Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Dunkelfink

Knän och limpor ?

Rekommendera Poster

Som totalt grön nybörjare i båtägandet så funderar jag över vad folk menar med knän och limpor när de skriver, har set det ofta i både annonser och forumet här, så kort å gott , vad är knän och limpor för något ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En limpa ar det vattenmantlade (av kylvatten fran sjo/hav) grenror som leder avgaserna till ett knä. Knät formar en high point pa avgasernas vag fran motorn ut genom baten och dar blandas utagaende kylvatten med avgaserna for att kyla ner dem (sa de latt kan ga ut geonom drev, akterspeglar, etc, utan att smalta allting omkring dem).

I och med att knät sitter lite hogre upp sa forhindras vatten - under normala driftsfall - att sas rusa bakot och in i cylindrarna - leder ofelbart till hydro lock och bojda vevstakar, sprackta kolvar, etc, etc).

Pa vissa motorer ar limpa och knä sammanbyggda till en enhet (t ex pa min). Pa andra ar de helt separata (oftast alla V-6 & V-8). Fick jag valja sa skulle jag separera dem. Lattare att gora underhall och med sannolikhet billigare att reparera skulle du behova byta delar pga av sonderrostning.

Du kan se lite bilder pa ett par limpor och ett knät pa foljande sida:

http://www.perfprotech.com/home/Marine-Parts.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret , nu förstår jag lite mer om vad folk menar när de skriver ;)20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...