stenis 0 Postad 30 Juli , 2006 Jag behöver Er hjälp. Knopbegränsning i Skellefteälven. Debatten är intensiv, men var ska gränsen gå? 15-20 Knop? Vid vilken hastighet planar Er båt? Uppge båt-/motortyp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 30 Juli , 2006 Hej ! Ja den där begränsningen är helt vansinnig... Min båt en Ryds 18 planar i 14-15 knop, men det är nog långt ifrån alla som gör det. En fartgräns på 20 knop vore vettig. Denna 7-knopsregel idag gör ju att båtarna drar sånt svall att de som tex förtöjt vid båtmuseét får sina båtar uppspolade på land. Hoppas på snar förbättring i denna snart igenslammade älv. / S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 30 Juli , 2006 Min 20,9 fots dc med en 454 och Bravo1 i baken planar vid ca 18-19 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 30 Juli , 2006 Annars kan man ha varierad hastighet för planade/ickeplanade båtar eller styra hastigheten med vissa deplacement på båtar. T.ex. Fartyg över 300-ton 5 knop, Skepp 7 knop, båtar 20 knop Finns exempel på likanade begränsningar i Stockholm dock är maxfaten där idiotiska 12 knop. Det är en j-a skillnad på om silja Europa gör 12knop och nisse i en Flipper 640 gör 20... Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 30 Juli , 2006 Förlåt skulle svara på frågan också; Min Nordkapp 17 HT planar vid 17 knopMotor B20 med 100 drev Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 30 Juli , 2006 Flipper 470 4,7x1,9 totalt 400kg utombordare, planar vid 11 knop Flipper 700 7,0x2,5 totalt 1600kg inombordare, planar vid 16 knop Lägg gränsen vid 20 knop så går de flesta fritidsbåtar bra i sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 Juli , 2006 Eller lägre fartbegränsning, typ 5 knop, där inga båtar alls drar några svall? *ler springer undan och duckar* Min båt planar väl från en 15-17 knop. Men jag ligger antingen i lågfart, 7 knop eller under, eller i ekonomifart 20 knop. Aldrig däremellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 30 Juli , 2006 Håller med till fullo! Förutom svall så är farterna däremellan oerhört oekonomiska och jobbiga att åka i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Juli , 2006 Om det bara är svallen som är problemet borde det stå på fartskyltarna: 6-17 knop förbjudet p g av svall (eller nåt sånt) Fast nån sån skylt har jag aldrig sett... Då är det bara att välja, upp till och med 5 knop = inget svall. 18 knop el mer = väldigt lite svall (i regel). Max 5 knop är helgardering förstås men kan driva vissa till vansinne om det går att åka i planingsfart där och inget annat argument finns som hindrar att man åker i planingsfart. Min båt planar vid ca 15 knop (Yamarin 5820/58BR). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 30 Juli , 2006 Hej Ryds 568 med Mercury 115 EFI 4-takt - Planing vid drygt 12 knop loggad fart. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mabcus 0 Postad 31 Juli , 2006 skepp ohoj... Min båt planar vid ca 7-8 knop Achilles SHG-156 med 30hp Evinrude Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser