Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Sando

Kraftiga vibrationer vid start av Yanmar-diesel

Rekommendera Poster

Hej!

Är nybliven ägare till en Albin 25 med en Yanmar 3GM30F.

När jag igår för första gången skulle starta motorn i kallt tillstånd fick jag mig en chock. När motorn startade lät det något fruktansvärt och hela båten vibrerade kraftigt. Jag stängde omedelbart av motorn. 

Efter en stund tog jag mod till mig och gjorde ett nytt startförsök. Även denna gång uppstod samma kraftiga vibrationer. Nu lät jag dock motorn gå. Efter ett liten stund (kanske 30 sekunder) upphörde alla vibrationer tvärt och motorn spann som en katt. Vi tog sedan en tur med båten och motorn uppförde sig helt normalt.

Känner någon igen beskrivningen? Vad kan de kraftiga vibrationerna bero på? Kan jag skada motorn om jag startar på detta vis?   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du startar igen i kallt tillstånd, uppkommer dessa vibrationer då också?

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har inte haft möjlighet att starta på nytt i kallt tillstånd. Tänker försöka senare under dagen såvida ingen här bestämt avråder från nytt startförsök. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan kanske ha att göra med varvtalet på motorn,när den gått en stund ökas det något och vibrationerna försvinner.I vissa mycket låga varv vibrerar ju motorn (skakar) och det fortplantar sig i hela båten.Ett litet tips bara, från en icke expert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla motordynorna,en svaghet på den motorn,när motorn är kall kanske den vibrerar mer,då slår dom i botten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Gusta./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att ge motorn lite extra gas när du startar. Särskilt om tomgången är lågt ställd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en yanmar 1GM som uppför sig på samma sätt och har alltid gjort det så jag tror det är normalt när den är kall. Det beror nog på att den går ojämt när den är kall och som det sas tidigare att varvtalet stiger vid temperatur ökning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som om den inte startar på alla cyl. när den är kall, utan kommer efterhand.

Finns det inte vid varmstart så är det nog så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tack för alla svar! Igår provade jag att göra en ny kallstart. Den här gången startade motorn snällt utan de kraftiga vibrationerna. 

Har nu på måndagen varit i kontakt med en Yanmar-verkstad. Deras teori är att den inte startat på samtliga cylindrar. Detta skulle kunna bero på luft i systemet. Jag rekommenderades att leta efter bränsleläckage för att på så sätt kunna spåra var det kan vara otätt och därmed kommit in luft. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

myrsky janne: har också en 1gm som kan vara lite tjurig vid start, och även när man puttrat länge på tomgång kan vibrera och tveka innan den börjar gå bra igen. Ska kolla över bränslesystemet tänkte jag, för oftast spinner den som en katt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...