSINNIGT att inte ha ett helt glasfiberskrov som utgor botten for sittbrunnen! Men, amerikansk design, fokuserar mer pa det som generar maximal vinst pa kort sikt, an det som funkar i langden (och darmed ofta en hogre tillverknngskostnad - vilket manga inte ar villiga att betala for da batagande oftast ar kortsiktigt).

 

Vad galler Porta potti, sa finns det en del info hos Theford, som tillverkar dessa:

http://www.thetford.com/portable_service2.cfm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...