Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
chester11

Seglarkörkort?

Rekommendera Poster

Vill någon vänlig själ reda ut begreppen för mig?

Vet att det finns förarintyg 1 osv men vilken praktisk betydelse har dem?

Har för mig att kustskeppareintyget krävdes för att få köra en båt på 12m x 4m men det har väl knappast alla som seglar större båtar än så. Sen finns det även seglarkurs steg 1 och uppåt men det är väl endast skolans egen gradering än ett universellt skolsystem.

Sen utreder man väl i skrivande stund om det ska behövas båtkörkort från år 2007. Gäller det även segelbåt och är förarintyg 1 tillräckligt isåfall? Många frågor men tänkte ta intyg 1 på distans i höst och vill inte läsa den i onödan om det nu är någon annan man borde ta istället.

 

Många frågor men jag kan inte reda ut det själv...

Tack,

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förarintyget behöver du för navigering och allmän båthantering osv. Så den kursen är inte på något sätt onödig. Den kursen ska du ta.

 

En seglingskurs är väl inriktad på just seglingen. Hantering av segel, vindar och liknande (antar jag, har inte gått någon sådan kurs än, men ska). Vad jag vet så är det inte obligatoriskt med saglingskurser, men vettigt om man inte kan något om segling. Däremot är det eventuellt ett krav om du ska hyra eller låna en segelbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Inlägg rättat 2006-08-01)

Rent legalt finns det inga krav alls för att köra flytetyg mindre än 4 x 12 m.

 

Några definitioner:

fartyg = allt som flyter och som kan framföras på ett kontrollerat sätt

skepp = fartyg bredare än 4 m OCH längre än 12 m, ska föras in i skeppsregister

båt = allt annat som inte är skepp

 

Det är inga krav alls för att framföra båt inom Svenskt vatten.

 

Förarintyg är ett frivilligt och väldigt bra första steg för båtförare. Rekommenderas.

 

Kustskepparintyg ger kompetens att framföra fritidsskepp (alltså fartyg större än 4 x12 m) i kustnära farvatten. (Det gäller alltså inte överallt i världen.)

 

Observera att båtskrället ska vara BÅDE bredare än 4 m OCH längre än 12 m för att räknas som skepp. En segelbåt på 3 x 14 m är alltså fortfarande inte ett skepp. Och det finns inga lagkrav på kompetens för att köra.

 

En annan begränsning är att man inte får ha mer än 12 passagerare ombord plus besättning. Annars måste fartyget vara besiktigat för persontrafik och man själv ha bättre kompetens.

 

Läs mera på NFBs hemsida.

 

Det som hindrar fullständigt kaos med båtar på grund och ihjälkörda personer är väl att den som har råd med en större båt har råd att skaffa sig kompetensen. Och måste kommit upp i ålder och vishet för att tjäna ihop pengarna till den. En begränsning som blir mindre och mindre är jag rädd, med nuvarande lätthet att låna pengar, låna pappas racerbåt och så vidare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

En annan begränsning är att man inte får ha mer än 12 passagerare ombord plus besättning. Annars måste fartyget vara besiktigat för persontrafik och man själv ha bättre kompetens.

 

Gäller inte detta bara om du går med betalande passagerare, tex. dyk- eller fisketurer? 

 

Jag tror du kan ta tjocka släkten på 20 personer med dig i en fritidsbåt utan några som helst krav på varken besiktning eller kopetens så länge båten inte överstiger båda måtten om 12 och 4 meter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har fler än 12 passagerare på en fritidsbåt eller fritidsskepp räknas du som passagerarfartyg med allt vad det innebär av behörighetskrav och certifiering av fartyget ifråga.

 

Och det heter messerscmidt!

 

Sådetså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni förklarde för mig hur det ligger till.

Vad tror ni om båtkorkortet då? Kommer det gälla även segelbåtar och kommer förarbevis 1 vara tillräckligt? Vet att det inte är klart så vilka är era teorier...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix. Max 12 pax gäller oavsett betalning.

 

En fuskväg är att utöka vilka som är besättning, avdela faster Ida som utkik till exempel. Så man får ner antalet som är pax till 12 eller under. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vettigt båtkörkort borde väl gälla fartyg som kan ställa till problem för andra. En begränsning kan ju vara hastighet. T ex allt som kan gå fortare än t ex 10 knop? Vilket skulle exkludera de flesta segelbåtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om alla 185 pers ombord håller i en tamp så blir alla bsättning??? 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm, det gäller att kunna övertyga kustbevakningen/polisen/domstol om den saken... :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inneha seglarintyg måste du visat att du kan hantera en båt!

För kustskepparintyg behöver du bara teori, du behöver inte ens ha varit i en båt...

Båda har sitt berätigande, men kustskeppare är nog det man ska sattsa på. Låna en bok på biblioteket så ser du vad det handlar om -väjningsregler, navigation, fyrar, sjövett mm. Snabbt inläst teori, som bör kompleteras med praktik. De flesta klubbar ordnar nog kurser under vintern!

(Förarintyget är en bra grund till skeppare, men fortsätt på en gång så slipper du repetera!!!)

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...