Boboat 0 Postad 30 Juli , 2006 Summern på vår Evinrude 60hk -86 larmar. Larmet ljuder med en konstant ton. Ibland larmar den inte alls och ibland larmar den direkt då jag vrider på nyckeln trots att den inte använts på 24 timmar. Igår kväll när vi skulle hem larmade den i samband med att draggen drogs upp. Efter gaspådrag med växel i(30 meter), och sedan omstart slutade den larma. På hemvägen vid 25 knops fart larmade den i 10sek men slutade då jag slog av gasen och gjorde ett par omstarter. Nytt larm även då jag la den vid bojen för natten efter långsam hamnkörning. Motor har perfekt skvallarstråle och gott om vatten kommer ut med avgaserna. Jag kan efter 40 minuters hård körning hålla handen på svänghjulet längre än 5 sekunder trots larm. Motorn är lättstartad och går på lägsta tomgång trots pågående larm!! Motor dör aldrig och är alltid urstark utan varvtalstapp oavsett larm. VRO är kopplat med full oljetank som fungerar. Kan det vara givaren till värmelarmet som gjort sitt! Tacksam ifall någon kan hjälpa mig. Hälsningar // Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Juli , 2006 Hej, Åtminstoner två saker brukar larmet ljuda för på utombordare: 1) Överhettning, eller 2) låg oljenivå alternativt lågt oljeflöde. Kan finnas mer saker en motor larmar för också. Kolla i användarhandboken till motorn om du har den kvar. Överhettning, t ex: - dålig impeller (när bytte du senast?) - termostat som inte öppnar el fastnat i nåt läge (kollat?) - igensatta kylkanaler (svårt att kolla) - tempgivaren som fått fnatt (defekt) Oljeproblem, t ex: - låg oljenivå (du har j fyllt på så då kan det inte vara det) - oljeflödet (kan det tänkas du har nån givare för det?) - givare för ovanstående kass? Lyser nån lampa i nåt instrument(varv- el hastighetsmätare, el varningsinstrument)? Jag skulle kolla termostaten om du vet att impellern är OK. Men var försiktig om du skall ta lös några skruvar som inte lossats på många år... lätt att dra av om de ärgat fast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boboat 0 Postad 1 Augusti , 2006 Problemet är löst! Larmet uppstod pga dålig kontakt mellan plus-kabeln från vro-tanken och anslutningen till kontakten (brun sladd) bak på motorn. Kontakterna finner man under den gummidamask som skall skydda dem. Kontaktytan mellan de båda saxkontakterna var inte den bästa efter alla år. Larm som uppstår då man vrider på nyckeln (fast ton) och som ibland uppstår utan anledning kan bero på allvarliga bränsleproblem. I mitt fall, dålig kontakt mellan saxkontakterna för givaren till vro-tanken. Jag provade knappt 15 ggr och varje gång kontakterna satt ihop larmade körreglaget. Därefter var kontakter för bra för att felet skulle uppstå. Nu plockas vro-systemet ut ur min båt och jag kommer att blanda 50/1 var gång jag tankar. Litar inte på systemet längre. Tänk på att inte koppla bort värmelarmet ifall ni tar bort vro:n. Hälsningar // Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser