sumo 0 Postad 29 Juli , 2006 funderar på att köpa segelbåt. är inne på att köpa en Triss magnumär detta en bra nybörjarbåthar aldrig seglat innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 29 Juli , 2006 Hej Vad skall man säga.. Har seglat sen barnsben och har nu köpt mig en Triss Magnum som du nu funderar på att köpa. Jag själv tycker att det är en utmärkt segelbåt för en som inte har seglat förrut. MEN om jag vore i dina kläder å aldrig har satt min fot i en segelbåt så kan det vara väldigt rörigt i början att få ordning på allt och lära sig segla. Vill ge dig ett tips eller två INNAN du bestämmer dig. För det första så BÖR du anmäla dig till en seglarskola. Då lär du dig väldigt mycket och slipper alla obehagliga överaskningar. Det finns många som anordnar segelskola här på Västkusten för vuxna. Eller så om du har någon som du känner och kan segla, be att få åka med en vecka ut och segla med han/hon. Åter till båten... Triss Magnum är en enkel båt och kommer inte att ge dig några större överaskningar. Har seglat när det blåste 14 sekundmeter och båten bara tuffade på... Likväl så är det en båt som man kan utan problem segla själv. Dock är båten lovgirig! Den har svårt att hålla kursen när du seglar med autopilot i mitt fall ett TillerLock om du endast seglar med focken/genuan Du kan utan problem segla in i grunda vikar och hitta en härlig plats där några få kan komma in. Lågt tak i ruffen men ypperligt sikt när du seglar. 4 personer av normal längd kan utan problem sova i den men å andra sidan så blir det trångt i sittbrunnen Några saker som du skall hålla koll på när du köper Triss imed att det är en äldre båt... Kolla noga hur gammla segeln är, verkar dom vara urblåsta, hur ser sömmarna ut... glöm inte masten mastfoten, kolla sprickor i kölsvin samt kölbultar så dom inte är rostiga. Inte minst så kolla även runt motorfästet samt akterspegeln INNEFRÅN! Plasten är tunn på dessa ställen om man har haft en kraftigare aktersnurra så kan det finnas sprickor. Likväl så bör du gå över båten noga så det inte finns några dolda sprickor. Hur ser elsystemet ut...? OM det nu finns något? Om du hittar en båt som är tillverkad mellan 1978-81 och är i fint skick SLÅ TILL! Men ge inte mer än 30.000, runt 24-27 är normalpris Du kommer inte att ångra dig! Jag stortrivs i min Triss Magnum som är min 3-dje segelbåt. Om du undrar över något så fråga så skall jag besvara så gott jag kan. Lycka till /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 30 Juli , 2006 Kan bara hålla med lpp2,jag har inte varit ute iså hårt väder,dock upp imot 10-fukar kanon.Jag har ingen erfarenhet av andra båtar och har bara seglat någon månad själv,vi är offtast 3st ombord utan problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 2 Augusti , 2006 En utmärkt förstabåt. Lätt att segla själv, 7/8-dels rigg betyder mindre lätthanterligare försegel, går att segla på bara storsegel. Revar man så klarar båten hård vind utan problem. Lättskött, bra plastarbete. Har köpt nya segel, rekommenderas! Hyfsat snabb för sin storlek, går bra att tävla i LYS-tävlingar. Är själv inne på 4:e säsongen i min första segelbåt-Magnum. Har naturligtvis tittat på andra båtar (skulle vara roligare med längre vattenlinje) men Magnumen blir kvar. Hittar du en välskött båt, slå till! SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anne-Li 0 Postad 16 September , 2006 Jag var i samma situation som du i våras - ville lära mig segla och trodde att egen båt var bästa sättet att lära sig och letade därför efter en bra nybörjarbåt. Det blev en Triss Magnum och det har jag inte ångrat. Mycket lättseglad, jag kan nog snart (??) segla den själv. Den gör det man har tänkt att göra med undantag för att kryssa i smala utfarter när det är hårt vind... (fören är så hög att den pressas bakåt om man inte får upp farten på kryssen). För mej har Magnum varit en perfekt nybörjarbåt. Fundrar lite på större båt nu så att familjen kan följa med på ett bekvämt sätt men är samtidigt rysligt förtjust i min Magnum... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Redcross 0 Postad 11 Juni , 2009 Det är bara att slå till. Jag tittade länge på många olika båttyper. Detta förefaller vara mycket båt för pengarna. Har själv fått tag i ett bra ex. för 25 000 skr. Men slutligen är det du som skall trivas med ditt val. Lyssna kritiskt till alla råd. Lycka till Senast ändrad av Redcross | 11 juni 2009 | 19:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 11 Juni , 2009 Hej, Instämmer med tidigare inlägg om att Magnum är en bra nybörjarbåt. Enkel och stabil, kom ihåg att reva storseglet i tid när det blåser upp så klarar båten av tuffare väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser